Star Fox Zero

Als één serie al lang weinig van zich heeft laten horen, dan is het Star Fox wel. Het laatste volwaardige Airwing-avontuur stamt alweer uit het GameCube-tijdperk met Star Fox: Assault. Hoog tijd dus om de ruimtevos een nieuwe kans te geven en hoe kan dat beter dan door speciaal gebruik te maken van de Wii U en het GamePad? Wij checkten alvast een hands-on demo.

Tijdens het Nintendo Post E3-evenement kreeg ik de kans om twee levels te spelen. Het eerste level was Corneria en bestond uit een rustig on-rails begin. Het begon met een relaxte vliegtocht door allerlei ringen en het afknallen van een aantal slappe vijanden om me heen. Hoewel de opzet vrij simpel was, was de besturing dat niet. Dit probleem kwam helemaal naar voren nadat ik iets later in het level de taak kreeg om een toren te beschermen tegen een leger aan robotspinnen. De besturing maakte het vrijwel onmogelijk om deze taak vloeiend te volbrengen.

Zuur nasmaakje

De besturing van Star Fox Zero is grotendeels op de schop gegaan vergeleken met de eerdere delen. Waar je in vorige Star Fox-games kon richten en vliegen met dezelfde stick, moet je nu bijvoorbeeld richten met de gyroscoop die ingebouwd zit in de Wii U GamePad en dat vergt een hoop oefening. Voor mij eindigde het dan ook in een hoop botsingen en blikschade. Daar komt ook nog bij dat je nu eigenlijk steeds op zowel je televisiescherm als op het scherm van je controller moet blijven kijken, omdat de twee allebei een ander beeld geven. Zo kijk je via de GamePad vanuit de ogen van Fox McCloud en zijn Arwing en zie je op het tv-scherm je ruimteschip van achter. Hoe ideaal dat in de theorie klinkt, zo onhandig werkt het (nog) in de praktijk.

Vooral wanneer je in korte tijd goed moet richten of snel en accuraat moet reageren is het lastig. Het is namelijk niet bepaald handig als je even snel een pirouette moet maken in je woonkamer om vlug achter je nog een vijandig schip tot neerstorten te brengen. Daarom bleef ik tijdens het spelen van de demo vooral maar op het tv-scherm kijken en liet ik de GamePad al snel voor wat hij was. Ook is de besturing problematisch wanneer je jouw Arwing laat transformeren in een zogeheten walker (een lopende tank). Hoewel het idee tof is, is het nog vrij lastig om goed te manoeuvreren met deze mecha. Een ander punt van zorg zijn de graphics. Hoewel het er beter uitzag dan de beelden van de E3-trailer deden vermoeden, is het nog de vraag in hoeverre Star Fox Zero volledig indrukwekkend HD wordt.

Het tweede level uit de demo maakte mij iets gelukkiger. Daarin kreeg ik de vrijheid om eerst even rond te vliegen en langzaam te wennen aan de besturing. Hoewel dit level niet bepaald pittig was, gok ik dat het hier slechts om een eerste eindbaas ging en we dus wat meer uitdaging verderop in de game kunnen verwachten. Wellicht had ik demo dan ook beter in omgekeerde volgorde kunnen spelen, wat me iets meer tijd had gegeven om te wennen aan de nieuwe besturing. Wat mij verder gelukkig maakte, is dat de game echt Star Fox ademt. Zo keren bijvoorbeeld oude bekenden als Falco, Peppy en Slippy terug en kunnen gamers eindelijk weer naar hartenlust barrel rolls maken!

Voorlopige Conclusie

Zoals een oud spreekwoord stelt: een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken. Een stemmetje in mij zegt daarom dat het uiteindelijk wel goed zal komen met Star Fox Zero. Hoewel de gameplay en de graphics hier en daar nog wat zorgwekkend zijn, hebben we tot nu toe enkel nog een demo gespeeld en lijkt de nieuwe besturing echt een kwestie van gewenning te zijn. Toch heeft de game nog wat aandacht nodig voor we hem eind dit jaar op ons bordje geserveerd krijgen. Zo mag in ieder geval de besturing van de mecha-transformatie van de Arwing nog flink verbeterd worden. Het valt dus nog te bezien of de fans met Star Fox Zero de game krijgen waar ze al zo lang naar snakken.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren