ScreamRide Fast Forward 2015

Toen ScreamRide onthuld werd op de Xbox-persconferentie voorafgaand aan Gamescom, wist ik absoluut niet wat ik van het spel moest denken. Alsof de makers van ScreamRide het originele RollerCoaster Tycoon een volledig gevulde pijp crack hadden gevoerd en gewoon maar afwachtend hadden gekeken wat eruit zou komen. Dit dus. Een simulator waarin we digitale dummies zoveel mogelijk proberen te terroriseren met behulp van dodelijke achtbanen en andere adrenaline-attracties. Klinkt lang niet verkeerd, eigenlijk.

RollerCoaster Tycoon on Crack

ScreamRide wordt ontwikkeld door Frontier Developments, die we ook kennen van Zoo Tycoon voor de Xbox One, Kinectimals en uiteraard RollerCoaster Tycoon 3. Samen met Microsoft werkt het team nu aan een terugkeer naar zijn roots: achtbanen. Waar het klassieke RollerCoaster Tycoon echter draaide om het ook daadwerkelijk onderhouden van het een park, is ScreamRide wat simpeler van opzet.

ScreamRide bestaat enkel uit de drie fasen ‘Create’, ‘Ride’ en ‘Destroy’. Spelers bouwen allereerst hun achtbaan en voorzien deze eventueel van wat aankleding in de vorm van gebouwen. Vervolgens is het mogelijk om je rit vanuit de eerste persoon te berijden en te ervaren hoe onveilig je rammelende attractie is gebleken. Inzittenden kunnen kapot gaan aan de te sterke G-krachten of gewoon wegvliegen uit hun stoel als de bochten te wild zijn. Alsof dat nog niet genoeg chaos is, is er ook nog de mogelijkheid om je eigen constructies te vernielen met sloopballen, kanonnen of levende inzittenden van een achtbaankarretje. Jawel, ScreamRide is RollerCoaster Tycoons vergeten, crack-rokende broertje.

Natuurkundeproject in wording

Interessant aan ScreamRide is dat er echt nagedacht is over de natuurkunde achter alles. Tijdens een rit in een achtbaan zie je precies wat voor krachten er aanwezig zijn en hoe sterk ze gelden, met behulp van statistieken en meters wordt alles netjes weergegeven. Zelfs de gebouwen en achtbaanconstructies hebben logische zwaktepunten en kunnen tactisch onderuit gehaald worden, er is aan alles gedacht. De zwaartekracht, luchtweerstand en G-krachten maken het dat ScreamRide haast wetenschappelijk aanvoelt. Smijt zes testpersonen op honderden meters hoogte uit een achtbaankarretje, bereken hun dodelijke val en noem het je natuurkundeproject.

Voorlopige conclusie

Ik ben oprecht benieuwd naar hoe ScreamRide uit zal pakken. Wat momenteel echter nog een beetje ontbreekt aan ScreamRide is de ‘drive’ van het hele idee. De game moet 6 maart al verschijnen, maar tot dusver is het nog niet duidelijk waarom we precies achtbanen gaan bouwen om vervolgens mensen op gruwelijke wijzen te pletter te laten vallen. Het zou fijn zijn als we een duidelijk doel te weten komen. Een verhaallijn, een reeks opdrachten, wat dan ook: iets waardoor je als speler nog een streven hebt binnen de achtbaansimulator. Het bouwen, berijden en vernietigen van complexe en gevaarlijke constructies zal ongetwijfeld leuk zijn, maar voor hoe lang? ScreamRide moet zichzelf dus nog bewijzen als het op herspeelbaarheid aankomt. Crack blijft ook niet altijd leuk.

enter
  1.   
    Iceviper_9's avatar

    jammer alleen voor xbox , leek me wel grappig

  2.   
    sebastiaanwwe/Misterwwe's avatar

    het hele idee van rollercoaster is weg 🙁 volgens mij is het nu de bedoeling om zoo veel dingen kapot te maken

  3.   
    Iceviper_9's avatar

    ik denk niet dat je dit mag vergelijken met rollercoaster. het gaat deze keer niet om een heel park te maken en winstgevend te maken om uit te breiden maar om gewoon de achtbanen

  4.   
    Noice!'s avatar

    Ik vind het wel een mooi concept. Ze pakken hetgeen dat iedereen altijd deed met Rollercoaster Tycoon, klanten martelen, en maken er een over de top game van. Als ze deze game nu voor een leuke prijs in de markt zetten (€25 óf een KI systeem met extra content voor meer) dan koop ik hem zeker.

    Ben benieuwd of deze game compatible gaat worden met de VR headset van MS? 😕

  5.   
    gamepower's avatar

    ziet er behoorlijk vet uit, ik ben net als jullie benieuwd naar meer

  6.   
    mheiden21's avatar

    Heb de demo gespeeld van deze game en moet zeggen ik ben beetje teleurgesteld in de game.
    Er zit totaal geen uitdaging in het spel en het soort van racen op een achtbaan werd ik nou ook niet bepaald opgewonden van om te zeggen deze game MOET ik hebben, nee doe mij maar dan een heel park erbij wat onderhouden moet worden daar zit tenminste nog een uitdaging in.

  7.   
    NLkevvNL's avatar

    ik vond hem idd ook heel erg tegenvallen, gewoon niet mijn game, waneer maken ze nou eens weer een toffe rct ofzo, voor pc of xbox ps4.

  8.   
    puffiepony's avatar

    Alles behalve wat ik ervan had verwacht, heb vandaag de demo gespeeld ik dacht dat je echt kon bouwen als in like rollercoaster maar nee….