Review: Far Cry 4

Nadat je met Jason Brody de woeste jungle van Far Cry 3 overleefd hebt, is het nu tijd voor een nieuwe survival of the fittest. Ditmaal wordt het exotische eiland echter ingewisseld voor het bergachtige en beboste land in de Himalaya. Ditmaal is het de beurt aan Ajay Ghale om als onschuldige jongeman te overleven in het brute Kyrat en zo langzaam maar zeker omgevormd te worden tot onstopbare moordmachine.

Dying wish

De laatste wens van je inmiddels overleden moeder was om haar as te verstrooien in het verre Kyrat, waar je gezin oorspronkelijk vandaan komt. Wat kan je, als brave zoon, dan anders doen dan je stoute schoenen aantrekken en richting Kyrat vertrekken? Althans, dat moet Ajay Ghale gedacht hebben, als hij vertrekt naar het door een burgeroorlog verscheurde fictieve land in de Himalaya. Aldaar aangekomen wordt je opgewacht door de dictator Pagan Min, de man die de gestoorde schurk Vaas uit Far Cry 3 moet doen vergeten. Eenmaal gearriveerd in Kyrat raak je, als zoon van de oprichter van de Golden Path, langzaam maar zeker steeds verder betrokken in deze rebellenorganisatie, die het bewind van Pagan Min omver wil werpen en dat allemaal om maar het as van je moeder op de gewenste plek te kunnen verstrooien.

De synopsis van Far Cry 4 is even absurd als vermakelijk en terwijl je jezelf opwerkt in de terreurgroep Golden Path, dien je natuurlijk weer aan de gunsten van talloze karakters te voldoen en kom je, evenals in de voorganger, weer de meest maffe figuren tegen, zoals de zeer gelovige wapenhandelaar Longinus en de stoners Yogi en Reggi. De opbouw van het verhaal verloopt echter beter dan in Far Cry 3, waar die game omstreeks de toegang tot het tweede eiland maar voort bleef duren, zit er meer vaart in het verhaal van Far Cry 4. Hoewel je hier eveneens in het begin toegang tot een bepaald gebied, het noorden van Kyrat, ontzegd wordt, is het verhaalverloop veel vloeiender.

Kapstok

Het verhaal van Far Cry 4, hoe vermakelijk het ook kan zijn, is dan ook vooral een kapstok waar de rest van de game aan wordt opgehangen. Buiten het verhaal biedt de open wereld in Kyrat je namelijk ontzettend veel vrijheid om van alles en nog wat te doen. De wereld is misschien niet veel groter dan Far Cry 3, er is wel een stuk meer te doen. Zo zijn er, bovenop de zijmissies uit het vorige deel, flink wat extra zijmissies bijgevoegd ten opzichte van de voorganger. Zo dien je gijzelaars te bevrijden, vijandige koeriers te stoppen en in arena’s vechten. Hierbij heb je natuurlijk ook de beschikking over nieuw wapentuig, voertuigen en andere attributen. Rondzweven met de wingsuit, vliegen met de gyrocopter, crossen met een hovercraft en rondslingeren met een grapplehook, om maar wat te noemen.

Waar Far Cry 3 ons al de nodige vrijheid bood, is dit in Far Cry 4 dus nog vele malen uitgebreider. Zo biedt de verhaallijn je ditmaal meerdere keuzes die invloed hebben op het verhaal. Je hebt echter op gameplay-vlak ook veel meer mogelijkheden. De gyrocopter laat je tegenstanders bijvoorbeeld al van bovenaf bestoken. Natuurlijk zijn er dan nog de olifanten, waarmee je kampen binnen kunt denderen, waarna je chaos, dood en verderf kunt zaaien. Spelers die liever ongemerkt te werk gaan, kunnen nu echter ook meer gebruikmaken van de natuur. Far Cry 4 bevat sowieso het nodige aantal extra dieren en je kunt deze nu ook op jouw hand zetten. Door aas te gooien, lok je roofdieren namelijk uit de tent en zo kun je een beer of roedel wolven een vijandig kamp in krijgen. Wacht een minuutje en de helft van alle tegenstanders is alvast in de maag van een roofdier beland.

De vergelijking met Far Cry 3 is natuurlijk niet te vermijden, want bij vlagen voelt het vierde deel ook meer aan als Far Cry 3,5. Wederom dien je op dieren te jagen om de broodnodige verbeteringen aan je uitrusting te verbeteren, grafisch is de game niet ontzettend veel beter en kom je weer die vermaledijde torens tegen die je moet beklimmen om je map te updaten. Dit element had Ubisoft ondertussen wel weg kunnen laten, want niet alleen voelt het ontzettend uitgekauwd aan, het haalt daarnaast ook nog eens ontzettend de vaart uit je spel.

Capture & Defend

Ubisoft Montreal heeft toch ook wel duidelijk van fouten geleerd uit Far Cry 3, niet alleen verloopt het verhaal gestroomlijnder, ook is het hele concept rondom de in te nemen outposts uitgebreid en verbeterd. Hoewel het veroveren van de outposts natuurlijk al ontzettend tof was in het derde deel, had je weinig te doen op het punt dat je de posten veroverd had. De outposts die je veroverd hebt, kunnen nu echter weer aangevallen worden, waarbij je ze moet verdedigen en je kunt de outposts middels zijmissies opnieuw proberen in te nemen, waarbij je punten moet verdienen door dit bijvoorbeeld ongemerkt te doen. Daarnaast zijn er ook nog vier forten, dit zijn eigenlijk gewoon extreem beveiligde outposts, die zeer lastig zijn om in te nemen. Naar mate je vordert in de verhaallijn worden de verdediging van de forten wat minder extreem, al is er ook een andere oplossing om deze sterk beveiligde vestingen in te nemen.

Je kunt namelijk de hulp inroepen van een maat en met z’n tweeën de verdediging slechten. Uiteraard kan dit weer op vele manieren, zo koos ik er bijvoorbeeld voor om een verdedigers met mortiervuur te bestoken, terwijl mijn Belgische collega ongemerkt met snipervuur de overgebleven soldaten uitschakelde. Toch is het veroveren van zo’n fort met twee man geen sinecure, voor je het weet komen er namelijk helikopters vol met versterkingen die je het leven zuur maken. Sowieso is de wereld van Far Cry 4 natuurlijk al één grote speeltuin en het verkennen van deze wereld met een andere speler is natuurlijk helemaal geweldig. Je kunt ook vrijwel alles samen doen, enkel de tweeëndertig verhaalmissies zijn alleen speelbaar.

Asynchroon

Naast de coöperatieve modus bevat Far Cry 4 ook nog een multiplayer en ook hier is duidelijk tijd ingestoken. Waar de multiplayer van Far Cry 3 redelijk rechttoe rechtaan was, heeft Ubisoft Montreal ditmaal gekozen voor een asynchrone multiplayer. Dit betekent dat de Golden Path-rebellen toegang hebben tot bijvoorbeeld een machinegeweer, raketwerper en shotgun. Tegenover deze wandelende wapenarsenalen staan de Rakshasa die het enkel met pijl en boog moeten doen. Ongebalanceerd is het echter niet, want de Rakshasa hebben bijvoorbeeld ook explosieve en brandende pijlen, die ieder een directe kill veroorzaken. Daarnaast kan dit team voort banjeren op de, soms iets té krachtige, olifanten en kan je de hulp inroepen van adelaars, beren en tijgers. Dit alles maakt het dan ook vele malen leuker om als de Rakshasa te spelen, dan als lid van de Golden Path.

De multiplayer beslaat een drietal modi die ieder gebrand zijn op objectives, enkel tegenstanders vermoorden is er dus niet bij. Strijden in het teambelang staat centraal. Zo zal je in Outpost vlaggen moeten veroveren of verdedigen, laat Demon Mask de teams maskers veroveren en draait Propaganda om het vernietigen of verdedigen van een drietal propagandatorens. Hoewel de multiplayer van Far Cry 4 je niet snel tientallen uren zal bezighouden, is het zeer zeker een leuk extraatje die de moeite waard is om eens te checken.

Far Cry 4 doet alles wat Far Cry 3 al deed, maar dan nog eens vele malen beter. Echt vernieuwend is het allemaal niet, maar de vele content die wordt toegevoegd weet het bestaan van Far Cry 4 zeker te rechtvaardigen. Het verhaal is weer even vermakelijk en bevat weer de nodige maffe personages, buiten het verhaal is echter ook ontzettend veel te doen en het aantal zijmissies is legio. Tientallen uren kan je besteden in Kyrat, alleen en met z’n tweeën, en dit kan op vele wijze, sneaky en stealthy of juist als een gek met een olifant een kamp instormen; het kan allemaal en al deze vrijheid is precies wat Far Cry 4 zo leuk maakt.

• Nog meer vrijheid
  • Vermakelijke verhaallijn
  • Verken Kyrat met z'n tweeën
  • Vermakelijke
  • asynchrone multiplayer

• Uiteindelijk niet echt vernieuwend
  • Torens beklimmen verveeld

9

1.
    GamerJaime's avatar

Snelle en mooie review! Had deze pas volgende week verwacht. Ik ben alleen benieuwd naar de badguy Pagan Min. Maakt die net zoveel indruk als Vaas? Ik verwacht namelijk niet dat Vaas te overtreffen is.

En verder ben ik niet heel verrast. Ik had namelijk al verwacht dat dit vierde deel een soort van 3.5 deel was. Dat lieten de trailers ook al duidelijk zien. Toch vind ik dat geen ramp, aangezien ik me goed vermaakt heb met deel 3. Alleen jammer van die torens idd en hetzelfde heb ik ook met het jagen op dieren om weer wapens/kogels etc bij je te dragen. Ook daar ben ik van mening dat het de vaart uit de game haalt als ik constant aan het zoeken ben naar die rot beesten en ik ze niet kan vinden.

Maar goed. Ook mooi dat deze game blijkbaar geen last heeft van die grafische problemen waar AC Unity en Rogue mee kampen. Ik heb zin in Dinsdag! 😀

2.
    DexMax's avatar

Mooie en goede review Leon! Nu krijg ik nog meer zin in om de game te spelen. De pre-load staat al klaar op de X1! 😀 😀

3.

GamerJaime schreef, "Ik ben alleen benieuwd naar de badguy Pagan Min. Maakt die net zoveel indruk als Vaas? Ik verwacht namelijk niet dat Vaas te overtreffen is."

Pagan Min is weer een hele toffe villain. Wellicht iets minder memorabel dan Vaas, maar zeker ook een heel interessant karakter!

Alleen jammer van die torens idd en hetzelfde heb ik ook met het jagen op dieren om weer wapens/kogels etc bij je te dragen. Ook daar ben ik van mening dat het de vaart uit de game haalt als ik constant aan het zoeken ben naar die rot beesten en ik ze niet kan vinden.

De torens vind ik persoonlijk een stuk vervelender. De dieren kan je via de map vinden en ik vond het wel vermakelijk om aan het begin van de game even op jacht te gaan naar een hoop beesten, zodat je direct genoeg gear hebt.

4.
    GamerJaime's avatar

Leon 2.0″]

”GamerJaime schreef, "Ik ben alleen benieuwd naar de badguy Pagan Min. Maakt die net zoveel indruk als Vaas? Ik verwacht namelijk niet dat Vaas te overtreffen is."

[quote schreef, ".."

[/quote]
    Ok klinkt goed!
    En wat dat jagen betreft, de een vind het geweldig de ander wat minder. Ik vind het wat minder. Ik heb liever direct al de mogelijkheid om 4 guns mee te slepen maar goed.

Thanks voor de reactie trouwens. 🙂

5.
    FireBallz's avatar

Met dat Torens beklimmen denk ik dat UBISOFT het even niet meer wist dus maar wat elementen van Assassins creed erin gooide.

6.
    Koen's avatar

Ik heb onlangs deel 3 uitgespeeld en ik zit niet te wachten op deel ‘3.5’. Die game voelde voor mij al snel repetitief aan dus ik laat deze nog even liggen.

7.
    gamepower's avatar

mooie review
    eerst even AC U uitspelen, daarna komt FAE CRY erin…mijn x1 draait nu al overuren…wat een geweldige november voor de gamers 😉

8.

”JaChKa1802″ schreef, "Met dat Torens beklimmen denk ik dat UBISOFT het even niet meer wist dus maar wat elementen van Assassins creed erin gooide."

Het systeem gebruikt Ubisoft zowat in elke game 😀

Het was te verwachten dat er geen extreme vernieuwingen zouden zijn, maar het is ook de vraag of de far cry-fans zitten wachten op experimentele veranderingen.
    Ik heb er alvast zin in! 🙂

9.
    DeAdSeYe's avatar

mattioza schreef, "

Ik heb er alvast zin in! :)"

Klopt, het begint nu wel erg op te vallen dat Ubisoft veel van hetzelfde gebruikt. 1 duimpje omlaag voor *Uiteindelijk niet echt vernieuwend*. Voor mij al een reden genoeg om op een dikke discount te wachten.

10.
    gamepower's avatar

DeAdSeYe schreef, "

”mattioza” schreef, "[quote=”JaChKa1802″].."

Ik heb er alvast zin in! :)"

[/quote]

far cry 3 was een enorm vette game… ik ben nu eenmaal iemand die niet zo van vernieuwing hou in games. ik zeg iets die goed is moeten ze van blijven…. ik ga je een voorbeeld geven je heb nu in veel shooters het dubbele jump systeem, dit zou vernieuwing moeten zijn, wel ik heb daar een hekel aan, dus alle nieuwe shooter waar deze dubbel jump zit laat ik links liggen! geeft mijn dan maar FAR CRY 4 die vasthoud aan zijn ( oudere) gameplay!

11.
    Puddingboom's avatar

Beter dan verwacht maar er mag echt wel een keer vernieuwing gaan komen 😕

12.
    Carcass's avatar

Zoals ik al vaker zeurde: FC2 en 3 waren mooie open werelden waar jammer genoeg weinig afwisseling in zat wat betreft de spelelementen. Mijn grote hamvraag is dus of dit in deeltje 4 echt verbeterd is?!

Als dit maar aan de orde is, is dit voor mij meer dan genoeg vernieuwing. Graag wat meer meningen hierover aangezien ik momenteel krap bij kas zit 😉

13.

Tja, dat is lastig om voor jou te beslissen. 😉 Het ligt er sowieso natuurlijk deels aan hoe je zelf speelt. Je hebt namelijk zelf de mogelijkheid om diverse spelelementen te gebruiken bij bijvoorbeeld het innemen van basissen, waarbij je nu weer wat meer opties hebt dan in FC3 (denk aan olifanten, de gyrocopter en het lokken van roofdieren met bait). Daarnaast is het aantal zijmissies ook groter en zijn deze gevarieerder in Far Cry 4. Of je dat echter echt genoeg afwisseling vind, kan ik niet voor jouw beoordelen.

14.
    Carcass's avatar

Ben ondertussen spelende en moet zeggen dat hij me beter bevalt dan 3. Ik vind nog wel dat veel van die spontane dingen te dik erboven op liggen. Natuurlijk is zo’n olifant loslaten op een kamp vet. Jammer is wel dat zulke beesten er over duidelijk voor geplaatst zijn in een al dan wel niet knipperende kooi. Je eigen draai aan het spel geven blijft moeilijk. En verder weet ik dat ik kan zeuren ja. :p

15.

Af en toe is het inderdaad wel wat obvious, ja. Als er bijvoorbeeld een kooi met olifant in een kamp staat. In het begin vond ik het tof om dan die olifant te pakken en een ravage te verrichten, maar op een gegeven moment vond ik het juist leuker om expres op een andere wijze dan de meest voor de hand liggende een kamp in te nemen. Overigens kan je ook (met pijn in mijn hart) een paar kogels op een olifant schieten, dan wordt hij pissig en gaat hij los zonder dat je er op zit. Ondertussen kan je zelf met je boog, silenced sniper of mes tegenstanders ongemerkt uitschakelen. 🙂

Verder geen probleem natuurlijk dat je om advies vraagt! Je kan je geld maar één keer uitgeven en vijftig euro is niet niks. 😉

16.
    Carcass's avatar

Haha 50? Moest natuurlijk wel de gold edition met season pass zijn :p.

Hij bevalt me wel wat beter dan dat deeltje 3 deed. Wat ik bij 3 storend vond is dat je vanaf een paar 100 meter niets meer raakte. Niet dat ik vind dat je dan nog makkelijk iemand omlegt, maar de kogels kwamen gewoon domweg niet aan. Dit lijkt me bij 4 beter te gaan.

Afijn blij verder met de review ;).

17.
    YRD's avatar

Als die fouten er allemaal uit zijn en ik een PS4 of One heb, dan is ie van mij 🙄

18.
    Bram_M99's avatar

Dit is voor mij de game van het jaar, ik verwachtte er weinig van maar toch genoeg om hem te pre-orderen, uit eindelijk binnen speel ik hem (tot nu toe) het meest van al mijn games, de open wereld met missies zijn heel vermakelijk, enige min puntje voor mij was dat het verhaal een beetje simpel was.

19.
    Sjouke Hoogland's avatar

goeie review! Heb Far Cry 4 vorige week dankzij deze review aangeschaft 🙂