Nieuwe Blu-ray recensie: Birdman

Tijdens de uitreiking van de Academy Awards, eerder dit jaar, viel Birdman flink in de prijzen en mocht regisseur Alejandro González Iñárritu onder meer de Oscar voor Beste Film mee naar huis nemen. Onlangs verscheen de Blu-ray van de film in de winkels en wij onderzochten of het het waard is om deze award-winnende film in huis te halen. Het antwoord op die vraag kun je waarschijnlijk al raden.

Regisseur: Alejandro González Iñárritu | Cast: Michael Keaton (Riggan), Emma Stone (Sam), Zach Galifianakis (Jake) en Naomi Watts (Lesley)| Genre(s): Drama en Komedie | Speelduur: ca. 119 minuten | Bioscooprelease: 22 januari 2015

Birdman, bekroond met maar liefst 4 Oscars voor Beste Film, Regie, Originele Scenario en Camerawerk, verteld het verhaal van acteur Riggan Thomson. Riggan stond in de jaren ’80 bekend om zijn rol als superheld Birdman, maar komt nu al jaren niet meer aan de bak. Hij plant een grootse comeback door een Broadway show te schrijven, te regisseren en de hoofdrol te vertolken. Ondertussen worstelt hij met kritieken van buitenaf, zijn vervreemde dochter en zijn alter ego Birdman. De scherpe humor, fantasierijke beelden en briljante optredens maken Birdman een gedurfde en originele film.

Over een film als Birdman kunnen we lang of kort blijven praten, de conclusie blijft: wat een meesterwerk. Regisseur Alejandro González Iñárritu heeft voor dit project werkelijk alles uit zijn kast vol fantasiën weten te trekken en kosten nog moeite gespaard om zijn visie om te zetten naar dit uiteindelijke resultaat. Niet voor niets gaven wij 4,5 ster in onze recensie van de film, want alles wat je verwacht zal worden overtroffen wanneer je de film voor het eerst kijkt en de keer daarna, en daarna en daarna…

Hoewel Birdman een fantastische film is, is dat helaas voor de makers niet overduidelijk af te lezen aan de opbrengsten van de film. Althans, de film heeft totaal dan wel net iets meer dan 100 miljoen dollar opgebracht, daarmee komt deze natuurlijk nog lang niet in de buurt van de echte grote namen. Naar verhouding presteerde de film in ons land prima en bracht hier net iets meer dan 1 miljoen dollar op.

Beeld: 1080p High Definition Breedbeeld (2.40:1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD Master Audio en Frans 5.1 DTS | Ondertitels: Nederlands, Frans en Engels | Aantal discs: 1 x Blu-ray | EAN: 8712626068181 | Ook verkrijgbaar op: DVD | Retail release: 27 mei 2015

Het mag geen geheim meer zijn, Birdman staat bekend om de lange scénes die vloeiend in elkaar overlopen, waardoor het lijkt alsof alles in één take is opgenomen. Daarbij is de beeldverhouding van de film 2.40:1 waardoor we geen zwarte randen rondom het beeld hebben en dus optimaal kunnen genieten van deze prachtige en soms zelfs ondenkbare shots. Het geluid mag er daarbij ook zijn en wordt naast in het Engels ook in het Frans aangeleverd op de Blu-ray.

Op de Blu-ray van deze Oscar-winnende film vinden we niet alleen een interview met de regisseur en hoofdrolspeler, ook is er ruimte overgehouden voor een fotogalerij en ander promotiemateriaal. Maar het meest interessante is zonder twijfel de Making-of van meer dan 30 minuten, waarin er dieper wordt ingegaan op onder andere de bijzondere manier van het filmen van Birdman en wat voor invloed de lange takes op de acteurs hadden.

Met dank aan 20th Century Fox voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.