The Crew hands-on

Bij GamersNET hebben we een mooie verdeling tussen pc-gamers, Xbox-gamers en PlayStation-gamers. Daar zijn we natuurlijk trots op en het geeft ook goed weer waar de problemen kunnen zitten bij een game. De recente bèta van The Crew deed dan ook stof opwaaien bij de pc-gamers. De game werd in de bèta gelockt op 30FPS en ook waren er technisch behoorlijk wat klachten. In Antwerpen mochten wij eerder deze week aan de slag met de game. Op een Xbox One welteverstaan en toen bleek dat de game toch echt voor de consoles gemaakt is, want de Xbox One-versie wist me positief te verrassen.

Van L.A. tot N.Y.

The Crew doet iets opmerkelijks. De game is namelijk enorm. Niet de hele V.S. is nagemaakt, maar het komt zeker in de buurt. Wil je rijden van Los Angeles naar New York, dan ben je toch wel een uur of drie a vier bezig. Helaas kon ik dit zelf niet beleven, maar dat is wel wat ik als eerste ga doen als de game straks verschijnt. Nu was hiervoor echter simpelweg te weinig tijd. Tussen alle missies door kregen we namelijk een kwartier om te free-roamen. Het lukte me om vanuit de bergen bij Salt Lake City net de sneeuw te verlaten in die vijftien minuten.

De consoleversies draaien op 60 frames per seconde en 1080p, dat hoge woord is eruit. Daarnaast heb ik de game niet kunnen betrappen op lelijkheid. Auto’s worden schitterend in beeld gebracht en vooral de belichting is prachtig. Ook als je je wagens gaat upgraden is er genoeg te zien. Alle auto’s kunnen namelijk visueel uit elkaar worden gehaald, zodat je precies ziet welke aanpassing je doet in je bolide. Deze aanpassingen gaan diep en de game doet daarin eigenlijk denken aan Need for Speed: Underground, de pimp-game van EA.

MMO Racer

Dat doe je in vijf verschillende klassen: Street, Dirt, Perf (ja, dat speekt uit als perv), Raid en Circuit. Deze klassen zijn onderverdeeld omdat je verschillende auto’s nodig hebt voor verschillende missies. Het is dan ook zaak dat je van iedere spec een toffe auto hebt staan. Dat doe je door missies en challenges te doen, waarmee je loot verzamelt. De game is natuurlijk een MMO en ook zo opgebouwd. Missies vertellen het verhaal van de game en challenges zijn overal te vinden. Probeer bijvoorbeeld zo lang mogelijk zo snel mogelijk te rijden, of doe een slalom-spelletje. Als je deze challenges goed beëindigt, krijg je bijvoorbeeld een nieuwe gearbox, die je met één druk op de knop kunt installeren in je wagen.

Eigenlijk is alles wat er in een MMO te vinden is, ook te vinden in The Crew. De ontwikkelaars zien je verschillende spec-auto’s ook als klasses en er is zelfs endgame-content te vinden. Hierin ga je met facties tegen elkaar strijden om verschillende delen van de V.S. in handen te krijgen. Missies zullen ook na de launch worden geüpdatet. Er zijn 4 vs. 4 PvP-missies te spelen en bij alles wat je doet valt op dat de laadtijden minimaal zijn. Het laden van een speelsessie, het fast-travellen, alles gaat enorm snel. Het enige wat mij iets te lang duurt, is grappig genoeg het zetten van een waypoint op de map. De kaart is zo groot dat het even duurt om een perfecte route te zoeken.

Moeilijk, maar mooi

Het rijden is wennen, ik kan niet anders zeggen. Het is stukken moeilijker dan bijvoorbeeld een Need for Speed, maar de auto’s liggen weer niet zo lekker op de weg als in een Forza Motorsport. Het glijdt allemaal een beetje, waardoor je echt behoorlijk moet remmen voor een bocht. Ook heeft de omgeving een enorme invloed op de wegligging, wat dan wel weer realistisch is. Ga met een race-bolide scheuren door sneeuwweggetjes en het zal een hel worden. Net zoals in bijvoorbeeld Watch_Dogs is het rijden vooral wennen. Gelukkig heb je het na een half uurtje wel onder de knie. Er zijn daarnaast zoveel auto’s te vinden in de game, dat je echt even moet zoeken naar de perfecte afstelling.

Terug naar het grafische aspect. Wat mij betreft is het unieke deel aan The Crew het feit dat het een enorme wereld is, waar je zonder laadtijden urenlang kunt rijden in werkelijk alle denkbare gebieden. Van skipistes tot woestijn, van stad tot platteland. Het is wat mij betreft knap dat de game er zo enorm goed uitziet, al zijn de physics soms wat klunzig. Wij zagen bij een crash met een personenauto deze wagen 30 meter de lucht in vliegen. Ik kan mij er niet aan storen, want physics zijn in iedere open-wereld-game een soms grappige feature. Kijk maar naar Skyrim, of zelfs GTA 5: soms gebeuren er rare dingen en dat komt gewoon omdat die werelden enorm zijn. Wel vind ik het te rustig op straat en op dat gebied is dan ook een enorme concessie gedaan. Op bepaalde momenten kom je bijna geen verkeer of voetgangers tegen en dat voelt wel erg doods aan.

Voorlopige conclusie

The Crew doet heel veel dingen heel goed. De game ziet er prima uit, de spelwereld is werkelijk enorm en de laadtijden zijn knap genoeg bijna niet aanwezig. Ook is het aanpassen van auto’s dieper dan je in de meeste andere racegames ziet. Het eerste wat ik straks bij de release ga doen, is rijden van Miami naar Los Angeles, want dat is absoluut het meest unieke aspect van The Crew. Het rijden zelf is absoluut wennen – ik liever iets meer toegankelijke gameplay gezien – en ook de physics doen weleens raar. Toch vind ik het grafische aspect op de Xbox One een enorme prestatie, zeker als je bekijkt hoe groot de game eigenlijk is.

De pc-versie heb ik niet kunnen proberen, maar binnenkort volgt een interview met één van de ontwikkelaars en de pc-versie is daarin uitgebreid besproken. Kom dus snel terug naar GamersNET voor dat gesprek!

  1.   
    3333/3333's avatar

    Consoleversie draait op 60 fps? Dat is wel een verassing, credits voor Ubi als dit waar is.

  2.   
    Beukaapje's avatar

    Wil je rijden van Los Angeles naar New York, dan ben je toch wel een uur of drie a vier bezig.

    Eh, Seattle naar Miami duurde slechts 45 min met de Nissan 370Z en die afstand is iets langer, dus vraag me echt af hoe je zo traag die kant in gaat. Verder was ik op de PC best tevreden over zo’n vroege beta, waarbij bugs e.d. vrij normaal zijn i.m.o.

  3.   
    Leukste's avatar

    De consoleversies draaien op 60 frames per seconde en 1080p, dat hoge woord is eruit.

    Als dit werkelijkheid is bij de launch is dat een geweldige prestatie. The Crew is op dit moment nog steeds de game waar ik het meeste naar uitkijk. Het wordt echter wel een PS4 exemplaar.

  4.   
    DeAdSeYe's avatar

    Beukaapje schreef, "

    Wil je rijden van Los Angeles naar New York, dan ben je toch wel een uur of drie a vier bezig."

    Eh, Seattle naar Miami duurde slechts 45 min met de Nissan 370Z en die afstand is iets langer, dus vraag me echt af hoe je zo traag die kant in gaat. Verder was ik op de PC best tevreden over zo’n vroege beta, waarbij bugs e.d. vrij normaal zijn i.m.o.

    Klopt, wanneer de snelheid limiet wordt overschrijden, ben je binnen een uurtje aan de andere kant. Ik vraag me dan ook af of Peter plankgas heeft gereden?

    Ik heb dit spel alleen gekocht voor free roaming, ik speel de story line totdat ik de auto’s heb die ik wil hebben. Daarna ga ik lekker rond toeren en de leuke spotjes zoeken om lekker te streetracen met heerlijke muziek! 🙂

  5.   
    Humswa's avatar

    Ik vind het heel jammer dat je op de PS4 geen gebruik kan maken van het G27 stuurtje. Racegame speel ik graag liever met stuur en ben dus bijna verplicht om het op de PC te spelen.

    Maar ik wilde zo graag trophies!!!

  6.   
    FireBallz's avatar

    ken deze game helemaal niet, lijkt het een beetje op Forza horizon 2 ofzo?

  7.   
    Tom's avatar

    In wezen is het wel een concurrent van Horizon 2. Sociale, free-roam racefun. Al kreeg ik sterk het idee dat The Crew echt iets meer arcade is dan de nieuwe Forza spin-off.