The Crew – Calling All Units

Stilstand is achteruitgang, zo ook in de gameindustrie. Zo is downloadable content, of je het nu leuk vindt of niet, inmiddels niet meer weg te denken in hedendaagse games. Ook zagen we in de vorige generatie de opkomst van de online pass, waarbij uitgevers een graantje mee probeerden te pikken van tweedehands verkopen. Succesvoller bleek de season pass, die we tot op de dag van vandaag bij vrijwel iedere grote release zien. Een nieuw strategie waar Ubisoft op inzet is “games as a service”, waarbij de Franse uitgever games nog lange tijd na release wil ondersteunen met zowel gratis als betaalde content.

Vaandeldragers van dit nieuwe principe zijn Rainbow Six: Siege, waar Ubisoft onlangs een tweede jaar aan ondersteuning onthulde, en The Crew. Het in 2014 verschenen The Crew kon vorig jaar immers met Wild Run rekenen op een uitbreiding en onlangs is, twee jaar na release, met Calling All Units een nieuwe expansion verschenen…

Woop-woop, it’s the sound of da police

Met Calling All Units is het politie-element in The Crew flink opgeschroefd. Natuurlijk kon je altijd al door de politie achtervolgd worden als je je niet aan de regeltjes hield, maar nu kun je ook zelf achter het stuur van een politieauto kruipen. Dit doe je in de elf nieuwe verhaalmissies als Clara Washington, een agente die de criminele bende The Harvesters probeert te stoppen. Een heel uitgebreide verhaallijn zit er niet in en de missies dienen vooral als excuus om je in een politieauto te stoppen. Dat is echter allesbehalve eens straf, want het racen in politieauto’s is een aangename afwisseling boven het reguliere cruisen in The Crew. Buiten een tweetal races waarin je je collega’s te snel af moet zijn, kennen de nieuwe missies van Calling All Units allemaal dezelfde taak; stop de voortvluchtige autobestuurder.

Hiervoor heeft ontwikkelaar Ivory Tower een nieuw gameplayelement aan The Crew toegevoegd. In zo’n achtervolging kan je namelijk een tweetal vaardigheden activeren, waarmee je je tegenstander kunt belemmeren. Zo heb je de keuze uit onder andere een speedhack, die de snelheid van de street racer tijdelijk mindert, en een EMP Shock, waardoor de street racer korte tijd de controle over zijn auto verliest. Deze vaardigheden kunnen je helpen om een voortvluchtige te arresteren, want daarvoor moet je zeven seconden lang binnen 30 meter van de street racer verblijven. Dat gaat natuurlijk heel wat makkelijker als de street racer in kwestie net gecrashd is door jouw EMP Shock, dan wanneer je hem op hoge snelheden in de straten van Chicago of in de snelweg door Death Valley dient bij te benen. Om het de politie wat moeilijker te maken, hoeven de street racers niet alleen op hun snelheid te vertrouwen, maar krijgen ook zij de keuze uit diverse vaardigheden. Zo kan je als street racer onder andere een flashbang activeren die je achtervolgers verblind of unlimitro, waarbij jij en eventuele neerbije partners-in-crime tijdelijk over ongelimiteerde nitro beschikken.

Woop-woop, that’s the sound of the beast

De verhaalmissies zijn dan wel niet bijster interessant, ze bieden een mooi voorafje aan de politieachtervolgingen met andere spelers. Met de komst van Calling All Units zijn er namelijk flink wat crates verspreidt in de spelwereld van The Crew. Deze kratten bevatten auto-onderdelen en zijn er in verschillende soorten, gerangschikt van brons naar platinum. Hierbij betekent een platinum crate een langere, lastigere achtervolging maar meer zekerheid op een auto-onderdeel, terwijl de kans groot is dat je bij een bronzen box wordt afgescheept met een klein aantal Bucks. Als zo’n achtervolging van start gaat kunnen ook andere spelers meestrijden. Maximaal vier spelers kunnen in politieauto’s de A.I. ondersteunen en pogen de voortvluchtige voor de finishlijn te stoppen, terwijl maximaal drie straatracers hun kompaan kunnen helpen door de politie dwars te zitten. Als de voortvluchtige de buit in veiligheid weet te brengen, gaat deze logischerwijs naar de straatracers. De inhoud van het kratje is echter voor de politiespelers als zij de voortvluchtige op tijd weten te stoppen. Het moge duidelijk zijn dat zo’n race met meerdere spelers voor heel wat spanning en chaos zorgt en kan uitmonden in een zenuwslopende strijd waarin het de politie net wel of niet lukt om de opponenten te stoppen.

Met Calling All Units wordt er niet alleen betaalde content toegevoegd aan The Crew, maar is er ook voor spelers die hun portemonnee op zak laten het nodige nieuws te beleven. Zo is het maximale level dat je als speler kunt behalen opgehoogd naar 60. Ook zonder Calling All Units aan te schaffen, kun je daarnaast meedoen aan de politieachtervolgingen. Hoewel dit wel beperkt blijft tot de rol van straatracer, je hebt immers geen politieauto’s, heb je hiermee wel direct toegang tot het spannendste spelonderdeel dat deze uitbreiding met zich meebrengt.

Conclusie

Het moet toegejuichd worden dat je ook zonder Calling All Units aan te schaffen mee kunt delen in een gedeelte van de nieuwe elementen die deze uitbreiding biedt. Tegelijkertijd doet dit wel af aan de waarde van Calling All Units en zorgt dit er mede voor dat 25 euro toch wel behoorlijk prijzig aanvoelt. Hoewel de politiegameplay erg tof is en je met een tiental zeer uiteenlopende politiewagens, en een vergelijkbaar aantal reguliere bolides, weer wat hebt om naartoe te werken, zijn de verhaalmissies niet bijster interessant. Ook zonder Calling All Units aan te schaffen kun je als straatracer onderdeel zijn van de politieachtervolgingen en laat dit nu net de leukste toevoeging aan The Crew zijn. Ongeacht of je Calling All Units aanschaft, is de uitbreiding dan ook een uitstekende reden om nog eens terug te keren naar The Crew. Als je niet beschikt over het vorig jaar verschenen Wild Run wordt het daarnaast ineens een stuk aantrekkelijker om deze nieuwe uitbreiding aan te schaffen. Bij aankoop van Calling All Units krijg je Wild Run er namelijk gratis bij.

  1.   
    Thomsnov's avatar

    ik heb een heeeel klein beetje het gevoel dat “the era of racing games” een beetje voorbij is 😛

  2.   
    Gozer_033's avatar

    WHOOP WHOOP

  3.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    Ik was vooraf al een beetje sceptisch over deze expansion. Een beetje cliché, als je het mij vraagt.

    Wat ik wel goed vind is dat de levelcap voor alle spelers wordt opgeschroeft en dat iedereen kennelijk mee kan doen met de chases. Een beetje vergelijkbaar als bij Wild Run, waarbij alle spelers de grafische upgrade kregen, ongeacht of je de pinpas wel of niet voor WR had getrokken.
    Goed dat Ubisoft dit doet, mag ook wel een keer gezegd worden.

    Ikzelf heb WR nog niet, dus ik ben zowaar in de verleiding gebracht om mijn spaarvarken hiervoor kapot te timmeren 😉

  4.   
    Mattiees's avatar

    blijf dit soort betaalde toevoegingen altijd beetje prijzig vinden, maar hier geeft het gelukkig wel een beetje een boost aan een game waar je niet zoveel meer over hoort.

  5.   
    HWSHHZ's avatar

    Maar dit in de The Wild Run zitten dus niet bij de season pass in die ik bij release van het spel gekocht heb? Wat was daar het nut dan van?