CounterSpy

Hoewel de stroom aan grote, goede ‘AAA-games’ naar de PlayStation 4 natuurlijk nog op gang moet komen, zijn er al tal van indiegames voor Sony’s nieuwe console verschenen. Hieronder bevinden zich kwalitatief hoogwaardige titels, zoals bijvoorbeeld Resogun. Weet CounterSpy zich hiermee te meten? Je leest het hieronder.

Koude Oorlog

In CounterSpy staan twee wereldmachten op het punt om elkaar met nucleaire kracht van de aardbodem te vegen. Enerzijds zijn daar de kapitalistische The Imperialist States en lijnrecht daartegenover staat de communistische The Socialist Republic. Kortom, CounterSpy brengt ons terug naar het hoogtepunt van de Koude Oorlog. Er is echter ook nog een derde partij, het C.O.U.N.T.E.R.-bureau. Deze mysterieuze werkgever doet er alles aan om de wapenrace tussen de twee grootmachten te stoppen en dus wordt dit bureau verafschuwd door beide partijen.

Als James Bond-achtige spion van C.O.U.N.T.E.R. dien je de lanceercodes en andere data van de Imperialisten en Socialisten te stelen om te voorkomen dat zij elkaar bestoken met hun kernraketten. Dit alles wordt vol humor gebracht en CounterSpy beschikt over een kleurrijke, tekenachtige grafische presentatie die uitstekend past bij de humoristische ondertoon die het spel brengt. Sterker nog, de grafische stijl van de game doet bijna denken alsof je naar een leuke cartoon aan het kijken bent.

Te ambitieus

Kortom, met zowel de setting als het grafische aspect van CounterSpy zit het wel goed, maar uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om de gameplay van het spel. Het eindoordeel hiervan is helaas dat ontwikkelaar Dynamighty hier zichzelf voorbij heeft gelopen en hoewel de basis in orde is, is het uiteindelijke product bij vlagen te ambitieus geweest. Om dit te verduidelijken is het van belang om te weten hoe CounterSpy in elkaar steekt.

In deze 2D-platformer met 3D-elementen dien je levels te doorkruisen op zoek naar computers die je kunt hacken, om zo data te verzamelen over de kernwapens van de twee wereldmachten. Uiteraard wordt dit je niet makkelijk gemaakt, want deze gegevens worden goed beschermd. Tijdens het spelen kom je dus veel vijandelijke agenten tegen die je voorbij dient te sluipen of dient uit te schakelen. Vaak mondt het hierbij uit op een schietpartij en hierbij komt een interessant element van CounterSpy om de hoek kijken. Hoewel de game in basis tweedimensionaal is, zijn er veel tegenstanders in ruimten te vinden waar je zelf niet kunt komen. Je kunt hen enkel uitschakelen indien je jezelf in cover bevindt, want dan schakelt de game over naar het perspectief van een third-person-shooter. Hoewel dit vaak goed werkt, maak je soms mee dat je geen goed overzicht hebt op de vijandelijke eenheden als je in cover zit en dan wordt het natuurlijk lastig om ze neer te schieten.

DEFCON

Indien je gedood wordt, te lang gezien wordt door een camera of als een guard jou gezien heeft en naar zijn commandant belt, stijgt het DEFCON-level. Als deze alarmfase al zijn hoogste niveau bereikt heeft, heb je nog zestig seconden om het einde van het level te halen voordat je game over bent. Het spreekt dus voor zich dat je zo geruisloos mogelijk door levels dient te komen. Gedurende de levels heb je gelukkig ook de mogelijkheid om het DEFCON-niveau te laten dalen. Als een speciale commander als laatste soldaat overblijft in een shoot-out, kun je hem onder schot houden en zo dwingen het alarmniveau te verminderen. Dit levert een leuk tactisch element op, waarbij je in gevechten goed op moet letten wie je nu wel en niet neer moet schieten.

Leuk aan CounterSpy is daarnaast dat je zelf kunt kiezen of je een missie bij de Imperialisten of Socialisten doet. Hierbij dien je tussen een aantal factoren een afweging te maken. Het aantal lanceerplannen dat je kunt stelen verschilt namelijk, evenals het aantal commanders en de loot die je kunt vinden. Bij deze loot moet je denken aan blauwdrukken van nieuwe wapens of vaardigheden en geld om munitie, wapens en vaardigheden aan te kunnen schaffen. Belangrijk is daarnaast dat het DEFCON-niveau permanent is. Als je een level bij de Sovjets in de hoogste alarmfase hebt afgesloten, zul je het volgende level voor de Sovjets dus ook in de hoogste alarmfase starten.

De mist in

De levels die je speelt zijn willekeurig gegenereerd, om zo de herspeelbaarheid te verhogen, en met dit goede streven is Dynamighty helaas de mist in gegaan. De random gegenereerde levels bevatten af en toe namelijk frustrerende elementen die vermoedelijk niet zouden hebben bestaan als de ontwikkelaar ieder level volledig handmatig gecreëerd zou hebben. Het vervelendste is als je vijanden die zich in ‘een andere laag’ van het spel bevinden niet kan beschieten, omdat je niet in cover zit, terwijl zij jou wel binnen de kortste keren lek kunnen schieten. Daarnaast ontstond er bij mij ook snel irritatie over het feit dat je met dezelfde knop zowel wegrolt als in cover gaat, waardoor ik regelmatig op een slechte plek in cover dook als ik weg wilde rollen. Hoewel CounterSpy voor een groot gedeelte van de tijd heerlijk weg speelt, zijn het zulke momenten die onnodige irritatie opleveren en zorgen er voor dat je bij vlagen op frustrerende wijze dood gaat zonder dat je daar veel aan kunt doen.

Conclusie

CounterSpy oogt ontzettend gelikt en alleen al de sfeer en grafische stijl van het spel zijn bijna genoeg om je met de game te kunnen vermaken. Ook het concept van de gameplay van deze 2D-platformer lijkt perfect, maar de ontwikkelaar heeft zich hier teveel werk op de hals gehaald, waardoor de uitwerking het potentieel van CounterSpy geen eer aan doet. Doordat men gekozen heeft om levels random te generen, om zo de herspeelbaarheid van CounterSpy te vergroten, brengt dit ook problemen in de gameplay en het level design naar boven die vermoedelijk voorkomen hadden kunnen worden als Dynamighty niet voor random generated content had gekozen. Desalniettemin kan je ondanks enkele irritaties en frustraties een aantal hele leuke uren aan CounterSpy besteden en dan is het nog eens mooi meegenomen dat je voor 12,99 euro de PlayStation 3, PlayStation 4 en PlayStation Vita-versie van de game in huis haalt.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Uitmuntende presentatie
  • Cross-Buy

Wat is NOT

  • Gameplay faalt op diverse fronten

7.5

  1.   
    Thijs.'s avatar

    ziet er opzich wel grappig uit, miss ooit als die in de aanbieding is.

  2.   
    Goldcobra's avatar

    Ik was van plan ‘m te kopen, maar toen ik zag dat hij een metacritic score van 66 had begon ik een beetje te twijfelen

  3.   
    Tom 2.0's avatar

    Team Fortress sfeertje zit er goed in bij deze game!

  4.   
    FireBallz's avatar

    lijkt me wel oke, ik ga hem misschien wel kopen als het in de aanbieding is bij Bart Smit ofzo. Meer dan 25, – ga ik er niet aan uitgeven.