In juli vorig jaar kwam ik voor de eerste keer in aanraking met de console-versie van Diablo III, toen nog voor de PlayStation 3. De grote vraag was of de game net zo’n hit zou worden op de consoles als destijds op de PC. Met een score van een 9.0 heb ik die vraag in mijn review zeer duidelijk beantwoord. Bijna exact een jaar later stond ik wederom op de stoep bij Activision om de PlayStation 4-versie uitgebreid te testen. De zogenoemde Ultimate Evil Edition bevat naast de game zelf ook de uitbreiding Reaper of Souls.
Opnieuw grafisch verbeterd
Diablo III is speciaal voor de PlayStation 4 helemaal opgepoetst en oogt bijna identiek met de PC-versie. Een soortgelijke uitspraak deed ik ook al in mijn review van de PlayStation 3-versie, waarna ik door sommige met de grond gelijk werd gemaakt. Maar met een resolutie van 1080p en 60 frames per seconde speelt de game heerlijk weg en ziet deze er simpelweg fantastisch uit. Ik kan dan ook niet anders zeggen dat Activision hierin een geweldige prestatie heeft geleverd.
Dedicated Loot-systeem
De rest van de verbeteringen haalde ik in mijn preview onlangs al aan. Zo wordt loot bijvoorbeeld nog beter verdeeld onder alle spelers. Wanneer jij als Crusader speelt, en je maatje als Witch Hunter, en je een Witch Hunter-item oppakt, zal deze automatisch naar zijn inventory gaan. Iets wat natuurlijk ontzettend handig is en ruimte in je eigen inventory bespaart. Vooral wanneer je grote hoeveelheden loot moet oppakken, zoals na het verslaan van een eindbaas, heeft dit systeem veel waarde. Toch heeft dit systeem ook een nadeel, want als de inventory van je vriend vol is en jij hebt nog wel ruimte over, kun je items die beter geschikt zijn voor je vriend niet oppakken.
Weinig veranderingen
Heel veel noemenswaardige veranderingen zijn er verder niet echt, maar dat is natuurlijk ook logisch als je bedenkt dat de basisgame al bijna twee en een half jaar geleden verscheen voor de PC. Diablo III wordt door de fans dan ook gezien een echte PC-game. Persoonlijk ben ik een echte console-gamer en was Diablo III één van de weinige games die ik langdurig op de PC heb gespeeld. Maar met inmiddels de PlayStation 3- en PlayStation 4-versie in mijn collectie denk ik dat de speeluren op mijn console vele malen hoger uit gaan vallen.
Verslavend
Diablo III is nog altijd net zo verslavend als op de PC en heb in amper een week tijd een nieuw karakter naar level 40 weten te werken. De game leent zich er uitstekend voor om samen met vrienden op te pakken, welke op ieder moment in kunnen springen. Zelfs al hebben zij nog geen karakter op jouw PlayStation staan, is deze binnen no-time aangemaakt, na het aanzetten van een extra controller.
Conclusie
Het is weliswaar misschien wat makkelijk om te zeggen, maar de Diablo III: Ultimate Evil Edition is nog steeds dezelfde game als twee en een half jaar geleden op de PC, met uitzondering van de uitbreiding dan natuurlijk. Toch is Blizzard erin geslaagd een totaal andere beleving neer te zetten dankzij een aantal kleine verbeteringen en toevoegingen. We belonen de Ultimate Evil Edition wederom met een 9.0 omdat er ten opzichte van de PlayStation 3-versie maar weinig veranderd is, maar het nog steeds een hele toffe game is.
Weinig veranderingen zou ik niet zien als een minpunt, het is tenslotte dezelfde game maar dan op de console (weliswaar met andere controls).
Weinig veranderingen ? Natuurlijk, het is simpel weg Diablo 3 als console versie met de uitbreiding inbegrepen 😆