Act of Aggression

Het real-time strategy-genre (RTS) is ondertussen niet zo levendig meer zoals het ooit was, zo bespraken ook Tom en Peter in de Hot Koffie Show. Natuurlijk zijn er nog enkele ontwikkelaars bezig met het maken van nieuwe strategie-games en één daarvan is Eugen Systems. Deze Franse ontwikkelaar kennen we onder andere van de Act of War-serie, R.U.S.E. en de Wargame-spellen.

The Cartel

Act of Aggression speelt zich af rond 2020, wat betekent dat je de beschikking hebt over semi-futuristisch wapentuig. In de game strijden drie facties, de Verenigde Staten, de Cartel en de Chimera. De Cartel zijn de bad guys, die vooral vechten met veel prototypes. De Chimera is een task force die opgericht is door de Verenigde Naties ten einde de Cartel te stoppen.

Met Act of Aggression wil Eugen Systems een game creëren die terug doet denken aan titels uit de hoogtijdagen van het strategiegenre, een pure RTS zoals we kennen uit de jaren negentig. Bovendien is de game een spirituele opvolger van de Act of War-franchise die Eugen Systems in 2005 en 2006 uitbracht. Act of Aggression is dan ook gebouwd op vijf pijlers die RTS-veteranen stuk voor stuk zeer bekend in de oren zullen klinken van veteranen in het real-time strategy-genre.

Basisje bouwen

Allereerst zien we natuurlijk basebuilding terug in de game. Hierbij dien je je basis verstandig in te richten, omdat je maar een kleine omgeving rondom je hoofdbasis waar je gebouwen kunt neerzetten. Uiteraard kan je, indien nodig, deze omgeving uitbreiden met behulp van een speciaal gebouw. Eugen Systems wil daarnaast graag dat de basissen meer lijken op een echte basis en niet zo chaotisch als ze vaak worden in RTS-games. Om basissen realistischer te laten ogen, kan je gebouwen niet overal neerzetten, maar moet je rekening houden met vierkantjes waarin je de gebouwen neerzet. Het is daarnaast goed om te weten dat je ten alle tijden de basis van jouw opponent kan begluren om eens te kijken hoever hij ontwikkeld is. Daarentegen heb je verder wel te maken met de ‘fog of war’ en kan je dus niet zijn eenheden zijn die niet in de kijkrichting van jouw eigen leger vallen.

Voorraad verzamelen

De tweede pijler is resource gathering, een oude vertrouwde uit het RTS-genre, waarbij je petrolium, aluminium en rare earth metals dient te verzamelen en ook je elektriciteitsvoorraad op orde dient te hebben. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn de rare earth metals relatief zeldzaam en deze heb je dan ook pas nodig vanaf de ‘midgame’ om de meest sterke upgrades aan te kunnen schaffen. De plaatsen waar je deze voorraden kunt vinden zijn niet altijd hetzelfde op iedere map, maar worden random gegenereerd.

Hierbij moet wel gezegd worden dat deze deposits wel op een beperkt aantal plaatsen kunnen verschijnen, omdat er uiteraard ook gedacht moet worden aan de balans tussen de diverse spelers en je altijd de beschikking moet hebben over wat voorraden in de buurt van je basis. Tussen de voorraden en jouw basis dien je namelijk een supply line te bouwen en pas als het gedolven materiaal op jouw hoofdbasis is aangekomen, kan je de voorraad gebruiken om te bouwen. Vijanden kunnen namelijk ook jouw bevoorradingskonvooi slopen of jouw raffinaderij veroveren en op die manier ben je de voorraad of zelfs de complete raffinaderij kwijt.

Vechten!

Naast het bouwen van een basis en verzamelen van voorraad spelen natuurlijk ook jouw units, waarvan er in totaal meer dan zeventig zijn, een grote rol. Deze derde pijler hangt eigenlijk ook samen met de volgende twee; upgrades en combat. Bij de eenheden is een duidelijk verschil waarneembaar tussen de drie verschillende facties. Zo strijdt de Cartel voornamelijk met prototypes en hebben de V.S. eenheden die zeer gespecialiseerd zijn in één taak, maar zeer slecht zijn in andere taken. Over de bijzonderheden van de Chimera liet men nog niets los.

Een voorbeeld hiervan zijn de verschillende humvees van de Verenigde Staten. Zo heb je een humvee met minigun, die ideaal is voor vijandelijke infanterie in het open veld, een humvee met grenade launcher voor infanterie dat zich verschanst in gebouwen en een humvee met missile launcher voor bepaalde vijandelijke voertuigen. Interessant is ook de tactische mogelijkheid dat je humvees met een gatling gun deze kunnen gebruiken om vijandelijke projectielen uit de lucht te schieten, zodat deze als het ware een schild kunnen creëren voor de zeer dure en zware tanks.

Prepare for DEFCON 1

Natuurlijk heb je niet direct de beschikking over deze zware tanks, maar hier zal eerst upgrades voor moeten ontwikkelen. In totaal zijn er meer dan honderd upgrades beschikbaar. Deze tech tree die je doorloopt, bestaat uit drie statussen; DEFCON 1, 2 en 3. Iedere keer als je dit level laat stijgen, krijg je weer de beschikking over nieuwe upgrades en apparatuur. Zo zal je bijvoorbeeld jouw leger kunnen uitbreiden met vliegtuigen, waarna je de map ook extra uit kunt zoomen voor meer overzicht. Bij het hoogste alarmlevel krijg je ook de controle over superwapens als kernwapens en een orbital cannon, waarna je de direct de gehele map in één oogopslag kunt bekijken en vanzelfsprekend ook jouw opponent flink kan verzwakken.

Interactief

Tot slot is het ook vermeldenswaardig dat Eugen Systems voor Act of Aggression zeer interactieve, vooral stedelijke, maps ontwikkeld. Niet alleen betekent dit dat infanterie zich kan verschansen in de vele gebouwen die je tegenkomt, deze gebouwen kan je ook weer stuk schieten met bijvoorbeeld artillerie. Daarnaast kunnen tanks ook gewoon over de muurtjes en hekken rijden waarachter infanterie zich poogt te verschuilen. Leuk is ook dat de game over een dag en nachtcyclus beschikt, waarbij het zicht ’s nachts uiteraard een stuk minder is, en dit kan je weer in jouw tactische voordeel omzetten.

Voorlopige conclusie

De belofte dat Eugen Systems met Act of Aggression weer het gevoel wil kweken uit de hoogtijdagen van het RTS-genre lijkt men alleszins waar te maken. De game berust op de vijf pijlers die we kennen uit de traditionele strategiespellen; basebuilding, resource gathering, units, upgrades en combat. Dit alles lijkt momenteel perfect in elkaar te steken en wordt gebracht met de vele mogelijkheden die we mogen verwachten van een degelijke strategiegame. Liefhebbers van real-time strategy-games doen er dan ook goed aan om Act of Aggression in de gaten te houden!

  1.   
    Overload14's avatar

    Ziet er wel veelbelovend uit. Tis weer lang geleden dat er een goeie RTS game uitkwam net zoals in de jaren 90 :p

  2.   
    xizaaR's avatar

    Geweldig nieuws! Eindelijk nog eens een goeie ouderwetse basebuild-rts game!

  3.   
    Hitman047's avatar

    Klinkt goed. Ik zal hem in de gaten houden.

  4.   
    Ralph P Scene's avatar

    ik houw het ook in de gaten