DriveClub

Tijdens de presentatie op de Gamescom waren de ontwikkelaars van Evolution Studios zeer verheugd over het aankomende resultaat van DriveClub. Dat klinkt natuurlijk logisch, maar we weten dat de racegame van de MotorStorm-ontwikkelaar het ontzettend moeilijk heeft gehad. De titel moest immers al bij de release van de PlayStation 4 verschijnen, negen maanden geleden inmiddels, maar werd alsmaar uitgesteld en zo ging het spel zelfs terug naar de tekentafel. Niet verkeerd, want DriveClub ziet er stukken beter uit waardoor ik positiever ben dan voorheen.

Dag en nacht racen

Volgens Evolution Studios moet DriveClub de meest breathtaking roads gaan bieden tijdens races. De game kent vijf gebieden, waaronder Canada, Noorwegen en Schotland, met in totaal 25 tracks die op 55 verschillende manieren gereden kunnen worden. Het spel moet zowel een diepgaand systeem kennen alsook een toegankelijke basis, zodat iedereen kan instappen, en elke sectie en weg moeten een nieuwe uitdaging vormen voor de speler. Je kunt dan ook zelf bepalen hoe moeilijk je het voor jezelf en voor je tegenstanders maakt, want de presentatie draaide om de dag- en nachtcyclus en het dynamische weersysteem. Voordat je een race start, kies je de track, een auto, tijd van de dag, het event, de locatie en in welke weersomstandigheden je wilt racen.

Deze diverse omstandigheden zorgen iedere keer voor een andere soort race. Op een droog wegdek is een hoge snelheid gemakkelijk te bereiken, maar in de regen zal je auto sneller slippen, is het zicht minder en zul je vaker moeten remmen. Als het dan weer droog wordt en de schitterende zon weer doorkomt, verandert de race wederom. Zo is dit ook met sneeuw en in het donker waardoor alles zal worden beïnvloed. Het werk de afgelopen maanden is niet voor niets geweest, want af en toe werd het beeld stil gezet en draaide één van de ontwikkelaars het beeld. De kracht van de PlayStation 4 wordt duidelijk benut, want de voertuigen, de druppels, het wegdek en de verdere omgeving zien er vele malen beter uit dan destijds. Zo is er tevens een schademodel, dat wel alleen visueel is en niet de performance van de auto beïnvloedt. Het enige minpunt is dat het weersysteem niet bij de release in DriveClub zit, maar later wordt toegevoegd met een patch.

Naar de club!

Niet alleen het weer en de dagdelen waarin je kunt racen zullen belangrijke elementen zijn in DriveClub, ook verklapt de naam van de game waar het echt om draait: clubs. Er zit een heel sociaal netwerk verbonden aan de game en zo word je aangespoord om met je vrienden een club te starten. Er kunnen maximaal zes man in een club en samen verdien je punten ofwel fame. Door überhaupt te racen, maar ook te driften, in te halen en een race te finishen verdien je punten en speel je op die manier steeds meer features vrij. Nieuwe scheurijzers, kleuren enzovoort. Teamwork is dus wel een belangrijk element, hoewel ook een clublid dat niet altijd meerijdt alsnog fame krijgt. Uiteraard krijgt hij minder, maar een team is een team, dus iedereen is (bijna) gelijk. Een ander speerpunt in DriveClub is dat winnen meer betekent en verliezen minder, je ontvangt immers alsnog punten. Ook fouten maken is niet direct fataal. Als je in één race of track moeite hebt een goede tijd neer te zetten of te winnen, is dat niet erg. Bewijs je als club dat je andere races wel kunt winnen, bescherm je alsnog je positie binnen het sociale netwerk van de clubs.

Daarnaast is het zo hoe meer auto’s op de weg rijden, hoe meer rewards er uitgedeeld worden. Strijden tegen andere teams wordt dus zeker aangespoord en het is dus tof om met een groepje vrienden, of onbekenden, een hoge positie in de ranglijst te behalen. Clubs zijn om die reden helemaal open te zetten. Iedere speler kan een verzoek indienen om zich bij een bepaalde club aan te melden, tenzij die club alleen vrienden in de groep wil hebben. Dit is ook weer een onderdeel van het sociale netwerk, net als dat je overal toegang hebt tot DriveClub. Via je smartphone kun je bijvoorbeeld statistieken bekijken en nieuwe mensen werven. Hef je echter een club op waarbij iedereen vertrekt, dan ben je voor altijd je progressie en historie kwijt.

Ondersteuning

In oktober kunnen we eindelijk aan de slag met DriveClub en hoewel er aardig wat content klaar staat bij de release, is Evolution Studios niet van plan de game opzij te leggen. De studio blijft de titel ondersteunen met nieuwe content en wil het spel graag steeds verbeteren. Zo zullen er nieuwe tracks komen, alsook auto’s en nieuwe manieren om samen te spelen. DriveClub kent nu alleen maar een ‘singleplayer’ en online multiplayer, maar er wordt gezocht naar een mogelijkheid om split-screen te implementeren. Verder zullen er geen microtransacties mogelijk zijn en zul je dus alle progressie en unlocks zelf moeten verdienen door te racen. Ook bevat de racegame geen verhaal, maar maak je door clubs aan te maken en andere clubs uit te dagen je eigen verhaal. Tot slot zullen voertuigen niet tot op het detail te customizen te tunen zijn. De auto’s hebben uit zichzelf al een behoorlijke performance, maar je kunt natuurlijk wel kleine tweaks uitvoeren om je eigen rijstijl te creëren.

Voorlopige conclusie

Door de problemen tijdens de ontwikkeling zal DriveClub bij de release mogelijk een lastige start kennen. Echter, het uitstel heeft de game echt wel goed gedaan. De auto’s zullen lekkerder rijden, de graphics zijn sterk verbeterd en het sociale aspect is flink uitgebreid. DriveClub oogt veel completer en dat is alleen maar positief. Daarnaast zal het dynamische weersysteem voor meer diepgang zorgen en zullen races diverser zijn. Het enige waar we bang voor kunnen zijn, is dat gamers DriveClub misschien te generiek vinden, zo reageren mensen op het internet. Over twee maanden zullen we weten of de game klaar is voor asfalt.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren