Escape Dead Island hands-on

Dead Island was eigenlijk de eerste game waarmee uitgever Deep Silver internationale bekendheid wist te verwerven. Het blijkt wel dat de franchise Deep Silver nauw aan het hart ligt, want nadat eerder al Dead Island: Riptide verscheen, zijn er nu nog drie nieuwe Dead Island-titels in de maak. Allereerst is er natuurlijk Dead Island 2, maar ook is men bezig met de MOBA Dead Island; Epidemic en tot slot staat ook Escape Dead Island nog in de planning.

Compleet anders

Escape Dead Island is een spin-off die ons meer vertelt over de plotselinge zombie-uitbraak die plaats vond in het eerste deel van de franchise. Dit doet het op geheel eigen wijze, want Escape Dead Island is op veel elementen niet te vergelijkbare met de hoofddelen uit de Dead Island-serie. De Dead Island-games staan immers bekend om het in first person op brute wijze vooral zoveel mogelijk zombies in elkaar te hakken.

Bij het opstarten van Escape Dead Island wordt al direct duidelijk dat we met deze spin-off iets compleet anders voorgeschoteld krijgen. Zo heeft de first person-gameplay moeten wijken voor een third person-perspectief en heeft ontwikkelaar Fatshark gekozen voor cell shaded, comic-achtige graphics. Dit is allemaal niet zonder reden, want met Escape Dead Island wil Fatshark ook iets heel anders doen. De studio omschrijft de titel zelf als een survival mystery-game.

Waar je in de Dead Island-games voornamelijk op actie gefocust zijn, is Escape Dead Island veel meer een adventure-game. Waar de speelbare karakters in de andere titels zonder problemen een horde zombies inspringen en in mootjes hakken, is de protagonist uit Escape Dead Island, Cliff, niet zo’n superhuman. Als je gezien wordt door de ondoden betekent dit vaker wel dan niet jouw dood en je gaat zombies voornamelijk één voor één sluipend uitschakelen.

“]

Back to Banoi?!

De strijd die Cliff aan moet gaan met de zombies heeft hij overigens grotendeels aan zichzelf te danken. De protagonist staat als zoon van een rijke mediamagnaat in de schaduw van zijn vader en hij wil zich maar al te graag bewijzen. Dit probeert hij door te achterhalen wat de oorzaak is van de zombie-uitbraak in Banoi, het eiland uit het originele Dead Island.

Zijn plan loopt echter volkomen in de soep en Cliff strandt met zijn twee vrienden op het eiland Narapela. Uiteraard wil je zo snel mogelijk van dit eiland af, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan op een eiland vol met zombies. Daarnaast helpt het ook niet mee dat niet alles wat Cliff ervaart echt gebeurt en je zal niet alleen ‘echte’ tegenstand vinden op het eiland, soms krijg je ook te maken met de waanvoorstellingen van Cliff.

What’s real, what’s not?

Een treffend voorbeeld werd hiervan duidelijk bij mijn speelsessie. Eerst moest ik al puzzelend en sluipend enkele zombies passeren, waarbij een meter in de vorm van een uitroepteken weergeeft hoe zeer de zombie zich bewust is van jouw aanwezigheid. Vervolgens vond ik een schroevendraaier en kon ik ook een enkele zombie definitief naar een andere wereld helpen. Net toen ik in mijn element kwam, wist de game mij compleet te verrassen, want ineens stortte er tientallen scheepscontainers uit de lucht.

Vervolgens schrikt Cliff wakker en zie je zijn vrienden weer en ga je samen op onderzoek uit. Gedurende het spelen van Escape Dead Island zal je jezelf dan ook constant afvragen wat nu echt gebeurd en wat enkel hallucinaties of dromen zijn. Aan het einde van mijn speelsessie wist één van de ontwikkelaars van Fatshark mij daarnaast te vertellen dat deze ‘containerregen’ nog niets is in vergelijking wat er later in het spel zal gebeuren. Dit biedt de mogelijkheid voor een zeer interessante ontknoping van het geheel, maar of Fatshark het lukt om al deze vage gebeurtenissen op een geloofwaardige manier te verklaren en aan elkaar te verbinden, kunnen we helaas natuurlijk pas beoordelen als we aan de slag mogen met het gehele spel.

Voorlopige conclusie

Met Escape Dead Island slaat ontwikkelaar Fatshark een hele andere richting in dan we gewend zijn van de franchise en dat betekent ook dat liefhebbers van de voorgaande Dead Island-delen niet per se interesse zullen hebben in deze nieuwe titel. In Escape Dead Island staan puzzelen, sneaken en het verhaal vele malen meer centraal dan in de hoofddelen van de zombiefranchise. Mijn speelsessie smaakte in ieder geval naar meer en het is interessant hoe ontwikkelaar Fatshark het trippy verhaal verder uitwerkt.

  1.   
    Moodey's avatar

    ziet er niet echt.origineel of grafisch Uitzonderlijk uit imo

  2.   
    FireBallz's avatar

    Dus eigenlijk is het spel voor 8jarigen maar ze plakken er een stickertje op met PEGI 16/18?

  3.   
    SonyBoy's avatar

    Dit klinkt heel anders dan wat ik verwacht had, maar met zo’n titel vreesde ik eigenlijk op een point ’n click game. Dit klinkt in ieder geval al een stuk beter als dat..! Ik ben benieuwd of de gameplay goed in elkaar steekt en of er daadwerkelijk een verhaal in zit dat de game het spelen waard maakt, want daar waren de vorige games niet zo sterk in.