Escape Dead Island hands-on 2

Deep Silver (en moeder Koch Media) is een behoorlijke speler aan het worden. Met de overname van een aantal sterke THQ-merken heeft de uitgever inmiddels Metro, Saint’s Row, Homefront en Dead Island onder zijn vleugels. Voor alle bovenstaande franchises zijn nieuwe games reeds verschenen of in ontwikkeling. Zo ook voor Dead Island, al zal Escape Dead Island het over een andere boeg gooien dan we gewend zijn uit de serie.

Sherlock Zombie

Escape Dead Island is volgens ontwikkelaar Fatshark een Survival-Mystery-game, maar wat als eerste opvalt is de grafische stijl van deze vrolijke zombiegame. Natuurlijk, zoals we gewend zijn uit de franchise schijnt de zon rijkelijk op het tropische eiland van Escape Dead Island, maar de game is volledig cell-shaded opgebouwd. Het doet denken aan The Wind Waker en MadWorld, met felle kleuren en zeer kleurrijk rood bloed.

Het meest aantrekkelijke van Escape Dead Island wordt direct duidelijk in het begin. Je kunt het niet op de normale manieren zombies dood maken en vooral in het begin is het de bedoeling om veel te sluipen. Daarnaast ga je heel veel puzzels oplossen. Het geeft een beetje een “Monkey Island”-achtige vibe. Niet alleen vanwege het kleurenpalet en het feit dat het zich op een eiland afspeelt, maar ook vanwege de manier waarop je progressie boekt in het verhaal. De eerste scene was duidelijk. Je dient naar beneden te klimmen aan een touw, maar dat touw moet je eerst vinden. Je sluipt met een ruime bocht om een zombie heen, je klimt over een tankstation heen en je grijpt een touw, vervolgens ga je terug en kun je naar beneden.

RING, BANG, GRRRRR!

De puzzels zijn nooit heel erg complex, maar het is zeer vermakelijk om dit soort gameplay te beleven in de kleurrijke setting van Dead Island. Uiteraard ga je later ook wapentuig krijgen, variërend van messen tot pistolen, maar het is altijd raadzaam om zombies sluipend en van achteren in stilte uit te schakelen. De comicbook-stijl draagt daarnaast altijd bij aan een positieve vibe. Gaat er een telefoon in de buurt af, dan zie je in grote comic-letters: RING!

“]
Een andere grote factor van Escape Dead Island is het verhaal. Jij bent op het eiland beland om je vader te helpen met het zoeken naar de verklaring achter de zombie-uitbraak. Je vader is een grote mediamagnaat met nieuwszenders over het hele land en dus kan jouw gevonden informatie zeer belangrijk zijn. Het is niet raar ook dat je ook een fototoestel in je arsenaal hebt, om plaatjes te schieten binnen de wereld. Toch heeft het verhaal ook zijn meer bizarre kanten. De game weet namelijk dat het een game is en neemt zichzelf soms absoluut niet serieus. Vanuit het niets kunnen containers uit de lucht vallen bijvoorbeeld, waarbij later moet blijken waarom dat precies is gebeurd. En de mensen met wie je spreekt over de portofoon? Wie zijn dat en zijn ze echt? Niets is wat het lijkt, zo lijkt het althans.

Voorlopige conclusie

Vanaf 21 november kunnen we aan de slag met Escape Dead Island en ik heb daar erg veel zin in. De Dead Island-setting leent zich bijzonder goed voor het ontrafelen van een mysterie en sowieso zien we te weinig van dit soort games. Tel daarbij op de stijl en het bizarre verhaal en Escape Dead Island kan voor een breed publiek best populair worden. Niet alleen voor die hard-gamers, maar ook voor je vriendin op de bank is deze game erg toegankelijk. Voor een finaal oordeel moeten we bij een game als deze echt veel speeluren maken, maar voorlopig heb ik een goed gevoel bij Escape Dead Island.

  1.   
    Daan's avatar

    Door een fout in het systeem werd net de oude hands-on aangeroepen. Dit is inmiddels gefixt. Excuses.