Far Cry 4 hands-on

Ten tijde van Far Cry 3 had ik al de eer om voor de release de game een aantal uur te mogen spelen. Ook nu mocht ik Ubisoft gaan plagen met mijn afspraak voor Far Cry 4 op de Gamescom. De game leek een zogenaamd tussendeel te worden, maar voelt na een speelsessie van een half uur vrij verfrissend aan, met diverse nieuwe elementen. Verrassend genoeg ging ik met twee totaal verschillende missies aan de slag die ik zal uitlichten.

In de Himalaya

De eerste missie die we te spelen kregen, begon al behoorlijk episch. Men moest in de bergen vol sneeuw naar een lager gebied, en hoe doe je dat het beste? Natuurlijk met een wingsuit. Springen, suit uitklappen, zweven en voor je landt nog even snel de parachute uit. Het doel was het ombrengen van een luitenant, maar dit mocht niet met een pistool. Je diende de leider van het groepje uitschakelen met een mes, waarna je een foto van hem moest maken, ter bewijs dat hij dood is. Voor je eenmaal bij de luitenant aankomt, zwoeg je door een kleine ruïne en moet je eerst een aantal vijanden afmaken. Dit kan op diverse manieren en vooral de optie om dieren in te zetten is ontzettend vet. Beren en grote Himalaya ‘koeien‘ kunnen jou aanvallen, maar als je aas naar de vijand gooit, gaan die beesten eropaf en doden ze jouw doelwitten voor je.

Verder kun je natuurlijk sluipend te werk gaan met je kruisboog en een pistool met geluidsdemper. Je kunt er dan ook voor kiezen om de dieren met rust te laten en alles volledig zelf te doen. ‘Guns blazing’ is mogelijk, maar gezien de matige wapens voor een keiharde aanval is stealth wellicht handiger. Dit blijft lastig, want Far Cry blijft Far Cry en dus is elke meter die je vordert een uitdaging. Het is geweldig om in deze sneeuwgebieden missies te voltooien en nadat je de luitenant hebt omgelegd en een foto hebt gemaakt, mag je dan ook nog even van de omgeving genieten. Je zult immers wederom naar lager gelegen gebied reizen middels je wingsuit en dat is een behoorlijk stuk. Hierbij merk je dat Far Cry 4 enorm sfeervol is en de Himalaya’s een geweldig groots opgezet gebied is om te ontdekken.

Shangri-La

Vervolgens konden we een backstory missie starten die de speler terugbrengt naar de oudheid van Shangri-La. Je tracht een mysterie te ontrafelen en deze missies tussendoor zorgen ervoor dat er steeds meer duidelijk wordt. In deze ‘flashbacks‘ reis je naar de oude gebieden en speel je een native krijger. Je hebt ditmaal een grote vriend bij je, namelijk een witte tijger. Dit roofdier kun je inzetten om vijanden te doden, maar ook voor afleiding. Bepaalde krijgers zijn namelijk immuun voor pijlen en dus moet je ze flanken om een mes door de keel te jagen. Deze Shangri-La missie speelde zich niet af in de sneeuw, maar juist in een kleurrijk natuurgebied met ruïnes, oude tempels en portalen. Je zult door de portalen moeten om in een ander gebied te belanden en de bedoeling is vreemde mysteries te ontdekken. Je bezoekt tempels, schakelt Scorchers uit en je beleeft een vage trip, zoals in Far Cry 3.

Ik moet zeggen dat deze missie een stuk moeilijker was dan het gewone verhaal, vooral omdat je alleen een pijl en boog hebt en jouw witte tijger tijdelijk uitgeschakeld kan worden. De Scorchers zijn daarnaast behoorlijk sterk, hebben soms vlammenmagie en je kunt ze alleen doden met je mes. Ook moet je af en toe schakelaars overhalen, een enorme stenen tol activeren die gaat draaien en de lucht in vliegt en een enorme kerkklok loskoppelen die ook in het wolkendek verdwijnt. Het klinkt allemaal erg trippy en zo voelde het ook, alsof er weer paddo’s in zijn gestopt.

De achtergrondmissies zorgen in Far Cry 4 voor een extra laag in het verhaal en is een leuke vernieuwing. Olifanten en gyrocopters heb ik nog niet meegemaakt, maar de missies in de oudheid geven een ander contrast aan het spel, waardoor de game niet zomaar een tussendeel is. Ook al moet het visueel gezien nog aardig opgepoetst worden – het is en blijft wel een cross-gen titel, de beelden die we hebben gezien en ik heb gespeeld geven toch weer voldoening met de 4 achter Far Cry.

Voorlopige conclusie

Ubisoft is laat met het tonen van Far Cry 4, want de shooter moet immers in november al verschijnen. Het vermoeden dat de game een tussendeel zou worden voordat er een echte new-gen Far Cry zou komen, wordt echter steeds meer teniet gedaan. De game voelt als een Far Cry, maar door de verfrissende Himalaya’s, de backstory missies over Shangri-La, de mogelijkheden om de omgeving te gebruiken voor het killen van vijanden, de gyrocopter, het wingsuit en de geweldige sfeer maken het dat we veel meer van het spel willen zien. We hopen dan ook dat we binnenkort een langere hands-on kunnen hebben, want na dit half uur snak ik zeker naar meer en ik gok dat er nog wat mysteries verborgen zitten in Far Cry 4…

  1.   
    dav1d's avatar

    Daniel, volgens mij komt dit spel ook gewoon uit op de X One.

  2.   
    thijsknvb's avatar

    dav1d schreef, "Daniel, volgens mij komt dit spel ook gewoon uit op de X One. "

    Jup hij komt naar current en next gen.

  3.   
    Daan's avatar

    dav1d schreef, "Daniel, volgens mij komt dit spel ook gewoon uit op de X One. "

    Hij beweert toch nergens dat dat niet zo is. Hij bedoeld alleen dat het nog geen echte new-gen game is aangezien er ook met last-gen rekening gehouden is. 😛

  4.   
    dav1d's avatar

    Daan schreef, "

    ”dav1d” schreef, "Daniel, volgens mij komt dit spel ook gewoon uit op de X One. "

    Hij beweert toch nergens dat dat niet zo is. Hij bedoeld alleen dat het nog geen echte new-gen game is aangezien er ook met last-gen rekening gehouden is. :-P"

    Het spel heeft een PS4 icoontje in plaats van Mul icoontje….

  5.   
    Tom's avatar

    Dat is om te definiëren dat Daniël de game op de PlayStation 4 heeft gespeeld. 😉