Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth

De Civilization-franchise is inmiddels verantwoordelijk voor 24 miljoen verkochte games. De serie heeft dan ook een grote groep trouwe fans, die enorm kritisch zijn op alle veranderingen die ontwikkelaar Firaxis doorvoert. Civilization: Beyond Earth gaat inderdaad een nieuwe richting in, naar de toekomst om precies te zijn. De turned based gameplay die we al jaren kennen zal blijven staan, echter, de inhoud zal volledig veranderen.

Koloniseren die handel!

Op het eerste gezicht laat de stijl van Civilization: Beyond Earth zich een beetje vergelijken met Anno 2070. Alleen waar het in laatstgenoemde game draait om het kiezen voor milieuvriendelijke alternatieven (of niet), is het in Beyond Earth de bedoeling om na te denken over onze manier van koloniseren in de toekomst. We gaan in de game namelijk nieuwe planeten bewonen en de mensheid verschilt nogal van mening over hoe we dat moeten doen. De Purity-factie wil de mensheid zo puur mogelijk houden en de overgenomen planeten veranderen in onze eigen planeet. De Supremacy-factie wil de planeet houden zoals het is, maar wel met harde hand regeren over de inheemse aliens. Tot slotte heb je de Harmony-factie, de groep die gelooft dat de mensheid moet transformeren tot een nieuw ras dat perfect op de nieuwe planeet past.

Het zijn mooie tegenstellingen die je spel zullen bepalen. Hoe ga je met de aliens om? En de grondstoffen op de planeet? De Aliens zijn namelijk een eigen factie en je moet goed voorbereid zijn als je ze wilt aanvallen en overwinnen. Ook deze voorbereidingen zijn voor iedere partij anders. Je krijgt namelijk verschillende quests, die ook allemaal andere specialismen bevorderen. Heb je veel spionnen, dan krijg je meer spy-missies en wil je liever onderzoeken, dan kies je voor missies die je alien-lichamen laten bergen en analyseren. Ieder zijn ding.

Zo enorm diep

Dat geldt ook zeker voor het nieuwe Tech Web, die groter is dan ooit. Robotics laat je specialiseren in het maken van robots, voor allerlei verschillende doeleinden. Ecologie is een andere richting, die je gebruik laat maken van de natuurlijke grondstoffen van de planeet. Een ander nieuw onderdeel die Beyond Earth naar de franchise brengt is de Orbital Layer. Niet langer speel je de game alleen maar op de bodem van de planeet, maar ga je ook de lucht in. In de Orbital Layer kun je satellieten plaatsen, die je weer helpen op allerlei verschillende gebieden.

Er zijn satellieten die je helpen met het in kaart brengen van de planeet. Dit kan overigens voor alle facties handig zijn. Andere helpen met het opwekken van energie via de zon. Weer andere helpen je met het scouten naar vijanden en natuurlijk zijn er ook satellieten die gemaakt zijn voor destructie. Civilization: Beyond Earth is op alle fronten erg diep.

Voorlopige conclusie

Onze eerste kennismaking met Civilization: Beyond Earth is goed. De game pakt de succesvolle basis van de serie en gooit dat in een compleet nieuw sausje. Qua diepgang hoeven de fans echt niet bang te zijn, want niet alleen is het Tech Web groter dan ooit en kun je kiezen uit drie zeer verschillende facties, ook is er een nieuwe layer aanwezig, die je satellieten laat gebruiken. We kregen op de E3 een eerste kennismaking en kunnen jullie nog niet veel meer vertellen dan bovenstaande, maar we hopen op Gamescom uitgebreid aan de slag te kunnen met Civilization: Beyond Earth. Wordt vervolgd dus.

  1.   
    Musicman88's avatar

    Klinkt helemaal geweldig, nu afwachten tot het 24 oktober is en GTAV niet de week ervoor uit komt voor de pc 😀