DriveClub

De laatste keer dat ik DriveClub zag, was op de Gamescom en destijds was ik niet bepaald te spreken over de game. Ik citeer: “er is niets daadwerkelijk nieuws onder de zon. Sociale features zoals in DriveClub zijn al tijdenlang de standaard in racegames en ik snap dan ook niet waarom de ontwikkelaar doet alsof zij het wiel opnieuw heeft uitgevonden”. Inmiddels is dat besef ook tot Evolution Studios doorgedrongen (of ze hebben mijn preview gelezen – welke zichzelf respecterende ontwikkelaar kijkt er immers niet op GamersNET?), want de game is flink op de schop gegaan. Maar is dat genoeg om DriveClub te redden?

Om maar met de deur in huis te vallen: nee. DriveClub is nog steeds niet de AAA-racegame die de PlayStation 4 op dit moment zo hard nodig heeft, maar het spel heeft wel degelijk sprongen voorwaarts gemaakt sinds de laatste keer dat ik hem zag. Zo is de handling van de auto’s beter en zijn de sociale features nog dieper geïntegreerd. Je krijgt nu bijvoorbeeld tijdens het racen soms bepaalde opdrachten, die je beter moet uitvoeren dan je vrienden. Denk aan het zo snel mogelijk nemen van een bepaalde bocht of het maken van de perfecte drift. Dit voegt een leuk competitief element toe dat DriveClub zeker onderscheidt van andere racegames.

Vreemde cocktail

Het probleem met DriveClub is dan ook niet zozeer dat de game slecht is. De auto’s laten zich redelijk soepel besturen (al waren de physics op sommige momenten nogal vreemd), het spel ziet er prachtig uit en de sociale features hebben zeker een meerwaarde. Het probleem met DriveClub is echter dat het van alles een beetje probeert te zijn, waardoor de game uiteindelijk op alle vlakken net tekortschiet.

Op sommige momenten probeert DriveClub ontzettend realistisch te zijn. De game is dan duidelijk toegespitst op de serieuzere gamer die op zoek is naar een simulatie. Zo krijg je tijdens het racen strafpunten wanneer tegen andere auto’s aanbotst of drift buiten de baan. De hierboven beschreven uitdagingen die je krijgt tijdens het racen, zijn daarentegen weer ontzettend arcade. Hierbij is het vaak zaak om zo gevaarlijk mogelijke stunts uit te halen en dat voelt vreemd aan in een game die de nadruk probeert te leggen op realisme.


Ook de handling van de auto’s was nogal wisselvallig. Je wordt keihard afgestraft wanneer je op volle snelheid door een bocht probeert te knallen, maar kunt vaak wel zonder problemen door diezelfde bocht driften door simpelweg keihard aan de handrem te rukken. Het sturen voelt hierdoor wat onwennig en het zal even duren voordat je aan DriveClub gewend bent.

Pracht en praal

Tot slot dient wel aangetekend te worden dat DriveClub er prachtig uitziet. Met name de lichteffecten zijn adembenemend en de vergezichten zijn minstens even indrukwekkend. Bovendien ben ik benieuwd hoe de companion app de spelervaring straks gaat verrijken. Een mobiele applicatie die bijhoudt wat er in de game gebeurt is anno 2014 natuurlijk niet meer nieuw, maar Evolution Studios belooft dat het revolutionaire dingen gaat doen. Ik ben benieuwd of het die beloftes nakomt.

Conclusie

Het uitstel heeft DriveClub zeker goed gedaan, maar de game is nog steeds niet wat ik ervan gehoopt had. Het spel probeert van alles een beetje te zijn en dat resulteert in een warrige mix van gameplay-elementen die zeker in het begin wat onwennig aanvoelt. Daarnaast moet er nog flink gesleuteld worden aan de physics en de handling, twee elementen die van vitaal belang zijn voor het succes van een racegame. Evolution Studios zal de komende maanden dus keihard zijn best moeten doen, maar er is nog hoop.

  1.   
    spencerm's avatar

    Lijkt me een mooie game worden!

  2.   
    Louike's avatar

    al waren de physics op sommige momenten nogal vreemd, 😥