Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes

Het zit Snake niet mee. Nadat hij werd verraden door Paz, kreeg hij de Verenigde Naties op zijn nek en te midden van al deze chaos ontdekt Snake niet alleen dat Paz de val van Mother Base heeft overleefd, het blijkt dat ze ook nog eens – samen met Snake’s goede vriend Chico – gevangen zit in een Amerikaans gevangenenkamp. Snake weigert echter bij de pakken neer te gaan zitten en reist af naar Cuba om het tweetal te redden. In de plenzende regen beklimt hij de steile rotswand, terwijl de vijandelijke helikopters rakelings over zijn hoofd scheren. Terwijl hij door het donker omhuld wordt zet hij zijn Night Vision Goggles af, waarna hij grimmig lachend in de camera kijkt. “Kept you waiting, huh?”, zegt hij met de diepe, grauwe stem van Kiefer Sutherland. Zeg dat wel, Snake. Zeg dat wel. En damn, wat heb ik je gemist jongen.

Sterker nog: al vanaf de eerste seconde valt op hoe erg ik Snake heb gemist. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes voelt namelijk aan als een typische Metal Gear-game, maar tegelijkertijd is er genoeg vernieuwing om dit een ware next-gen-ervaring te maken. Dat is vooral te danken aan het feit dat Ground Zeroes een stuk opener is dan zijn voorgangers. Waar je in de vorige Metal Gear-games meestal min of meer een vooraf aangelegd pad volgde, is het gevangenenkamp van Ground Zeroes één groot, open gebied waar je zelf je weg zult moeten zien te vinden. Je hebt hierbij dan ook veel keuzevrijheid: bevrijd je Paz eerst, of ga je meteen voor Chico? Bevrijd je ook de andere gevangenen in het kamp? Dat laatste is natuurlijk gevaarlijker, maar tegelijkertijd kunnen de gevangenen je voorzien van handige intel die de rest van de missie eenvoudiger kan maken. Je kunt de missie op ontzettend veel verschillende manieren uitvoeren en dat maakt dat Ground Zeroes niet alleen vertrouwd, maar vooral ontzettend verfrissend aanvoelt. Precies zoals een next-gen game hoort te zijn.

My name is Big Boss, and this is the longest day of my life

Hoewel de gameplay dus zeer vermakelijk is, blinkt Ground Zeroes pas echt uit op grafisch gebied. Ik speelde de game op de PlayStation 4 en kan met de nodige portie blijdschap bevestigen dat Ground Zeroes andere games, zoals Killzone: Shadow Fall, met gemak van tafel veegt. De omgevingen benaderen op sommige momenten fotorealisme en vooral de lichteffecten zijn indrukwekkend. De manier waarop het grauwe gevangenenkamp middenin de regenachtige nacht verlicht wordt, veroorzaakte een “wauw”-ervaring die ik sinds The Last of Us niet meer heb gehad.

Uiteraard is een review van Metal Gear Solid V: Ground Zeroes niet compleet zonder even uit te wijden over Kiefer Sutherland. Deze acteur, die vooral bekendstaat als Jack Bauer uit 24, neemt het stokje over van voormalig stemacteur David Hayter. Dit leidde tot veel kritiek van fans, die beweerden dat Hayter de enige geschikte persoon is om de rol van Snake te vertolken. Nu ben ik – als groot fan van Kiefer Sutherland – misschien niet de beste persoon om over deze kwestie te oordelen, maar ik kan wel voor mezelf spreken wanneer ik aangeef dat Sutherland naar mijn mening fantastisch werk heeft afgeleverd. Zijn grauwe, diepe stemgeluid past simpelweg veel beter bij Snake nu deze de middelbare leeftijd heeft bereikt. Natuurlijk mis ook ik David Hayter, maar Kiefer Sutherland is zonder twijfel een waardige – en in dit geval zelfs betere – opvolger.

Een uur lang plezier

Vernieuwende gameplay, veel keuzevrijheid, prachtige graphics en een fantastische stemacteur: dat moet haast wel een 9 of hoger worden, toch? Dat dacht ik eerst ook, totdat mijn speelplezier na drie uur ruw verstoord werd door de eindcredits. Drie uur?! Inderdaad: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes is kort, heel erg kort. Zeker wanneer je bedenkt dat ik echt de tijd heb genomen om strategieën te verzinnen, nooit ontdekt te worden en zelfs alle audio-logs heb beluisterd, die tezamen al goed zijn voor een uur aan content. Een ervaren speler die geen zin heeft om opnieuw te beginnen als hij ontdekt wordt, kan dan ook met gemak binnen een uurtje de eindcredits bereiken. En dat is natuurlijk, zelfs voor een game met een adviesprijs van 30 euro, beschamend kort.

Toegegeven: de replay-waarde van Ground Zeroes is hoog. Nadat ik de game voltooid had, werden er flink wat nieuwe subdoelen vrijgespeeld, wat ertoe leidde dat ik meteen weer opnieuw in de game dook. Ook kan de echte fan nog op zoek naar de negen insignes die overal door het level verstopt zitten. Bovendien zijn er nog leaderboards, die je uitdagen om de prestaties van je vrienden te overtreffen. Maar hoeveel subdoelen, collectables en leaderboards Kojima ook aan Ground Zeroes toevoegt, feit blijft dat je constant hetzelfde level speelt en dat gaat na verloop van tijd toch echt vervelen.

Daarnaast zorgde het save-systeem af en toe voor irritatie. Het is namelijk niet mogelijk om de game handmatig op te slaan en dus zul je moeten vertrouwen op het autosave-mechanisme. Dat is op zich niet zo’n probleem, maar dat moet dan natuurlijk wel goed werken. Helaas is dat in Ground Zeroes niet het geval. Soms werd mijn progressie drie keer opgeslagen binnen twee minuten, andere keren speelde ik een half uur zonder dat er ook maar één keer werd gesaved. En geloof me: het is ontzettend frustrerend wanneer je na een half uur ontdekt wordt en vervolgens weer opnieuw moet beginnen. Ook savet de game soms op momenten waarop je dat helemaal niet wilt. Zo werd mijn progressie een keer opgeslagen toen ik net voor een vijand stond, wat ertoe leidde dat ik – steeds als ik opnieuw begon – vrijwel meteen ontdekt werd. Ik mag hopen dat Kojima en zijn team hier voor The Phantom Pain nog eens goed naar zullen kijken.

Conclusie

Het beoordelen van Metal Gear Solid V: Ground Zeroes is lastig. De game biedt op alle gebieden de kwaliteit die je van een pure AAA-game mag verwachten en gaat meestal zelfs nog een stapje verder, maar tegelijkertijd is de speelduur veel te kort om een prijskaartje van 30 euro te rechtvaardigen. In feite vraagt Kojima je 30 euro te betalen voor de demo van een spel dat pas over een jaar verschijnt. Hoe hard reken je een game daar als reviewer op af? Dat is een lastige vraag en ik adviseer je dan ook om je niet blind te staren op het cijfer naast deze recensie. Het beste is om je simpelweg te realiseren dat je met Ground Zeroes een fantastische game binnenhaalt (qua kwaliteit misschien wel de beste PlayStation 4-titel tot op heden), maar wees niet teleurgesteld wanneer al dat moois abrupt en zeer vroeg tot een einde komt. Ik raad je dan ook aan om te wachten tot deze game voor 15 euro in de budgetbakken ligt. Dan krijg je niet alleen meer waar voor je geld, je hoeft na afloop van de game ook minder lang te wachten tot The Phantom Pain uitkomt. En dat is misschien nog wel het grootste voordeel, want het wachten op dat avontuur begint – zeker na dit fantastische opwarmertje – inmiddels echt ondraaglijk te worden…

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Open leveldesign
  • Vernieuwend
  • In alle opzichten next-gen
  • Kiefer Sutherland

Wat is NOT

  • Véél te kort
  • Irritant save-systeem

8

  1.   
    soldierarjan's avatar

    Ik wacht wel tot de game goedkoper word op de ps4 en dan koop ik hem wel 30 euro voor 3 uur is mij het niet waard.

  2.   
    WoKingNL's avatar

    Het is wel bizar dat de game ZO kort is. Je zou denken dat je voor 30 euro wel nog iets meer krijgt.

  3.   
    Noice!'s avatar

    Mensen klagen over de lengte van deze game, maar als je een beetje richting 100% wil gaan zit je al snel op 10-15 uur. Dat lijkt misschien nog niet veel, maar hoe vaak speel je nu daadwerkelijk nog een game uit die langer is dan 10 uur?? En ik praat natuurlijk niet van scholieren met wat meer tijd en minder verantwoordelijkheden, maar als je hoort dat 2/3 van de gamers nooit het einde van een game ziet, dan zou je kunnen zeggen dat dit de nieuwe realiteit zou moeten worden. Een halve game, voor de halve prijs. Ik denk dat iedereen deze game na 10 uur met een goed gevoel weg legt en voelt alsof ze iets hebben bereikt, hetzelfde zie ik met Phantom Pain niet gebeuren. Phantom Pain zal zo’n 200 uur groot zijn en puur al met dat in je achterhoofd hik je tegen een game aan. Mensen willen waar voor hun geld en willen games die oneindig lang duren, maar dat is niet meer van deze tijd. Het business model achter games met een kortere duur is gezonder (als je phantom pain hebt zou je feitelijk pas na een jaar ofzo een nieuwe game hoeven te kopen) en de consument lijkt met de verschuiving naar mobiele games toch te kiezen voor kortere ervaringen.

  4.   
    fdennis's avatar

    Rozaantjie schreef, "Mensen klagen over de lengte van deze game, maar als je een beetje richting 100% wil gaan zit je al snel op 10-15 uur. Dat lijkt misschien nog niet veel, maar hoe vaak speel je nu daadwerkelijk nog een game uit die langer is dan 10 uur?? En ik praat natuurlijk niet van scholieren met wat meer tijd en minder verantwoordelijkheden, maar als je hoort dat 2/3 van de gamers nooit het einde van een game ziet, dan zou je kunnen zeggen dat dit de nieuwe realiteit zou moeten worden. Een halve game, voor de halve prijs. Ik denk dat iedereen deze game na 10 uur met een goed gevoel weg legt en voelt alsof ze iets hebben bereikt, hetzelfde zie ik met Phantom Pain niet gebeuren. Phantom Pain zal zo’n 200 uur groot zijn en puur al met dat in je achterhoofd hik je tegen een game aan. Mensen willen waar voor hun geld en willen games die oneindig lang duren, maar dat is niet meer van deze tijd. Het business model achter games met een kortere duur is gezonder (als je phantom pain

    Dit is geen halve game voor een halve prijs. Maar een kwart game voor een halve prijs. Je verwacht voor 30 euro wel wat meer dan 2-3uur gameplay. Kan je net zo goed 2x naar de bios gaan. Kun je langer vermaken voor mindet geld.
    hebt zou je feitelijk pas na een jaar ofzo een nieuwe game hoeven te kopen) en de consument lijkt met de verschuiving naar mobiele games toch te kiezen voor kortere ervaringen."

  5.   
    3333/3333's avatar

    Doet me denken aan GT5 Prologue destijds. Fantastische game, maar in feite slechts een korte demo. Heb overigens zelf destijds €35,- neergelegd voor die ‘demo’ maar had er geen spijt van. Lijkt me dat je dit als MGS fan gewoon moet aanschaffen.

  6.   
    assassin_MKA's avatar

    Misschien speel ik dit 3 à 4 jaar later als Ground Zeroes, Phantom Pain en de DLC’s in één pakket worden verkocht voor een mooie prijs.

  7.   
    Daniel Z's avatar

    Als je inderdaad álles doet in de game, ben je veel langer bezig heb ik begrepen. En drie uur voor 30 euro vind ik niet duur, aangezien je het al zegt, je krijgt een fenomenaal avontuur voor je kiezen. Dat in tegenstelling tot de singleplayer campagnes tussen de vier en zes uur die Call of Duty of Battlefield altijd bieden. Die zijn vele malen slechter en daar betaal je 60 euro voor.

    In mijn ogen is een 8 absoluut geen slecht cijfer, maar naar mijn idee nu al onterecht. Ik ga Metal Gear Solid V: Ground Zeroes dan ook gewoon voor 30 euro halen voor de PlayStation 4. Het is en blijft tenslotte één van meest briljante series ooit.

    En ik vind Kiefer Sutherland een enorm minpunt. Hoe David Hayter aan de kant is gezet is schandalig. Die diepe rauwe stem omdat Snake ouder is, is echt onzin. Speel Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriot maar eens, dat was pas een stem. Hayter had makkelijk de stem kunnen blijven doen.

  8.   
    JorikGamerNL's avatar

    als je cod voor de single player koopt ben je egt dom! Slaat nerges op wat je zegt!!! die koop je voor de mp online dan heb je 100 plus+ uur gameplay!! fanboy pffffff 🙄

  9.   
    Daniel Z's avatar

    Gast, ik ben een echte singleplayer gamer en ik heb ook nooit een Call of Duty gekocht. Heb ze altijd gehad of geleend en dan speelde ik de campaign. Veel plezier beleefd aan zowel single- als multiplayer van Modern Warfare, maar daarna nooit echt meer.

    Dus voor mij is dat een vergelijking. Als je Call of Duty koopt, of een andere game met een korte singleplayer, en daar 60 euro voor betaalt, vind ik 30 euro voor Ground Zeroes niet veel.

  10.   
    H4RDSTYLE's avatar

    Na 3 uur begin ik pas een beetje lekker in te komen.. Dit is wel errrug kort hoor.

    @jorikgamer.. echt.. die posts van jou slaan nergens op. Hoe oud ben je, 11?

  11.   
    Leon's avatar

    Daniel Z schreef, "Als je inderdaad álles doet in de game, ben je veel langer bezig heb ik begrepen. En drie uur voor 30 euro vind ik niet duur, aangezien je het al zegt, je krijgt een fenomenaal avontuur voor je kiezen. Dat in tegenstelling tot de singleplayer campagnes tussen de vier en zes uur die Call of Duty of Battlefield altijd bieden. Die zijn vele malen slechter en daar betaal je 60 euro voor.
    In mijn ogen is een 8 absoluut geen slecht cijfer, maar naar mijn idee nu al onterecht. Ik ga Metal Gear Solid V: Ground Zeroes dan ook gewoon voor 30 euro halen voor de PlayStation 4. Het is en blijft tenslotte één van meest briljante series ooit.
    En ik vind Kiefer Sutherland een enorm minpunt. Hoe David Hayter aan de kant is gezet is schandalig. Die diepe rauwe stem omdat Snake ouder is, is echt onzin. Speel Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriot maar eens, dat was pas een stem. Hayter had makkelijk de stem kunnen blijven doen."

    Wat je zegt is niet helemaal waar. Games als BF en COD draaien namelijk om de multiplayer-modi, die je makkelijk tientallen uren kunnen vermaken. Inderdaad: als je BF koopt puur en alleen voor de singleplayer, dan is 60 euro duur. Maar daarom koopt ook bijna niemand BF voor de singleplayer.

    Natuurlijk: als je alle zijmissies wil doen en alle collectables wil verzamelen, ben je hier makkelijk meer dan drie uur mee bezig. Maar feit blijft dat alles zich in dezelfde map afspeelt en die je heb je na een paar uur ook wel gezien. Je beoordeelt games toch op de speelduur van de verhaallijn, niet op de speelduur als je alles wilt verzamelen? In dat opzicht zou je ook kunnen zeggen dat games als Uncharted en Tomb Raider je 20 uur zoet kunnen houden, terwijl de meeste mensen het na de uitspelen van de campaign – na zo’n 10 uur – ook wel gezien hebben. Bovendien ben ik van mening dat je een cijfer pas als “onterecht” kan beoordelen zodra je de game daadwerkelijk gespeeld hebt 🙂

    Tot slot, zoals je zelf al aangeeft: een 8 is zeker geen slecht cijfer. Ik heb de korte speelduur dan ook niet zo zwaar laten meetellen als veel van mijn collega’s, simpelweg omdat de gameplay die je krijgt, ontzettend goed is. Het cijfer 8 is naar mijn mening dan ook volledig terecht. Games die je pure kwaliteit bieden en je ook nog eens tientallen uren bezighouden, die verdienen negens en tienen. Die bieden namelijk écht waar voor je geld.

  12.   
    3333/3333's avatar

    JorikGamerNL schreef, "als je cod voor de single player koopt ben je egt dom! Slaat nerges op wat je zegt!!! die koop je voor de mp online dan heb je 100 plus+ uur gameplay!! fanboy pffffff 🙄 "

    De vergelijking met cod slaat inderdaad nergens op, maar wat jij allemaal voor onzin uitkraamt al helemaal niet.

  13.   
    HWSHHZ's avatar

    E Rommel schreef, "

    ”JorikGamerNL” schreef, "als je cod voor de single player koopt ben je egt dom! Slaat nerges op wat je zegt!!! die koop je voor de mp online dan heb je 100 plus+ uur gameplay!! fanboy pffffff 🙄 "

    De vergelijking met cod slaat inderdaad nergens op, maar wat jij allemaal voor onzin uitkraamt al helemaal niet. "

    +1

  14.   
    GrijzeVos's avatar

    Rozaantjie schreef, "Mensen klagen over de lengte van deze game, maar als je een beetje richting 100% wil gaan zit je al snel op 10-15 uur. Dat lijkt misschien nog niet veel, maar hoe vaak speel je nu daadwerkelijk nog een game uit die langer is dan 10 uur?? En ik praat natuurlijk niet van scholieren met wat meer tijd en minder verantwoordelijkheden, maar als je hoort dat 2/3 van de gamers nooit het einde van een game ziet, dan zou je kunnen zeggen dat dit de nieuwe realiteit zou moeten worden. Een halve game, voor de halve prijs. Ik denk dat iedereen deze game na 10 uur met een goed gevoel weg legt en voelt alsof ze iets hebben bereikt, hetzelfde zie ik met Phantom Pain niet gebeuren. Phantom Pain zal zo’n 200 uur groot zijn en puur al met dat in je achterhoofd hik je tegen een game aan. Mensen willen waar voor hun geld en willen games die oneindig lang duren, maar dat is niet meer van deze tijd. Het business model achter games met een kortere duur is gezonder (als je phantom pain hebt zou je feitelijk pas na een jaar ofzo een nieuwe game hoeven te kopen) en de consument lijkt met de verschuiving naar mobiele games toch te kiezen voor kortere ervaringen."

    Ik zit nu al rond die tijd en zit op 19%. FFe hardmode S rank halen xD. Denk dat ik er zeker 30 uur uit haal misschien zelfs meer.

  15.   
    )GN(-Erik's avatar

    Het is mogelijk dit spel binnen 6 minuten uit te spelen 😕