inFamous: Second Son hands-on

Het kantoor van Sony Computer Entertainment Benelux. Eén PlayStation 4, één previewversie van inFamous: Second Son. Ik ging met deze titel aan de slag die een AAA-status opgeplakt heeft gekregen en iedereen is natuurlijk benieuwd of dit een game is die echt weer iets toevoegt aan de PlayStation 4. inFamous: Second Son, van ontwikkelaar Sucker Punch, verschijnt op 21 maart. Een goede gewaarwording of een twijfelend gevoel?

Karma

De hands-on bestond uit twee missies, waar we net als in inFamous en inFamous 2 konden kiezen uit ‘goede’ of ‘slechte’ karma, en onze sessie begint met protagonist Delsin Rowe. Hij wordt wakker, ergens op straat, hij heeft niet geslapen, maar hij staat met een suf hoofd op. Er ligt iemand naast hem, een jongedame genaamd Fetch. Direct is karma in beeld en moeten we een keuze gaan maken. Wellicht ben ik soms te goed op Aarde, waardoor ik nu ook automatisch voor de ‘goede’ kant kies. Deze keuze leidt mij, natuurlijk samen met Delsin en Fetch naar een haven, waar we drugsdealers en gangsters moeten tegenhouden en hun drugs moeten onderscheppen. Ze staan uiteraard niet met lege handen, dus de kogels vliegen om je oren, waardoor je heel behendig door de haven zult moeten manoeuvreren en je krachten moet benutten om te overleven.

Ook de slechte kant heb ik natuurlijk geprobeerd en in deze missie trekt Fetch eveneens met mij op, richting een aantal plekken waar activisten opgesteld staan. De krachten van Delsin komen weer snel tevoorschijn en voor je het weet liggen de activisten tegen de grond. Ook kom je hier tegenover de soldaten van het Department of Unified Protection (D.U.P.) te staan, die je tevens uitschakelt met je machogedrag, maar vooral met je neon- en rookkrachten. De missie waarin je de ‘slechte’ speelt lijkt iets moeilijker, want diverse soldaten hebben ook krachten waar je tegenop moet botsen.

Neon Knights/Smoke On The Water

Hoewel infamous: Second Son deze maand al verschijnt, zijn er pas twee van de vier krachten die Delsin Rowe bezit, bekend: Neon en Smoke. Alleen deze twee krachten waren dan ook speelbaar tijdens onze sessie. Het is mooi om te zien dat Sucker Punch hier vernieuwing in brengt, want je kunt op veel momenten wisselen tussen de krachten. Zie je Neon-lampen of lantaarnpalen, dan kun je die kracht absorberen of aanvullen. Zie je ergens rook uit een schoorsteen of auto komen, dan absorbeer je gewoon de rook om die kracht te gebruiken. Het gaat allemaal vrij soepel en daar mogen we blij mee zijn. Waar inFamous en inFamous 2 soms stroef speelden, daar is Second Son echt een stuk vlugger. Je kunt lage gebouwen, richels en enorm hoge gebouwen op, zonder al te veel moeite.

Hoger gelegen oppervlaktes zoeken is soms erg slim, want dan heb je overzicht op je vijanden waarna je een heerlijke knal op de begane grond kunt geven. inFamous: Second Son bevat immers een vechsysteem dat gecombineerd wordt met je krachten. Met slaan en schoppen vliegen de Neon-vonken er vanaf of stuift de rook van je Smoke-power alle kanten op. Je kunt je krachten op meerdere manieren benutten. Zo is er een kleine puls af te schieten van Neon of Smoke, maar ook zijn er bommen te werpen. Omdat de sessie vrij kort was met twee missies, is het nog erg moeilijk te stellen hoe uitgebreid en gevarieerd de gameplay en Second Son zelf is. Op den duur voelde alles wat karig aan, maar in de volledige game zullen we vast genoeg kunnen upgraden, combo’s vrijspelen, de twee overige krachten zijn dan te gebruiken en waarschijnlijk zijn er nog veel meer features.

De game bevat ook compounds van de D.U.P. en als je de soldaten verslaat, speel je dat gebied vrij en kun je naar diverse plekken respawnen. Ook is het zo dat je later snel kunt reizen tussen de compounds. Daarnaast keren de bekende Blast Shards terug, dus er is straks genoeg te beleven in het Seattle van inFamous: Second Son.

Kleurrijk

Het viel al op toen de nieuwe inFamous werd onthuld, maar ook bij andere games op de next-gen: ze zijn kleurrijk. We speelden in Second Son alleen nog maar in de avond of nacht, maar dan al zie je hoeveel kleur de game bevat. De neonlichten schitteren door de straten, de verlichting weerkaatst op bijvoorbeeld plassen water of andere glinsterende voorwerpen. Er is vooral aandacht geschonken aan Delsin en andere diverse personages en iets minder aan omgevingen en burgers. Je merkt dat de echte next-gen titels binnen beginnen te druppelen en inFamous: Second Son is er daar zeker één van.

Voorlopige conclusie

De speelsessie met inFamous: Second Son was met twee missies vrij kort, maar de game voelt vertrouwd, maar toch ook nieuw, soepel en verfrissend. De nieuwe krachten, samen met een nieuw personage, Delsin Rowe, zijn erg tof en ik kan dan ook niet wachten om met de andere twee krachten aan de slag te gaan. Die bieden mogelijk meer variatie aan de gameplay met zonodig diverse upgrades en extra combo’s. Verder ziet het spel er prima, gedetailleerd en vooral kleurrijk uit. We hopen ten zeerste dat inFamous: Second Son de verwachting waar gaat maken, want de previewversie was al veelbelovend.

  1.   
    Moodey's avatar

    Die graphics tho’

  2.   
    djonnieboy97's avatar

    Nog maar 6 dagen kan echt niet wachten om hem te gaan spelen kom maar op!!