Wolfenstein: The New Order Fast Forward 2014

Wolfenstein: The New Order moet de toch wat wrange nasmaak van Wolfenstein uit 2009 weg zien te spoelen. Vier jaar geleden deed de game het wel aardig, maar een topper van formaat was het zeker niet. En laat Wolfenstein nou net zo’n iconische franchise zijn die zeker weer een topgame verdient. Voor alle fans gloort er licht aan het einde van de tunnel, want Wolfenstein: The New Order is in aantocht. Hoe hoog de verwachtingen van deze nieuwe game zijn, lees je in deze Fast Forward!

Frisse blik

Wolfenstein: The New Order moet het zonder de inbreng van geestelijk vader id Software doen, al was die studio eigenlijk al meerdere iteraties vooral vanaf de zijlijn maar betrokken bij de games. De nieuwe dames en heren die met Wolfenstein aan de slag mogen bevinden zich in het kantoor van MachineGames, een piepjonge ontwikkelaar uit Zweden. Verwacht echter niet dat Bethesda voor een groepje nieuwkomers heeft gekozen. Bij MachineGames werken veel mensen met een rijk verleden, waaronder diverse mensen die enkele jaren geleden bij Starbreeze Studios naam hebben gemaakt met games als The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay en The Darkness.

Op het gebied van Wolfenstein is de studio echter nog blanco en dat heeft twee consequenties. Enerzijds is het de vraag in welke mate men de klassieke Wolfenstein-vibe weet te creëren, maar anderzijds zorgt het ook voor een nieuwe, frisse blik op de hele franchise. Wolfenstein is toch wel wat meer dan alleen een hersenloze shooter en de mensen van MachineGames willen dat maar al te graag laten zien.

Lompe wapens en leipe zaken

Voor de ontwikkeling van Wolfenstein: The New Order heeft men de krachtige id Tech 5-engine gekregen om mee te bouwen en dat zie je meteen. Waar voorganger Wolfenstein uit 2009 nog een beetje het lelijke eendje was, daar is The New Order toch echt een titel die prima kan meekomen met de grafische norm van dit moment. Een kleine ‘maar’ is hier wel gepast, want de game wordt cross-gen ontwikkeld voor zowel de pc, PlayStation 3 en Xbox 360 als ook de PlayStation 4 en Xbox One. Het wachten is op meer gameplay, en bij voorkeur vergelijkende gameplay tussen oude en nieuwe generatie, om te bepalen hoe hoog de visuele lat ligt, maar aan de technische basis van de game hoeft het in elk geval niet te liggen.

Niet geheel onbelangrijk: The New Order krijgt alleen een singleplayer. Misschien even slikken voor fans van multiplayeractie, maar wat ons betreft een lovenswaardige keuze om te focussen op 1 spelmodus en die zo goed mogelijk te maken. Het verhaal van Wolfenstein: The New Order plaatst je wederom in de lompe schoenen van B.J. Blazkowicz en we schrijven de jaren ’60 van de vorige eeuw. De Tweede Wereldoorlog is wat anders verlopen en de nazi’s hebben de wereld veroverd. Aan jou de taak om diverse nazi-forten te infiltreren en vooral ook te onderzoeken met welke lompe wapens de nazi’s het voor elkaar kregen om de hele wereld te onderdrukken. En dat je daarbij wat leipe zaken tegen gaat komen, is een zekerheid. Want vind je eenmaal een krachtig nazi-wapen, dan is de kans natuurlijk groot dat je er zelf ook volledig los mee mag gaan!

De nazi’s zijn uiteraard lekker aan het experimenteren gebleven en ook hebben ze diverse nieuwe technologieën ontdekt. Zo vecht je niet alleen tegen (semi-)menselijke tegenstanders, maar ook tegen bijna futuristische robots en zelfs mechanische honden. Misschien even slikken voor gamers van het eerste uur die liever een bijna klassieke Wolfenstein hadden willen zien, maar deze frisse en humoristische aanpak van MachineGames lijkt zeker interessant te worden.

Voorlopige conclusie

Wolfenstein: The New Order doet het wat anders dan eerdere delen. De nazi’s zijn van de partij, een alternatieve historie is aan de orde en de extreme lompheid van B.J. Blazkowicz staat garant voor heel wat uren keihard knallen. Toch kent de game wat nieuwe invloeden met af en toe wat meer humor, bijna futuristische technologieën en een focus deze keer op uitsluitend een singleplayer. Vooral dit laatste komt de game zeker ten goede, al wachten we met smart op meer gameplay om te bepalen hoe hoog The New Order de lat legt. Voorlopig blijft de thermometer in het midden hangen, maar de mensen van MachineGames hebben genoeg kennis en kwaliteit voorhanden om van deze titel een hete topper te maken.


Check de gamepagina van Wolfenstein: The New Order om meer te weten te komen over de game. Bekijk de video’s, lees het laatste nieuws en bewonder de screenshots.

  1.   
    ronineter's avatar

    Ik hoop dat ze de Ratte erin zetten. 🙄

    Is een echt plan geweest die hier zo in kan passen. 😆

  2.   
    3333/3333's avatar

    Dit wordt sowieso een pre-order, ben erg benieuwd.

  3.   
    Ralph P Scene's avatar

    was sinds de trailer al van plan deze game te gaan kopen

  4.   
    DeAdSeYe's avatar

    Sinds het eerste deel van Wolfentein in 1992 speel ik deze serie, vooral Return to Castle Wolfenstein heb ik kapot gespeeld.

    De Wolfenstein die in 2010 is uitgekomen was dan ook als een droom voor mij. Tot mijn verbazing had ik het oude Wolfenstein gevoel terug van vroeger, maar het spel zelf was te kort en niet al te best maar de sfeer en gevoel was er wel.

    Met dit deel heb ik juist geen Wolfenstein gevoel meer, puur omdat het te future achtig is met robots, future achtige look a like wapens. Begrijp me niet verkeerd, Wolfenstein mag best wat future achtig zijn, maar dit vindt ik een beetje te overdreven en neemt voor mij het hele Wolfenstein gevoel weg…