Tales of Xillia 2 Fast Forward 2014

Hoewel Tales of Xillia op zich geen verkeerde game was, wist deze niet geheel te overtuigen. Het plot bleef in de tweede helft van het spel namelijk wat steken, niet alle figuren kwamen even goed uit de verf en voor het vechtsysteem had Namco Bandai wellicht toch even wat beter kunnen kijken naar het eerder verschenen Tales of Graces f. Een vervolg in de vorm van Tales of Xillia 2 gaat dan wel door in dezelfde wereld als diens voorganger, maar de voortekenen beloven ons enkel een betere game.

Tijddilemma’s

De Tales-reeks wordt wel eens een reeks genoemd die het veelal veilig speelt en met name clichématige figuren en verhalen biedt. Hier zit zeker een kern van waarheid in, maar in ieder geval lijkt laatstgenoemde niet op te gaan voor Tales of Xillia 2. Een jaar na de gebeurtenissen van het eerste deel zul jij in de schoenen stappen van Ludger Will Kresnik en kompanen om te spelen met tijd. Een gegeven dat wellicht al wel vaker is behandeld in games, maar de nieuwste telg van de bekende JRPG-reeks lijkt hierbij zeker voldoende interessante ideeën in petto te hebben.

Ludger zit in de schuld en hij wordt dan ook min of meer gedwongen zijn kracht, de mogelijkheid om alternatieve tijdlijnen op te zoeken, te gebruiken om deze af te betalen. De opdracht? Het vernietigen van deze tijdlijnen, aangezien de alternatieve werelden de eigen tijdlijn van Ludger’s wereld lijken te bedreigen. Dit gaat echter gepaard met morele bezwaren: is het wel juist om een parallel universum te vernietigen om je eigen te kunnen redden? En is er eigenlijk wel een enkele realiteit of zijn die andere werelden net zo echt als de jouwe?

Vechtvraagtekens

Hoewel het plot ons een diepe ervaring lijkt te bieden, bestaat er helaas nog wat onzekerheid over het vechtsysteem. Namco Bandai heeft met Tales of Xillia 2 aanpassingen doorgevoerd aan dat wat diens voorganger bood, maar is dat genoeg? Tales of Xillia bracht de mogelijkheid om aan je teamgenoten te kunnen linken om zo samen je tegenstanders extra schade toe te doen. Dit was echter te overpowered, met name als je bepaalde personages combineerde. In de praktijk was je dan ook enkel deze optie aan het uitbuiten. Het tweede deel zou gelukkig een betere balans qua moves moeten brengen, kent meer vaardigheden die personages kunnen leren en biedt meer mogelijkheden tijdens gevechten.

Desalniettemin lijkt het erop dat protagonist Ludger een te grote rol tijdens de gevechten zal aannemen. De beste man kan wisselen tussen drie verschillende wapensets, respectievelijk een hamer, geweren en een zwaard, waardoor hij aanzienlijk meer veelzijdig kan aanvoelen in vergelijking tot de andere personages van het spel. Waarom zou je nog een ander figuur kiezen als je zwaktes van je tegenstanders veel beter kunt uitbuiten met de diverse wapens die Ludger bezit? Of dit daadwerkelijk een groot probleem zal zijn, valt nog te bezien, maar voorlopig blijft het nog een vraagteken.

Voorlopige conclusie

Het plot van Tales of Xillia 2 lijkt zeker een reden te zijn om je in 2014 te laten onderdompelen in de fantasierijke wereld van deze JRPG, hoewel aan de andere kant het vechtsysteem ons nog niet echt weet te overtuigen. Eén zekerheid hebben we echter wel: mocht Tales of Xillia 2 toch blijken tegen te vallen, dan kun je begin dit jaar nog altijd terugvallen op de HD-versie van Tales of Symphonia, volgens sommigen de beste game binnen de reeks.


Lees meer over Tales of Xillia 2 op de gamepagina. Lees het laatste nieuws, bekijk screenshots en check de gamevideo’s.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren