Dark Souls II hands-on

Twee jaar na het bijna onmogelijk moeilijke Dark Souls komt From Software volgend jaar met een kersvers vervolg. Deeltje één werd door zowel critici als de gamers zelf geroemd als één van de moeilijkste gametitels aller tijden. Een conceptkeuze die geheel afwijkt van de stap die de meeste ontwikkelaars tegenwoordig zetten. De vraag die blijft staan is: word je weer genadeloos afgeslacht? Het antwoord is ja, meer dan ja zelfs.

Dark Souls 1.5

Al op het gebied van het verhaal slaat dit vervolg praktisch geheel dezelfde weg in als zijn voorganger. Het karakter in wiens huid je kruipt is vervloekt en trekt erop uit om een geneesmiddel tegen zijn pijn en leed te vinden. Over de details wilde From Software nog weinig loslaten, maar het is wel bekend dat er wel degelijk een link tussen beide Dark Souls-games te vinden is. Afijn, iedere fan weet dat de serie natuurlijk om iets heel anders draait.

Prepare to die!

Vond je Dark Souls nog niet moeilijk genoeg? Nou, dan staat het geluk aan jouw zijde. Waar eerder dit jaar nog de geruchten rondgingen en de angst ontstond dat Dark Souls II een stuk minder uitdagend zou worden, blijkt nu niets minder waar te zijn. Als je namelijk dacht dat de gameplay niet veel moeilijker kon, dan heb je het compleet mis.

From Software introduceert in dit deel een grote focus op het gebruik van licht. Vaak zul je op kernpunten een fakkel moeten aansteken om zo verder te kunnen. Niet alleen kost dit een hand, waardoor je geen wapen of schild kunt gebruiken, maar vergroot dit ook nog eens de moeilijkheidsgraad aanzienlijk. Veel succes met overleven als plotseling ineens je fakkel uitvalt en je in het pikdonker op je schouder getikt wordt door een monster. En dan wel eentje die net zo groot is als een boomstam uiteraard.

Ook al ligt de moeilijkheidsgraad op hetzelfde niveau of zelfs daarboven zijn er toch wel wat gebruiksvriendelijke toevoegingen. Zo laten de meeste vijanden die je doodt zogeheten lifegems vallen. Hierdoor is het mogelijk om na elke strijd je held zijn leven weer aan te vullen. In de demoversie die wij voor ogen kregen wist elk levensvoorwerp ons bijna compleet te herstellen. Hopelijk is dit enkel voor de demoversie het geval, anders wordt het wel erg simpel. Ook al ligt de keuze om jezelf te genezen uiteraard bij jezelf.

Levend en ademend avontuur

Waar Dark Souls II zich wel overduidelijk distantieert van zijn voorganger is op visueel gebied. Door het gebruik van een nieuwe engine pusht From Software de current-gen nog eenmaal tot het uiterste. Zo kun je bijvoorbeeld bijna de haren op je bontharnas tellen als je inzoomt op je vervloekte held. Daarnaast ademt en leeft je karakter veel meer dankzij het gebruik van full motion capture. Verwacht dus veel schitterende details en vloeiendere bewegingen.

Ook op gebied van multiplayer zal Dark Souls II een ander pad kiezen dan zijn voorganger. Het online-aspect zal namelijk gebaseerd zijn op een serversysteem. Het zal mogelijk zijn om samen in co-op te spelen of juist elkaars wereld te infiltreren. Daarnaast zal de oude mogelijkheid terugkeren om berichten geschreven in bloed achter te laten voor je medespelers.

Voorlopige Conclusie

Het motto van de Dark Souls-serie zegt het al; ‘Prepare to die’. Dark Souls II belooft net zo moeilijk, al dan niet nog uitdagender te worden dan het origineel. Verwacht dus vaak, veel en eigenlijk constant weer met de grond gelijk gemaakt te worden. De focus op licht- en donkersituaties brengt daarnaast nog eens extra laag van diepte met zich mee. Tel daar bij op dat dankzij de nieuwe engine het er allemaal een stuk aantrekkelijker uitziet en mogelijk hebben we dan wel weer een nieuwe gouden titel in vooruitzicht. Nou ja, voor de gamers met lef dan. Ach, een beetje gamer houdt wel van een uitdaging, toch?

  1.   
    WoKingNL's avatar

    Deeltje 1 viel uiteindelijk na de helft van de game reuze mee, zeker als je af en toe een medespeler inroept om te helpen. Kan niet wachten op deeltje 2, zeker veel fun aan gehad!

  2.   
    Rudizo18's avatar

    Ik had deel één een keer van een vriend geleend…en heb me er best mee vermaakt… Maar zo moeilijk was het niet x)