Diablo III hands-on

Het lange wachten is voor sommigen bijna voorbij, want Diablo III komt in september eindelijk naar de consoles. Ook ik kijk ontzettend uit naar deze console-versie en samen met Peter mocht ik de game vorige week alvast even aan de tand voelen op de PlayStation 3 en ik moet zeggen, dat beviel aardig goed. We kregen ruim een uur de kans alle classes uit te proberen en Blizzard het hemd van het lijf te vragen. Wat kwamen we allemaal te weten? Dat lees je hieronder!

Feeling

Een beetje feeling voor Diablo III moet je nog steeds hebben, alhoewel de doelgroep van de console-versie zicht richt op gamers die de game niet op de PC hebben gespeeld. Door de game op de consoles uit te brengen hoopt Blizzard een breder publiek kennis te laten maken met de unieke ervaring die Diablo III met zich meebrengt. Wat die ervaring precies inhoudt is soms heel lastig te verwoorden maar in het geval van Diablo III erg makkelijk, namelijk innovatief en simpel. Het begint allemaal bij de besturing van de game die volgens veel die-hard Diablo-fans enkel en alleen is weggelegd voor de PC, een game als Diablo III behoor je volgens hen niet op de console te spelen. Na het spelen van de game op de PlayStation 3 moet ik eerlijk bekennen: ze zijn stuk voor stuk stapelgek, Diablo III is perfect geschikt om met een controller te spelen en Blizzard heeft puik werk afgeleverd met de indeling van de knoppen.

Controls

Vooraf was ook ik erg sceptisch over hoe Blizzard het zou hebben aangepakt betreft de besturing van Diablo III op de consoles. Maar alleen het feit al dat je met de linker analoog-stick directe controle hebt over je hero zegt al genoeg. Daarnaast, ik noemde het al even, is Blizzard ook erg innovatief bezig geweest. Een tweetal puntjes wil ik even uitlichten. Allereerst de functie van de rechter analoog-stick, hiermee kun je aanvallen ontwijken van de hordes monsters die op je afkomen. Wanneer je de rechter analoog-stick kort naar rechts beweegt maakt je hero een rollende beweging naar rechts om vervolgens weer snel op te staan en je tegenstanders vanuit een iets andere hoek weer aan te vallen. Deze mogelijkheid zat niet in de PC-versie van de game, maar zal door de meeste console-liefhebbers erg op prijs gesteld worden.

Het tweede puntje wat ik bij jullie onder de aandacht wil brengen is het gebruik van de D-pad. Deze wordt optimaal benut bij het oppakken van een grote hoeveelheid items, onder de gamers ook wel loot genoemd. Wanneer een monster een aantal items dropt kun je deze makkelijk en snel oppakken met de X-toets. Dat het snel gaat bewees Peter wel tijdens de speelsessie met zijn Barbarian die hij als een soort tank gebruikte, zo was hij als eerste bij de gedropte items en door te button-bashen op de X-toets zat zijn inventory al snel vol. Wanneer je kort na het oppakken van de items op de pijltjestoets naar boven drukt kun je als het waren bladeren door alle items. Naast de naam van het item zie je ook in één oogopslag of het item beter of slechter is dan het huidige item dat je op dat moment draagt. Dit alles wordt weergegeven vlak boven, of onder (afhankelijk van welke speler je bent) je levensbalk.

HUD

De vertrouwde Heads-Up Display van de PC-versie is op de PlayStation 3 vervangen door een compactere versie. Het enige wat eigenlijk is overgebleven is de Mana/Rage-globe. Deze bol geeft weer hoeveel je nog van de desbetreffende energie bezit om speciale aanvallen te kunnen uitvoeren. Aan de bol zit een levensbalk vast met daaronder je een iets kleinere XP-bal, voorafgaand door het nummer van het level van je hero. Onder dit alles vind je tot slot nog zeven sneltoetsen welke je naar eigen smaak een functie kan geven. De rest van het scherm is net als op de PC verder compleet naar eigen smaak in te richten. Zo kun je zelf kiezen of je een levensbalk boven het hoofd van alle kwaadaardige monstertjes wilt zien zweven. Of misschien wil je in één blik kunnen zien hoeveel schade je aanricht met een bepaald wapen of hoeveel health je juist verliest wanneer je geraakt wordt.

Met uniek bedoelen we ook echt uniek, nou, bijna dan. Als we goed terugdenken komen we bij Castle Crashers uit die als enige ongeveer dezelfde co-op basis heeft. Ook in Diablo III kun je op de PlayStation 3 namelijk op ieder gewenste moment inspringen en biedt de co-op mode ruimte voor vier spelers. Ik hoor jullie al denken, verspringt mijn scherm dan van één groot scherm naar vier kleine schermpjes als er opeens drie vrienden aanschuiven? Het antwoord is nee. Alle spelers spelen namelijk op één groot scherm. Wanneer je iets te ver van elkaar vandaag raakt, en dan bedoel ik dus wanneer je buiten het scherm terecht komt, wordt je geteleporteerd naar speler één. Opnieuw een unieke toevoeging ten opzichte van de PC-versie.

Consoles

Hoewel Diablo III inmiddels is bevestigd voor een release op de PlayStation 3, PlayStation 4 en Xbox 360 is een release voor de Xbox One nog altijd niet zeker. Activision is schijnbaar nog hard aan het werk met deze versie van de game of nog in onderhandeling met Microsoft. De game ligt op 3 september dit jaar in de winkels voor de PlayStation 3 en Xbox 360. De PlayStation 4 versie moet medio volgend jaar verschijnen. Bij Blizzard wisten ze nog geen verschillen te noemen tussen de PlayStation 3 en PlayStation 4-versie maar ga uit van kleine toevoegingen zoals de functionaliteit van de touchpad en verbeterde graphics.

Voorlopige conclusie

Zelf heb ik Diablo III de maanden na de release helemaal grijs gespeeld op de PC, maar de game lijkt tevens perfect geschikt te zijn om op de console te spelen. Blizzard heeft vooral met de besturing van de game weten te overtuigen. Of de game een nieuw publiek gaat winnen valt nog te bezien maar dat is in ieder geval wel de doelstelling van Blizzard. Mij hebben ze alvast goed ingepakt en vanaf september staat dan ook zeker weten de PlayStation 3-versie in de kast naast die van de PC. En misschien volgend jaar zelfs ook wel de PlayStation 4-versie.

  1.   
    HashtagMcSwag's avatar

    Kijk er al naar uit om dit te spelen op de ps4!