Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Nadat Donkey Kong slechts een maand geleden alweer het licht zag op de 3DS, staat Nintendo niet stil met zijn aap. In navolging van Donkey Kong Country Returns komt RetroStudios nu met Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Een eerbiedig vervolg dat zich eindelijk in vol HD laat afspelen. Ja, dat hoor je goed. De aap van Nintendo zet eindelijk de volwassen stap naar HD-graphics. Bieden de grote gorilla zijn HD-vacht en de gedetailleerde werelden genoeg vernieuwing om ook deze titel weer met open armen te ontvangen?

Herhaling

Het verhaal van Donkey Kong Country bestaat ditmaal, zoals we gewend zijn, weer uit een flinterdun plot. Een groepje agressieve Vikingen, bestaande uit walrussen en gevogelte, heeft Donkey Kong-eiland geïnfiltreerd en vervolgens alle inwoners weggejaagd. De schoften. Om zijn vertrouwde stekkie te beschermen neemt onze grote gorilla het heft in eigen handen en besluit hij de indringers maar weer zijn land uit te schoppen. Hiervoor moet hij uiteraard wel eerst vijf eilanden afreizen.

De game-industrie lijkt op gebied van risico een beetje stil te staan. Uitgevers kiezen vaker voor het voortborduren op een succes dan een geheel nieuw concept te verzinnen. Tropical Freeze lijkt hier een perfect voorbeeld van te worden. RetroStudios heeft ervoor gekozen om de kerngameplay vrijwel hetzelfde te houden als in de vorige Country-titels. Donkey behoudt zijn logge sprongen en lompe acties, die hem zo uniek maken in vergelijking met een karakter als bijvoorbeeld Mario. Enerzijds heeft de studio hiermee een geniaal concept in handen, anderzijds is het toch weer op safe spelen.

Nieuwe keuzes

RetroStudios is natuurlijk niet gek en heeft wel wat vernieuwingen aan het concept toegebracht. Zo zal Donkey Kong niet alleen gesteund worden door het kleine bonkje aan mannelijke testosteron Diddy, maar krijgt hij ook hulp van de apendiva Dixie Kong. Daarnaast zal er ook nog een derde apenpartner beschikbaar zijn, waar nog helemaal niets over bekend is. Het is de vraag in hoeverre de nieuwe karakters vernieuwing brengen. Dixie was in eerdere delen van de Donkey Kong-franchise namelijk nog handig door haar vliegende paardenstaart, echter heeft Diddy nu ook al een jetpack. In demolevels was ze jammer genoeg nog niet te spelen.

Waar Tropical Freeze vooral vernieuwt zijn de dynamische leveldesigns. Door het gebruik van verschillende camerastandpunten weet RetroStudios van een vrij rechtlijnig 2D-avontuur toch iets met een 3D-gevoel te maken. Ook inhoudelijk zijn er wat kleine toevoegingen gedaan. Zo kun je nu bijvoorbeeld sommige objecten uit de grond trekken, wat de 2D-wereld een veel interactiever geheel maakt.

Voorlopige Conclusie

Hoe nietszeggend het verhaal eigenlijk is en hoe klein de vernieuwingen ook zijn, maakt dat eigenlijk niet zoveel uit. Zodra ik het iconische Jungle Groove-nummer alweer in mijn oren hoor galmen wil ik mij niets anders dan een aap wanen. Dankzij de terugkerende pittige gameplay, de kleurrijke en diepere leveldesigns en het HD-jasje ben ik voor nu verkocht. Nintendo doet er erg goed aan om de harige primaat een vast plekje in zijn line-up te geven en de titel ook dit jaar nog uit te brengen.

  1.   
    Noice!'s avatar

    Vaak wordt gezegd van Nintendo dat ze “op safe spelen”. Ik ben het hier niet mee eens eigenlijk. Nintendo brengt innovatieve nieuwe manieren van spelen en passen dit in in bestaande IPs. If anything, is juist het afbreukrisico erg groot. Je neemt coca cola toch ook niet kwalijk dat ze hun smaak niet veranderen? (In de jaren 80 hebben ze dit gedaan, tot afschuw van de Coca Cola drinkers).
    Nintendo speelt al jaren niet op safe, ze zitten soms eerder tegen het eigenwijze aan. Ze overgieten misschien hun nieuwe concepten wel met een Donkey Kong of Mario sausje, maar ze brengen meer innovatie dan 95% van de andere games. De Wii U ontbeert op dit moment nog een echte systemseller, zoals dat bijvoorbeeld voor de N64 Mario 64 of Zelda: O of T was. Maar laatstgenoemde waren ook versies van een bekend concept…. Je kan niet zeggen dat die games niet baanbrekend waren.
    Wat ik zeggen wil is: geef Nintendo nog even de tijd en moedig juist aan dat ze hun grote collectie bekende creaturen gebruiken, dat heeft ons in het verleden veel moois gebracht!

  2.   
    Sympharion's avatar

    Marinu$ schreef, "Vaak wordt gezegd van Nintendo dat ze “op safe spelen”. Ik ben het hier niet mee eens eigenlijk. Nintendo brengt innovatieve nieuwe manieren van spelen en passen dit in in bestaande IPs. If anything, is juist het afbreukrisico erg groot. Je neemt coca cola toch ook niet kwalijk dat ze hun smaak niet veranderen? (In de jaren 80 hebben ze dit gedaan, tot afschuw van de Coca Cola drinkers).
    Nintendo speelt al jaren niet op safe, ze zitten soms eerder tegen het eigenwijze aan. Ze overgieten misschien hun nieuwe concepten wel met een Donkey Kong of Mario sausje, maar ze brengen meer innovatie dan 95% van de andere games. De Wii U ontbeert op dit moment nog een echte systemseller, zoals dat bijvoorbeeld voor de N64 Mario 64 of Zelda: O of T was. Maar laatstgenoemde waren ook versies van een bekend concept…. Je kan niet zeggen dat die games niet baanbrekend waren.
    Wat ik zeggen wil is: geef Nintendo nog even de tijd en moedig juist aan dat ze hun grote collectie bekende creaturen gebruiken, dat heeft ons in het verleden veel moois gebracht!"

    Mee eens! 🙂

  3.   
    Valent!jn's avatar

    Marinu$ schreef, "Vaak wordt gezegd van Nintendo dat ze “op safe spelen”. Ik ben het hier niet mee eens eigenlijk. Nintendo brengt innovatieve nieuwe manieren van spelen en passen dit in in bestaande IPs. If anything, is juist het afbreukrisico erg groot. Je neemt coca cola toch ook niet kwalijk dat ze hun smaak niet veranderen? (In de jaren 80 hebben ze dit gedaan, tot afschuw van de Coca Cola drinkers).
    Nintendo speelt al jaren niet op safe, ze zitten soms eerder tegen het eigenwijze aan. Ze overgieten misschien hun nieuwe concepten wel met een Donkey Kong of Mario sausje, maar ze brengen meer innovatie dan 95% van de andere games. De Wii U ontbeert op dit moment nog een echte systemseller, zoals dat bijvoorbeeld voor de N64 Mario 64 of Zelda: O of T was. Maar laatstgenoemde waren ook versies van een bekend concept…. Je kan niet zeggen dat die games niet baanbrekend waren.
    Wat ik zeggen wil is: geef Nintendo nog even de tijd en moedig juist aan dat ze hun grote collectie bekende creaturen gebruiken, dat heeft ons in het verleden veel moois gebracht!"

    Nintendo kiest er elke generatie wel voor om een innovatieve console op de markt te brengen, toch zijn de meeste van hun games voor de Wii U tot nu toe nog aardig ‘safe’. Ik ben het geheel met je eens dat Nintendo een hele goede keuze maakt om Donkey Kong in de vaste line-up op te nemen, maar ik had stiekem toch wel wat grotere vernieuwingen willen zien. Met de GamePad kan RetroStudios heel veel leuks namelijk. 😉