Dead Rising 3

De eerste Dead Rising is in mijn ogen een echt klassiekertje binnen het zombiegenre. Talloze uren spendeerde ik vol plezier in een met ondoden volgeladen winkelcentrum. Zoveel uren zelfs, dat ik een Xbox 360 het spreekwoordelijke graf in dreef met een Red Ring of Death na een nachtelijk potje zombies slachten. Niet dat dat erg was, de savegame met duizenden zombiekills was immers behouden gebleven.

Dead Rising 2 was daarentegen echter geen groot succes en dat deed mij de serie een beetje vergeten. Even was het voorbij met de fun van de franchise. Toen op de Xbox E3 Media Briefing van dit jaar echter Dead Rising 3 werd onthuld, ging mijn hartje weer sneller kloppen. De serie krijgt nu een veelbelovende next-gen reboot met meer zombies dan ooit, grotere omgevingen en nog veel meer manieren om zombies een kopje kleiner te maken. Mijn interesse was gewekt…

Een hersenloos verhaal, maar goed ook

In Dead Rising 3 spelen we wederom een kersverse, nog levende protagonist die verstrengeld is geraakt in een heuse zombie-apocalyps. Ditmaal is de beurt aan de jonge automonteur Nick Ramos, die drie dagen na een zombie-uitbraak in het Californische stadje Los Perdidos moet zien te overleven tussen duizenden ondode karkassen. De overheid heeft de stad in quarantaine gezet en is van plan heel Los Perdidos plat te bombarderen, om zo alle geïnfecteerden in de omgeving uit te roeien. Nick is, ondanks de barre situatie, echter nog niet levensmoe en aan hem dus de taak om te ontsnappen uit de met zombies beladen stad. De verhaallijn van Dead Rising 3 zal de speler weer langs nieuwe, interessante overlevenden brengen, alsmede een goed aantal psychopaten en natuurlijk nog veel meer zombies.

Grafische oppepper

Wat het verhaal en de setting betreft blijft Dead Rising 3 dus trouw aan zijn voorgangers. Gelukkig maar. Qua uiterlijk is er echter wel het een en ander veranderd na de overstap naar de nieuwe generatie. De game is natuurlijk een titel exclusief voor de Xbox One en die voorziet ontwikkelaar Blue Castle Games van de nodige rekenkracht om de Dead Rising-franchise naar een hoger niveau te tillen als het gaat om grafische praal. Dat betekent niet alleen drie keer zo veel zombies (!) op je scherm als bijvoorbeeld Dead Rising 2 had, maar ook dat de game in zijn geheel een grafische oppepper heeft gehad. De animaties zijn vlotter, de textures scherper en de objecten en omgevingen zijn vele malen gedetailleerder. Daar komt nog eens bij dat heel Los Perdidos zonder laadtijden te verkennen is en dat je ontzettend ver kunt kijken. Voor het eerst voelt Dead Rising aan als een echte free-roamer. Jammer genoeg bleek de framerate hier en daar nog wel eens een inkakkertje te hebben wanneer er veel zombies in beeld waren, maar met een beetje geluk zijn dat soort slordigheden nog allemaal weg te poetsen. Lage framerates zijn zóóó van de vorige generatie.

Welkom, horror…

Naast de grafische oppoetsing is ook de stijl van de game ook licht aangepast. Dead Rising 3 is wat duisterder en grauwer van stijl, een stukje volwassener misschien wel. Dit resulteert qua gameplay in een wat engere setting. Dead Rising speelt nu bijvoorbeeld ook meer met donkere omgevingen, waarin je lichtbronnen zoals zaklampen moet gebruiken om niet in het duister verrast te worden door zombies. In de demonstratie zagen we hoe Nick in donkere rioleringstunnels zichzelf met een zaklamp en een pistool moest verdedigen tegen zombies die uit het donker opdoken. De spooky geluiden, de lijken die ineens naar je benen grijpen en de pikdonkere tunnels: samen vormt het een enge ervaring. Het moge duidelijk zijn: Dead Rising 3 brengt wat voor het eerst wat meer horror met zich mee.

… En welkom terug, zombie fun!

Dat de game hier en daar wat horrorelementen introduceert, wil echter niet zeggen dat het gedaan is met de fun-factor die de eerdere games zo sierde. In Dead Rising 3 blijft de fun van het zombies killen centraal staan, en dat blijkt maar weer uit de bizarre en brute features die Dead Rising 3 rijk is. Wederom keert de mogelijkheid om wapens te combineren terug, al kan Nick wapens on the spot in elkaar MacGyveren, zonder werktafel. Enkel een blauwdruk van het wapen en de benodigde onderdelen zijn benodigd, geef Nick een seconden of tien en we kunnen al aan de slag. En wat is er nou leuker dan zombies neermaaien met cirkelzaag-moker combo? Niet veel, maar met een machete-shotgun kom je al vrij ver. Zombiekoppen zullen wederom exploderen en liters klonterig bloed zal vloeien. Goor, maar tof om te zien.

Gaaf is ook dat de gecombineerde wapens, net als alle gevonden losse voorwerpen, direct opgeslagen worden in je persoonlijke wapenkast, die je zult vinden in de verschillende safehouses die verspreid zijn over Los Perdidos. Deze panden voorzien Nick van een veilig onderkomen en voorraden, maar ook van je eigen kluisjes. Elk wapen of kledingstuk dat je opraapt in de wereld van Dead Rising, duikt ook meteen, netjes gesorteerd op categorie, op in je collectie in de safehouses. En ja, reken er maar op dat er genoeg unieke kledingstukken en brute moordwapens in de omgeving te vinden zijn. Van een haaienkostuum tot een zomerjurkje, en van vlammende zwaarden tot geïmproviseerde granaatwerpers: in Los Perdidos is van alles mogelijk.

Een andere toffe feature in Dead Rising 3 is de verbetering van voertuigen en hun physics. In Los Perdidos zijn genoeg nog werkende voertuigen te vinden die Nick kan gebruiken als vervoersmiddel. Het gebruik van auto’s en motoren (of zelfs een vorklift, suit yourself) kan erg handig zijn in het veilig van A naar B komen binnen Los Perdidos, en de brute kracht van een autobumper of motorwiel is natuurlijk enorm effectief tegen hordes zombies. Mooi hieraan is dat je niet meteen almachtig bent in een voertuig: zombies zullen namelijk pogen je vervoersmiddel te beklimmen en je aan te vallen. Zolang je de zombies niet afschudt (of ze plet door tegen dingen op te rijden), zullen ze stukje bij beetje je auto proberen te slopen. In andere woorden: schud die wanstaltige lijken van je auto af, voordat je jezelf de prak in rijdt en je strandt in een horde ondoden.

Voorlopige conclusie

Met Dead Rising 3 heeft de Xbox One haar eerste freeroamer vol zombie-fun al op de kaart gezet. Geliefde features uit de eerdere games zullen in volle glorie terugkeren, maar verder kent Dead Rising 3 ook genoeg nieuwe toevoegingen die franchise van nog meer lol voorzien. Het ontzettend grote Los Perdidos, de verbeterde graphics en de toevoeging van meer zombies, wapens, voertuigen en safehouses: Dead Rising 3 heeft genoeg ingrediënten om een ontzettend brute zombiegame te worden. Nu mag Blue Castle Games nog even werken aan die framerate die af en toe wat inkakt en dan kan, wat mij betreft, Dead Rising 3 maar niet snel genoeg lanceren op de Xbox One.

  1.   
    _xNickelson's avatar

    Weer een reden om de Xbox-One te kopen.

  2.   
    OllieDenZotn's avatar

    Ik kan niet wachten tot ik deze game onder handen kan nemen..

  3.   
    CQDerik's avatar

    Jammer dat het een xbox only game is want ik ga overstappen naar ps4… 😥