Dark Souls II

Wat waren de fans van Dark Souls bang toen de ontwikkelaar aankondigde dat het nieuwe deel in de franchise toegankelijker zou worden. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling! De kracht van Dark Souls was namelijk de enorme moeilijkheidsgraad, die we in de huidige game-industrie eigenlijk niet meer zien. Gelukkig bedoelde From Software het natuurlijk heel anders. Of ze hebben de strategie weer teruggedraaid, ik weet het ook niet. Wat ik wel weet is dat Dark Souls II minstens net zo moeilijk wordt als zijn succesvolle voorganger. Prepare!

True Dual Wielding

Over het verhaal van Dark Souls II is eigenlijk nog barweinig bekend. Het enige dat is losgelaten is dat er linkjes zullen zijn naar het eerste deel, wat al betekent dat dit spel geen direct vervolg zal zijn. Gelukkig is er buiten het verhaal ook veel veranderd en dat is direct zichtbaar bij het starten van de presentatie. De game heeft namelijk een volledig nieuwe engine gekregen en maakt daarnaast gebruik van motion capturing om de animaties naar een hoger niveau te tillen. De game is in de maak voor de huidige generatie consoles, dus een next gen vibe krijgt je niet direct, maar het is duidelijk dat de nieuwe engine Dark Souls II op dezelfde hoogte zet als games als Bayonetta.

De meeste veranderingen zijn echter te vinden in de gameplay van het spel. Te beginnen bij het kiezen van je karakter en klasse. Niet langer kies je eerst een klasse, maar eerst zal je de attributen die je graag wilt selecteren, waarna de game een goed passende klasse zal selecteren. De Dual Swordsman is daarbij de nieuwe van de groep, die je daadwerkelijk twee wapens los laat bedienen. Alle combinaties zijn daarnaast mogelijk, grote zwaarden met kleine messen en andersom, alles kan. Dit wordt True Dual Wielding genoemd en het laat je ook je linker- en rechterhand los van elkaar bedienen in een bepaalde stance.

Tegenstanders moeilijker naarmate je wint

Natuurlijk zijn er ook een aantal mankementen uit het vorige deel opgelost. Niet langer is het mogelijk om te backstabben. Dat trucje, waarmee het eerste deel vele malen gemakkelijker werd, is nu opgelost. Jouw backstabs kunnen namelijk gecounterd worden en een zekerheidje is het dus niet meer. Je krijgt nu life gems van dode vijanden, die je gezondheid een klein beetje repareert en natuurlijk is ook de A.I. van de game verbeterd. Het grootste gevolg daarvan is dat tegenstanders slimmer zullen reageren naarmate een gevecht vordert. Frustratie ten top dus als je bijna klaar bent met een boss als hij andere bewegingen gaat maken. Een goed voorbeeld kwam naar voren in de presentatie, toen een boss op het laatst zijn slagen ging vertragen. Moeilijk? Best wel he?

Voorlopige conclusie

Dark Souls II wordt in geen enkele manier makkelijker dan zijn voorganger. Sterker nog, met het moeilijker maken van backstabben is het misschien wel een tikje pittiger geworden. Fans van de serie lachen daarom natuurlijk, want de uitdaging is het enige dat telt! Grafisch gaan we een stap maken, ook qua A.I. en natuurlijk is er meer te kiezen qua wapens en klassen. Er is zelfs een multiplayer tot vier spelers onderweg. Daar gaan we ongetwijfeld op de Gamescom meer over horen. Dark Souls II staat gepland voor maart 2014.

  1.   
    _xNickelson's avatar

    Kan ik uit dit stukje opmaken dat Dark Souls II niet op de next-gen console komt?

  2.   
    Petor's avatar

    _xNickelson schreef, "Kan ik uit dit stukje opmaken dat Dark Souls II niet op de next-gen console komt?"

    Ja, dat kun je :-). Dark Souls II komt alleen naar de huidige generatie consoles en PC.

  3.   
    smokey1971's avatar

    heb hem een tijdtje gespeelt dark soul 1 dan maar was goed maar moeilijk maar wel heel.mooi gemaakt