GRID 2 Fast Forward 2013

2013 is alweer even onderweg en het belooft een fantastisch jaar te worden. We kunnen weer vele nieuwe games verwachten en net zoals elk jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten wat er aan komt en waar zij zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2013. Deze keer kijken we naar dé racegame van dit nieuwe jaar: GRID 2.

Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat Codemasters vriend en vijand wist te verbazen met Race Driver: GRID, of kortweg GRID. De game zag er geweldig uit, kende een stevige A.I. die wat krassen en deuken op de auto helemaal niet erg vond en ook de ‘rewind’ mogelijkheid maakte het tot een heerlijk spel. Of zoals we destijds in de review noemden:”Race Driver: GRID combineert alle racegames die je al kent, mixt al het goede uit deze games tot een smakelijke cocktail, filtert het slechte eruit en perst dit vervolgens op een schijfje.” Dan ligt de lat voor deel 2 natuurlijk ontzettend hoog.

Less is more

De lat ligt inderdaad hoog voor GRID 2. Niet alleen omdat het vorige deel alweer vijf jaar oud is, en de eerste aankondiging van GRID 2 zelfs uit 2010 stamt(!), maar vooral omdat we nogal wat games in de tussentijd hebben gezien. Heel wat Forza’s, DiRTs, Need for Speeds en andere racers zijn inmiddels voorbij gekomen. Maar zijn ze daarnaast ook langszij gekomen?

Die kans lijkt bijzonder klein, want GRID 2 pakt de heerlijke formule van GRID gewoon weer op. Grafische geweldigheid, behoorlijk toegankelijke gameplay, volop uitgaging en vooral heel veel fun. Een belangrijk onderdeel blijft het feit dat elke auto een geheel op maat gemaakte ‘handling’ krijgt; het zal je dus tijd en moeite gaan kosten om het maximale uit elke auto te halen. Een heerlijk stukje diepgang en iets waar Codemasters bewust voor heeft gekozen. Ze noemen het TrueFeel. Elke auto voelt net weer wat anders aan, realisme dus. Waar de concurrentie vaak voor kwantiteit ging, daar richt GRID 2 zich puur op variatie, kwaliteit en onderscheidend zijn. Ze willen geen extreem wagenpark waarbij de auto’s bijna allemaal hetzelfde aanvoelen en alleen qua uitstraling verschillen.

Betere tijden neerzetten op een track bereik je in GRID 2 ook niet met pietluttig tunen van elk onderdeeltje van je auto. Je moet wennen aan je wagen, de controle over de auto volledig beheersen en natuurlijk een gezonde dosis lef en inzicht met je meebrengen. Tegenstanders rijden niet braaf over een voorspelbare lijn, ze doen er alles aan om een plek op te schuiven. Slim remmen is een optie, maar ook de ideale manier ontdekken om bochten aan te snijden kan je vele seconden winst opleveren. Uitdaging gegarandeerd!

Water bij de wijn

Een puntje van kritiek moet er altijd zijn en in het geval van GRID 2 is dat toch wel het ontbreken van de cockpit view. Ook op GamersNET zijn veel gamers die graag van deze optie gebruikmaken, maar dat zal dus niet mogelijk zijn in GRID 2. Drama! Een zure appel, maar Codemasters verdedigde de keuze met twee argumenten. Allereerst speelt slechts vijf procent van de gamers vanuit de cockpit. Een slecht argument uiteraard, want ook de minderheid moet je zoveel mogelijk bedienen. Een betere reden voor het weghalen van deze optie is echter dat er meer ‘power’ overblijft voor andere toffe dingen: nog betere textures, meer details in de omgevingen en betere physics voor een nóg strakkere weglegging. Jammer dus voor de fans, maar uiteindelijk komt het de totale ervaring weer ten goede.

Een andere toevoeging is de optie LiveRoutes. Dit houdt in dat circuits dynamisch aangepast kunnen worden tijdens een race. Bochten kunnen ineens heel anders lopen en overbekende tracks weten je alsnog te verrassen. Hoe het precies gaat uitpakken is op dit moment nog onduidelijk, maar het gaat in elk geval voor heel wat variatie zorgen.

Voorlopige conclusie

We hebben er lang op moeten wachten, maar na vijf jaar kunnen we ons dan eindelijk verheugen op een nieuwe GRID. Codemasters gaat met GRID 2 weer voor absolute kwaliteit. Auto’s die eens echt verschillend aanvoelen, sublieme graphics, stevige duels op de weg en een nieuw systeem om dynamische routes te creëren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de multiplayer, waarbij men er alles aan gaat doen om EA’s Autolog te evenaren en indien mogelijk te overtreffen. Het ontbreken van de cockpit view is voor sommigen een flinke domper, maar laat je er niet teveel door afleiden: we krijgen er veel voor terug. GRID 2 lijkt op voorhand dé racegame van het jaar te worden.

GRID 2 verschijnt in de loop van 2013 voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over GRID 2 te weten te komen, bekijk screenshots, check video’s en lees al het nieuws.
  1.   
    sthij's avatar

    Ga ik zeker weten niet kopen aangezien ze een van de leukste dingen weghalen…

  2.   
    soldierarjan's avatar

    Heb de eerste grid nooit gespeeld maar heb zoveel goed gehoord.
    En codemaster is voor mij toch nummer 1 in race games maken met dirt en f1.
    Kijk erg uit na deze game hoe eerder die uit komt hoe beter.
    Deze trailer is pas uit van grid 2 http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Do0_DIM2PQ8

  3.   
    3333/3333's avatar

    Geen cockpit view! :O Geen GRID 2!

    Maargoed, leuke arcade racer voor tussendoor.

  4.   
    Bastiaan1989's avatar

    Wordt ook voor mij helaas eentje die ik pas ga halen als hij in de budgetbak ligt. Vooral vanwege het ontbreken van de cockpit view. Mensen die een racegame niet zo spelen moeten dat echt eens gaan doen, ik ben nog geen enkele racer tegengekomen waar de view achter de auto of op de motorkap een betere ervaring gaf dan achter het stuur.

    Ook heb ik mijn twijfels bij het dynamisch veranderen van het circuit. Is het niet juist een van de toffere dingen om (op hogere moeilijkheden tenminste) een circuit zo goed te leren kennen dat je precies weet waar je evt in kunt halen? Als je 100 keer een circuit rijdt en deze telkens anders is, gaat de lol van de hogere moeilijkheidsgraden er een eind vanaf. Het argument van betere tijden door auto’s helemaal onder de knie te krijgen en de perfecte lijn voor elke bocht vinden, gaat dan zo goed als helemaal in rook op lijkt me.

    Ik ben erg benieuwd, maar ik vrees dat deze het niet gaat halen bij GRID 1 door 2 verslechteringen toe te passen 🙄