One Piece: Pirate Warriors

Hoewel games gebaseerd op Japanse animatieseries een reputatie hebben opgebouwd van zeer matige spellen, weet Naruto inmiddels uit dit gat te klimmen met behulp van diens Ultimate Ninja-spellen. Hoewel er niet overdreven veel games worden gemaakt gebaseerd op One Piece, de populairste anime in Japan van het moment, kan ook niet worden gezegd dat diens spellen van een denderend hoog niveau zijn. Zal One Piece: Pirate Warriors hier verandering in weten te brengen?

Gekke personages

One Piece vertelt het verhaal van Luffy, een jongen met de droom om ooit piratenkoning te worden. De wereld bestaat in de serie namelijk voor een groot deel uit zee en oceaan en de era der piraten is zojuist aangebroken. Alleen kan Luffy natuurlijk niet de zee op, dus dient hij een bemanning te zoeken om uiteindelijk de schat der schatten te kunnen vinden. Dit klinkt allemaal nog mild en serieus, maar de reeks zelf is allesbehalve. De dialogen zijn werkelijk gestoord en de personages zijn knotsgek, zowel qua persoonlijkheid als qua uiterlijk.

Leuk is het om te zien dat we dit ook goed terugzien in One Piece: Pirate Warriors. De maffe, eigenaardige stijl van auteur Eiichiro Oda is erg goed overgezet naar het spel en de emoties van de figuren worden in de tussenfilmpjes best lekker overgebracht. Sowieso ziet de game er aardig indrukwekkend uit. Een lekkere cel shaded-stijl wordt nog eens opgepoetst met de nodige kruis-arceringen om mooie schaduwen op de lichamen van de personages zelf te bewerkstelligen.

Vechten

Hoewel One Piece: Pirate Warriors er grafisch alleraardigst uitziet, draait de game vermoedelijk slechts om één ding: vechten. Tijdens mijn speelsessie was het enige dat ik deed namelijk het in elkaar slaan van tegenstanders. Twee knoppen lieten je direct aanvallen en met variaties hierin tover je al snel vele combo’s uit je controller. Het vechtsysteem deed een beetje denken aan een iets eenvoudiger variant van degene die Castlevania: Lords of Shadow huisvest. Het vechten werkt goed genoeg, maar lijkt niets meer dan dat te bieden.

Als je je zorgen maakt dat je de vaardigheden van Luffy en kornuiten niet voldoende kunt botvieren, dan heb je het mis. In Pirate Warriors word je continu belaagd door tientallen vijanden, dus er is zeker voldoende om aan gort te slaan. Jammer is dat het geheel hierdoor de kant op gaat van games als Saint Seiya: Sanctuary Battle, die met diens hordes aan tegenstanders weinig diepgang bood.

De valkuil

Bijna elke game die is gebaseerd op anime blijkt enkel geschikt voor fans van de desbetreffende serie. Pirate Warriors lijkt ook in die klassieke valkuil te trappen. De tussenfilmpjes wisten je bijvoorbeeld te weinig informatie te verschaffen over personages die ik voor het eerst tegenkwam. Bovendien wordt in de dialogen continu gerefereerd naar gebeurtenissen die als bekend worden geacht, maar in de game niet uitgelegd lijken te worden. Hopelijk weet deze nieuwe game van One Piece uiteindelijk het tegendeel te bewijzen, maar tot nu toe lijkt alles erop te duiden dat ook Pirate Warriors enkel geschikt zal zijn voor de fans.

Voorlopige conclusie

Een eerste speelsessie met One Piece: Pirate Warriors deed vermoeden dat de game niet diens volle potentie zal weten te benutten. Hoewel het spel grafisch zeker zijn mannetje zal staan, zal de gameplay waarschijnlijk te repetitief worden om er daadwerkelijk een goede game van te maken. Daarmee is de vrees groot dat we met Pirate Warriors wederom te maken krijgen met een spel dat niet boven de middelmaat van animegames weet uit te stijgen.

  1.   
    IyanHarm's avatar

    Wat is dit nou voor een spel!?

  2.   
    kik421's avatar

    dafuck… vaag 😛