In 2010 bracht Final Fantasy XIV: Online opnieuw de wonderlijke wereld van de beroemde RPG-reeks naar de MMO-markt, maar succesvol bleek deze poging niet. De game kende zeer veel mankementen, waardoor het spel slechte beoordelingen kreeg, matige verkoopcijfers wist te behalen en al zeer snel in de budgetbakken verdween. In de review wisten we destijds aan te geven dat de game zeker zijn sterke kanten kent en tevens over potentie bezit, maar dat het spel destijds – om het maar even zacht te verwoorden – geenszins aan te raden was. Square Enix heeft de hoop echter niet opgegeven en een flink verbeterde versie van de game in ontwikkeling. Een eerste kennismaking bleek gelukkig voldoende hoop te genereren op te toekomst.
Op de Gamescom toonde producer Naoki Yoshida een presentatie waarin hij aan de hand van artwork, screenshots en een speelsessie een impressie gaf van de nieuwigheden die A Realm Reborn ons belooft te brengen. Alle door hem genoemde punten sluiten gelukkig goed aan op de mankementen die de kwaliteit van het origineel naar beneden wisten te trekken. Met Final Fantasy XIV: A Realm Reborn gaan we dus wederom de wonderlijke wereld van Eorzea verkennen, maar de ervaring belooft door een hoop aanpassingen een stuk aangenamer te worden.
Nieuwigheden en verbeteringen
Een veelgenoemd punt van kritiek op Final Fantasy XIV was dat de game nauwelijks doelen stelt aan de speler, waardoor die weinig wordt gestimuleerd om door te spelen. Bovendien kampte de MMO met veel nietszeggende quests. Yoshida wist gelukkig nadrukkelijk mee te delen dat de nieuwe versie van de game zich vooral zal richten op het verhaal. Helaas meldde de producer niet hoe het ontwikkelteam dit precies wil gaan bereiken. Wel wist de man aan te geven dat de wereld een stuk meer mogelijkheden zal bevatten.
De game zal bijvoorbeeld PVP-mogelijkheden kennen, nieuwe omgevingen bevatten en er zal nieuwe muziek geschreven worden voor het spel. Ook leuk is het dat er überhaupt meer opties en mogelijkheden zijn. Zo is samenwerking belangrijker door het Limit Break-systeem. Om deze speciale aanvallen te kunnen gebruiken zal de kracht van je team gebundeld moeten worden. Samen met teamgenoten deel je namelijk een meter die opgevuld wordt naarmate je beter samenwerkt. Sowieso zal het vechten erg snel zijn, waardoor je je voor ervaring moet richten op het voltooien van missies. Van onnodig lang grinden is dus niet per se sprake.
Uiterlijk
Het eerste wat opviel aan het vernieuwde Final Fantasy XIV is dat de game er werkelijk schitterend uitziet voor een MMORPG. Het spel maakt dan ook gebruik van een volledig nieuwe grafische engine. A Realm Reborn Reborn zal ook verschijnen op de PlayStation 3, waardoor het nog wel de vraag is of ook deze versie er net zo indrukwekkend uit zal komen te zien. Wel was de wereld nog enigszins leeg te noemen, maar we spreken dan ook nog over een vroege alpha-versie.
Final Fantasy XIV kende een verschrikkelijke interface, waarbij hotkeys simpelweg ontbraken. Bij een MMORPG kan dit gewoonweg niet, dus het is fijn om te zien dat het ontwikkelteam van de MMO dit in A Realm Reborn heeft toegevoegd. Toen Yoshida het spel even toonde liet de man ook zien dat het mogelijk is de plaats van de hotkeys volledig aan te passen. Je zult de interface dus precies naar eigen smaak kunnen inrichten.
Voorlopige conclusie
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn lijkt gelukkig in al diens facetten een flinke verbetering te vormen ten opzichte van het geflopte origineel. In hoeverre de game met deze 2.0-versie ook een echt goede MMORPG is, dat is nog niet zeker. Wel heb sowieso al veel zin om te ervaren hoe Square Enix de game opnieuw invulling heeft gegeven en ik heb me daarom alvast ingeschreven voor de beta die deze winter van start zal moeten gaan. Verwacht tegen die tijd meer dus.
Altijd leuk gevonden Final Fantasy, maar hoe melk je een koe als de koe er al niet meer is.. 🙄