Sly Cooper: Thieves in Time

Door de jaren heen zien we gamepersonages komen en gaan. Sommigen van de laatste categorie zien we graag vertrekken, maar anderen missen we met heel ons hart. Sly Cooper behoort zonder meer tot de laatste categorie. De pluizige wasbeer maakte zeven jaar geleden voor het laatst zijn opwachting en heeft sindsdien niets meer van zich laten horen. In de tussentijd hebben we weliswaar een prima HD-collectie gekregen, maar deze kon de honger van de ware Sly-fans niet stillen. De verrassing was daarom des te groter toen bleek dat de ontwikkelaar van deze collectie ons dit najaar zal verwennen met een compleet nieuw deel in de franchise. Sly, welkom terug in mijn wereld.

Tijd voor Sly

De nieuwe Sly-game draagt de subtitel “Thieves in Time” en dat is niet alleen vanwege het verhaal, waarin tijdreizen belangrijk is. Het principe van de tijd speelt ook een grote rol en heeft veel invloed op de gameplay. In de demo maakte ik kennis met de mogelijkheid om de tijd te vertragen. Zo belandde ik na verloop van tijd aan de rand van een stromende rivier waar allemaal brokstukken in dreven. Maar door de harde stroming schieten de brokstukken aan je voorbij. Keer op keer probeerde ik erop te springen, keer op keer faalde ik. Na mijn derde verdrinkingsdood kwam er een vriendelijke vrouw van PlayStation naar me toegelopen, die mij erop wees dat ik de tijd met het speciale kostuum ook kon vertragen. Eindelijk kon ik soepel van platform naar platform springen en het ouderwetse Sly-gevoel keerde weer helemaal terug.

De voordelen die het vertragen van de tijd oplevert zijn legio. Deuren die normaal te snel sluiten kun je nu wel passeren en aanvallen van vijanden zijn eenvoudiger te ontwijken. Maar het wordt een complete verkleedpartij, want Sly krijgt een groot scala aan kostuums tot zijn beschikking. Sommige staan hem toe om raketten te reflecteren, terwijl andere hem een pijl en boog tot zijn beschikking geven. Leuk detail is dat sommige delen van levels tijdens een eerste playthrough niet toegankelijk zijn, terwijl je ze later – wanneer je de benodigde kostuums vrijgespeeld hebt – wel kunt bekijken. Replay-value is dus zonder meer aanwezig.

Verkleedpartij

Kostuums bieden echter niet de uitkomst in elke benarde situatie en dus zul je soms ook moeten vertrouwen op je oude, vertrouwde skills. Tijdens mijn playthrough kwam ik voor een dichte deur te staan en werd de lockpicking-minigame gestart. Met de twee analoge pookjes bestuurde ik een ruimteschip en knalde ik vanuit top-down view andere vloten neer, om uiteindelijk de felbegeerde sleutel te bemachtigen. Dit spelletje was leuk, maar niet voor langer dan een paar minuten… precies zoals het een minigame betaamt dus.

Voorlopige conclusie

Ik heb helaas slechts kort van Sly mogen genieten, maar wat ik zag smaakte naar meer. De verschillende personages verschillen genoeg van elkaar, de kostuums brengen afwisselende gameplay met zich mee en, wat misschien nog wel het belangrijkste is: de typische Sly-sfeer is alomtegenwoordig. Het is nog even afwachten voor hoe lang het vertragen van de tijd en het ontgrendelen van een slot leuk is, maar wanneer ontwikkelaar Sanzura gedurende het spel genoeg nieuwe elementen introduceert, kan dit best wel eens dé platformgame van 2012 worden.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren