LittleBigPlanet Vita

Vorig jaar heb ik op de Gamescom al even kennis mogen maken met de PlayStation Vita én LittleBigPlanet die voor de handheld moet verschijnen. Ik heb hem toen maar even kunnen spelen en dus is Sony lief geweest door nu een previewversie op te sturen. Volgende maand moet LittleBigPlanet Vita immers verschijnen en ik heb even een tweede, uitgebreidere kijk op onze Sackvriend kunnen werpen. Deze game is en blijft de ultieme uitdaging met de Vita-functies.

De Poppenspeler

Met deze previewverie is mij beter duidelijk geworden waar LittleBigPlanet Vita om gaat draaien. Elk deel heeft zo zijn eigen verhaal, al dan niet lekker cheesy met genoeg humor en gekkigheid. Sackboy moet echter altijd de wereld en haar bewoners redden van dictatorschap en overheersing. Ditmaal gooit de Poppenspeler roet in het eten en is de planeet Craftworld overdonderd tot Carnivalia, van een vrolijke bedoening vol frivole kermisactiviteiten, naar een duister clownsparadijs onder dwang van een gek. Natuurlijk leer je eerst weer de basis van LittleBigPlanet kennen in de altijd vrolijke sfeer, het subtiele commentaar en de kennismaking met de ontwikkelaar. Deze versie speelt weer als vanouds zoals we de reeks kennen, de gameplay staat dus als een huis.

Rijk aan diversiteit

Met games voor de Vita kun je meer spelen met creativiteit. Ontwikkelaar Double Eleven heeft de basis goed opgepakt en plakt hier de nodige functies voor de PlayStation Vita in. Levels zijn nog diverser en bovenal erg interactief. Deze game heeft meer blokkades waar je als Sackboy zijnde niet vanzelf voorbij kunt; jij, met je handige vingers, kunt door middel van het touchscreen en achter-touchpad de weg vrij maken voor Sackboy. Mijn manneke, gekleed als detective, beging wegen waar ik met mijn vingers obstakels moest laten verdwijnen. Je kunt voorwerpen naar de achtergrond duwen door erop te tikken via het touchscreen. Ook kun je platformen, die als verhogingen dienen, met je vinger verslepen, zodat je Sackboy hogerop komt. Via het achter-touchpad kun je juist objecten naar de voorgrond halen, zodat deze ook kunnen helpen door eventueel als brug te fungeren. Er zijn ook hendels, katapulten en draaischijven die je via het touchscreen in werking stelt, die tevens in de welbekende racelevels van toepassing zullen zijn. Zo heb je eigenlijk nog tal van verrijkingen die je moet uitvoeren en ik moet zeggen dat er al veel mogelijk is gemaakt in de levels die ik heb gespeeld.

Prijsbubbels en minigames

Het doel van LittleBigPlanet is natuurlijk altijd het verhaal doorspelen en uiteindelijk de ergste vijanden tot moes slaan. Daarbij is het altijd strijd om zoveel mogelijk bubbels te pakken voor punten en je arsenaal aan stickers, voorwerpen en kledingstukken uit te breiden. Dit geeft elke keer weer een motivatie om levels opnieuw te spelen. Ook diverse minigames moeten ervoor zorgen hoge scores te halen, want ook deze LittleBigPlanet heeft ze. Minigames waarbij Sackboys uit gaten komen die je dan weer naar beneden moet slaan en een waarbij elke paar seconden een muur naar voren komt. In elke muur zit een opening waar je in kunt staan of waar je doorheen moet springen. Raak je echter de muur, dan beland je in de stekels.

Dit heeft nog met LittleBigPlanet te maken, maar de serie introduceert nu ook Arcade. Dit zijn simpele spelletjes die naar mijn idee niets met LittleBigPlanet te maken hebben. Zo speelde ik een Arcade-game waarbij ik met een zwart balletje met gloeiende ogen door levels moest rollen en witte balletjes uit kooien moest redden. Geen idee waar de link ligt, maar dit zal met vernieuwing van de reeks te maken hebben. Een grappig idee, maar het haalt je wellicht uit de ervaring waar je oorspronkelijk mee bezig was.

Leveleditor

In de previewversie had ik de kans de leveleditor te verkennen, maar hier gaat nog behoorlijk wat werk in zitten. Het blijft immers een klus en als je denkt dat het veel overzichtelijker wordt door het touchscreen, valt het nog vies tegen. Ik ben nog niet ver gekomen, maar dit zal in de reviewversie veel meer aan bod komen. Er zijn in ieder geval weer genoeg facetten waar je mee kunt werken. Veel voorwerpen, vuur, stickers, hendels en alles wat in LittleBigPlanet hoort te zitten.

Voorlopige conclusie

LittleBigPlanet blijft LittleBigPlanet, maar deze Vita-versie maakt het unieker en een stuk leuker door de functies van het touchscreen en het achter-touchpad. De game is bij uitstek perfect om hindernissen te maken, creaties op te zetten en voorwerpen dynamisch te maken, zodat je met je vingers op het scherm moet zorgen dat Sackboy door de levels kan manoeuvreren. Verhogingen maken, platformen verplaatsen, Sackboy wegschieten met een katapult, het zijn maar enkele voorbeelden die in de game voorkomen. Als ontwikkelaar Double Eleven nog meer in petto heeft voor de volledige game, gaat het zeker goed komen met LittleBigPlanet Vita.

  1.   
    soldierarjan's avatar

    Leuke game had alleen voor vakantie al uit moeten komen dan had ik hem gelijk gekocht.