Gears of War: Judgment multiplayer hands-on

Op de persconferentie van Microsoft werd natuurlijk Gears of War: Judgment getoond, de prequel waar al maandenlang geruchten over rondzwierven. Geen verrassing dus dat Peter en ik de game diezelfde avond ook nog spotten op Microsoft’s exclusieve Best of Xbox Showcase feestje. Tien minuten, drie Red Bull en een foto met Cliff Bleszinski later en ik ben bezig met de nieuwe game van Epic Games en People Can Fly en diens nieuwe multiplayer modus, OverRun…

Warzone, Horde en Beast Mode

Multiplayer is in de Gears of War serie altijd een belangrijk aspect geweest. Hoe episch het verhaal ook werd, de multiplayer bleef immer boeien. In de eerste Gears of War waren Epic’s eigen variant op Team Deathmatch en King of the Hill een geslaagd project: gamemodi als Execution en Annex waren al snel een favoriete keuze van menig shooterfan. In Gears of War 2 wist Epic Games vriend en vijand nog eens te overtuigen met de populaire Horde Mode, waarin spelers haast eindeloos lang tegen hordes vijanden blijven knokken om hun positie te verdedigen. De spelmodus werd al snel overgenomen, dan wel klakkeloos gekopieerd, door andere shooters en wist daarmee dus ferme impact te hebben op de shootermarkt in zijn geheel. In Gears of War 3 werd de compleet nieuwe Beast Mode aan het al erg gevarieerde totaalpakket toegevoegd. Ditmaal konden spelers ook de rol van de bad guys op zich nemen door als gevaarlijkere en gruwelijkere Locust te spelen.

In Gears of War: Judgment, komt het allemaal tezamen: spelers nemen het tegen elkaar op als gespecialiseerde COG soldaten en brute Locust monsters om bepaald terrein te winnen. Deze nieuwe blend van multiplayermodi heet OverRun. Het grote verschil tussen het nieuwe OverRun en de oudere modi, is dat het bij OverRun echt draait om het voltooien van een bepaald doel. Ditmaal gaat het niet om elkaar uitroeien of het meeste aantal kills, maar om tactisch vernuft. Zo zal het voorkomen dat de COG een generator moet beschermen, terwijl het team Locust probeert door de linies van de Aardse soldaten te breken en de generator kapot te maken. Daar komt nog eens bij dat de teams in OverRun bestaan uit verschillende klassen, elk met zijn eigen dodelijke eigenschappen.

Maulers, Tickers, Serapedes en Corpsers

Om je doel te bereiken als Locust of COG, moet je een goede keuze maken: wat wil je zijn voor je team? COG’s kunnen kiezen uit simpele klassen zoals Medic, Scout of standaard Soldier, terwijl de keuze bij Locust varieert van de mobiele Grenadier tot aan de exploderende miniterrorist die we kennen als Ticker. Vrijwel alle soorten Locust zijn speelbaar, als je maar genoeg punten weet te scoren voor je team. Wie en vooral wat je gaat zijn is daarom ook erg belangrijk, evenals het uitvogelen van een goed plan van aanpak voor jou en je kameraden. In Los Angeles kwam het voor dat ik aan de zijde van de Locust belande. Mijn teammaten waren vrijwel allemaal Grenadiers en ze wisten een goed aantal COG’s neer te halen, maar hun linie bleef overeind en de generator dus intact. Zo kwamen we natuurlijk nergens. Ik besloot een andere aanpak te hanteren. Als Ticker bewoog ik me haast ongezien over het slagveld en wist ik, door puik flankwerk toe te passen, twee COG soldaten van achteren op te blazen. Hierdoor werd het voor mijn trouwe Grenadiers mogelijk om het prikkeldraad en de automatische sentries van de tegenstander neer te halen en zo terrein te winnen. Met de linie teruggeduwd te hebben, lag mijn kans in het verschiet. Door de gewonnen punten was het voor mij mogelijk om een keer als de trage maar genadeloze Mauler te spelen. Een paar keer uithalen met mijn brute goedendag en was het gedaan met de COG’s en hun miezerige generator. Puntje voor de Locust!

Medics, Scouts, Engineers en Soldiers

De Locust moeten het vooral hebben van de verschillende mogelijkheden van hun rassen. Elk ras monster heeft een bepaalde kracht, omvang en snelheid. Bij de COG is dat natuurlijk niet het geval, zij hebben verschillende gespecialiseerde klassen. Medics beschikken over de mogelijkheid om medespelers te helen, Soldiers geven munitie, Scouts hebben scanners en toegang tot hogere locaties en de Engineer kan een sentry turret plaatsen. Naast de specialisering heeft elke klasse ook zijn eigen looks en natuurlijk typerend wapentuig wat hun professie versterkt. Het geheel heeft iets weg van de klassenverdeling van bijvoorbeeld Battlefield, met het kleine verschil dat in Gears of War: Judgment de soldaten hun specialiteit vaak kunnen ‘gooien’. Het gooien van je zogenaamde ability klinkt wat raar, maar het levert een dynamische gameplay op. Een gasgranaat met helende stoffen van een Medic kan makkelijk over een omheining gelobd worden en Scouts kunnen hun scanners met al het gemak van de wereld over gebouwen heen smijten vanaf hun voordelige, hoge positie. Het is dus niet per se van belang dat COG soldaten ten alle tijden samen zijn rondom hun generator, ze kunnen gemakkelijk op afstand opereren en elkaar dan nog helpen in gevecht of daarbuiten. Zo is het dus mogelijk om de gehele linie rondom de generator te beschermen, zonder dat de Locust een gangetje vinden waardoor ze gemakkelijk doorlopen naar hun doel.

Voorlopige conclusie

Met de speelsessie op Microsoft’s Best of Xbox Showcase is het duidelijk geworden: ook in Gears of War: Judgment zit het helemaal goed met de multiplayer. De nieuwe, asymmetrische multiplayermodus is wederom een pareltje en zal ongetwijfeld veel aanhang vergaren zodra Judgment in de winkels ligt. Door iets meer tactiek en teamwork in de al erg solide gameplay te verwerken, weet de game wellicht nog wat liefhebbers van shooters als Battlefield af te snoepen, al moet nog maar blijken of deze fanaten te porren zijn voor de brute en snelle gameplay van Gears of War. Ik was in ieder geval onder de indruk van Epic Games’ en People Can Fly’s nieuwste creatie en ik kan ook niet wachten om online tegenstanders in te maken als Scout, Engineer, Ticker of Mauler.

  1.   
    mmx's avatar

    ziet er goed uit en hopelijk word de SP net zo goed 🙂