Crysis 3

Na het succes van de eerste Crysis en het vorig jaar verschenen Crysis 2, duurde het niet lang voordat ook Crysis 3 in zicht was. De first person shooter doet wederom New York City aan, al hebben de corrupte heren van CELL de stad onder hun gigantische ‘Liberty Dome’ verstopt. De natuur gaat nu zijn vrije gang in de gigantisch koepel en onze held Prophet is er op uit om zowel de buitenaardse Ceph als de CELL een koekje van eigen deeg te geven. Ik nam poolshoogte van de game, achter de schermen bij Crytek en Electronic Arts op de E3.

Welcome to the jungle, we’ve got fun and games!

Met de overkoepelende Liberty Dome over New York heen geworpen te hebben, hebben corrupte troepen van de CELL Corporation de metropolis in hun macht. Van mensen is er weinig sprake, maar onder de gigantische bubbel opereren nog veel CELL soldaten en zwerven er bovendien nog talloze Ceph rond. Als speler probeer je het einde van de wereld te stoppen door CELL een lesje te leren in hun eigen Liberty Dome. De ervaren Nanosuit soldaat Prophet heeft namelijk het einde van de wereld gezien en weet nu hoe het gevaar te stoppen is. Ja, we zagen Prophet inderdaad het loodje leggen in Crysis 2. Geen zorgen echter, want Prophet blijkt nu dan toch in leven te zijn en hij beschikt daarnaast ook weer over een puik Nanosuit. Met zijn oude pak en een hoop nieuwe wapens struint hij door de jungle die ooit een drukke stad was.

Prophets nieuwste en meest indrukwekkende speeltje is de kruisboog die we veelvoudig hebben gezien in de presentatie en een groot aantal gameplaybeelden. Deze unieke boog is op-en-top Crysis: vrijwel alles aan de boog en de te gebruiken pijlen is te ‘customizen’. Zo is het mogelijk om de speerpunt van explosieve pijlen te vervangen met ‘tips’ die werken als nabijheidssensor, zodat de pijl ontploft wanneer deze een vijand nadert. Dit soort unieke pijl-tip combinaties zijn bij uitstek handig tegen vijanden die zich verschuilen achter gevallen bomen of in nauwe gangetjes. Andere pijlen zijn weer handig om terug te vinden en te recyclen: ideaal voor de zuinige shooterfanaat of de sluipschutter in ammunitie-nood. Zo zijn er nog talloze andere combinaties die met de pijlen gemaakt kunnen worden, elk weer anders te gebruiken en de één weer dodelijker dan de ander.

Variatie te over

Het is echter niet alleen de pijl en boog gameplay die het maakt dat de game gevarieerd aanvoelt, ook de omgeving draagt daar een steentje aan bij. Nu New York namelijk is overgenomen door Moeder Natuur, voelt de game stukken interessanter aan dan Crysis 2. Uit ervaring weten we dat het maken van tropische omgevingen een van Crytek’s specialiteiten is en ook in Crysis 3 staan ze hun mannetje. Drassige moerassen gaan naadloos over in nog onaangetaste nieuwbouw. Tussen de nauwe junglepaden verschijnt plots de gigantische stuwdam die het ene stuk stedelijke jungle scheidt van het ander. Het is allemaal ongekend prachtig. Zelfs de afzonderlijke boomstronken die realistisch kapotgeschoten kunnen worden tot de klimop die een flatgebouw bedekt: alles is ontzettend mooi in elkaar gedraaid. Het zal ongetwijfeld even duren voordat deze omgevingen gaan vervelen.

Nog niet eerder vertoond in trailer of gameplaybeelden zijn de toendra’s en ravijnen die op exclusief artwork vertoond werden. De heren van Crytek vertelde ons dat Prophet niet alleen de exotische jungle van de Liberty Dome aan zal doen, maar dat er ook compleet andere klimaten te bezoeken zijn. De toendra’s bieden zich natuurlijk optimaal voor kleine sluipschuttermissies en in de ravijnen verwacht ik eigenlijk wel wat interessante basejumping-actie, maar of we dit nog gaan zien voordat de game uitkomt begin volgend jaar, dat is nog maar de vraag.

Gewapend met boog of talloos ander tof wapengerei: in Crysis 3 mag je zelf bepalen hoe je de tegenstander confronteert. Het zelf uitzoeken van je pad en bepalen hoe je een bepaalde opdracht voltooit is weer helemaal aan de orde in de derde Crysis game. Vrijheid is er in ieder geval genoeg, zelfs onder de vacuüm bubbel van CELL. Ga je rechtstreeks door de open vlaktes of neem je een mysterieus pad door de lommerrijke restanten van straatjes? Neem je de diverse SCAR met een geluidsdemper of ga je voor een volautomatische minigun? Benader je de vijand van boven of onder? Het kan allemaal en het is helemaal aan de speler welke onderdelen van een level wel of niet benut worden. Dit brengt, in combinatie met de toffe Nanosuit, een hoop variatie met zich mee.

Voorlopige conclusie

Crysis 3 doet precies wat de eerste twee Crysis games zo goed maakte: de speler vrijheid geven. Als Prophet heb je met behulp van je boog, Nanosuit en talloze andere wapens allerhande mogelijkheden om levels te spelen en problemen op te lossen. De gevarieerde omgeving gebruiken of vertrouwen op je brute vuurkracht, het is allemaal weer aan de speler. Het mooie aan deze vrijheid is natuurlijk dat in Crysis 3 alles soepel aanvoelt en er bovendien prachtig uitziet. De Liberty Dome is groter en interessanter dan je wellicht zou denken en onder deze prachtige bubbel is meer dan genoeg schietavontuur te beleven. Ik ben vooral benieuwd naar méér en vooral andere beelden van scenario’s onder de Liberty Dome. Crysis 3 is in ieder geval een shooter die we zeker even in de gaten moeten houden!

  1.   
    Neolite's avatar

    Aan het eind van Crysis 2 is toch duidelijk te zien dat Alcatraz zich gewoon voordoet als Prophet? Hetzij door een samensmelting van pak en soldaat of onbewust. Het bewustzijn van Prophet zit gewoon in het pak zelf, althans zo heb ik het ervaren.

  2.   
    mmx's avatar

    maakt mij niet uit wie dat pak heeft als het maar een goede game word

  3.   
    Nitrix31's avatar

    Grafisch een zeer vette game. Ook het verhaal is super tof. Alleen ik heb het niet zo met die buitenaardse wezens/monsters. Toch heb ik crysis 1 en 2 hier liggen in een mooi hoesje ;). Wat ik me wel eens zou afvragen is dat wanneer de makers van Crysis een WO2 game zouden maken met een ziek vet verhaal en misschien ook een super vette mulitplayer dit samen met die enorme vette grafics. Dat zou toch super vet zijn!? 😆

  4.   
    Tom's avatar

    Neolite schreef, "Aan het eind van Crysis 2 is toch duidelijk te zien dat Alcatraz zich gewoon voordoet als Prophet? Hetzij door een samensmelting van pak en soldaat of onbewust. Het bewustzijn van Prophet zit gewoon in het pak zelf, althans zo heb ik het ervaren."

    Ja, omdat hij Prophet’s orders volgt door te doen alsof hij Prophet is. Zo gaat CELL achter de verkeerde man aan, die wilde Prophet namelijk dood hebben, omdat hij zogenaamd besmet zou zijn met een buitenaards virus.

    Prophet is wel echt een persoon en niet het pak, dacht ik.

  5.   
    Neolite's avatar

    Ja, alleen die is volgens mij wel heel erg dood, kogel in het hoofd enzo. Maar aan het eind van deel 2 zie je Alcatraz zich nog steeds voordoen als Prophet, dus ik het niet de indruk dat het zo simpel is als in de preview staat.

  6.   
    mmx's avatar

    Ja, alleen die is volgens mij wel heel erg dood, kogel in het hoofd enzo. Maar aan het eind van deel 2 zie je Alcatraz zich nog steeds voordoen als Prophet, dus ik het niet de indruk dat het zo simpel is als in de preview staat.

    Goed gezien bij mij was hij ook zo dood als een pier 🙄

  7.   
    Vlad-x's avatar

    mmx schreef, "

    Ja, alleen die is volgens mij wel heel erg dood, kogel in het hoofd enzo. Maar aan het eind van deel 2 zie je Alcatraz zich nog steeds voordoen als Prophet, dus ik het niet de indruk dat het zo simpel is als in de preview staat. "

    Goed gezien bij mij was hij ook zo dood als een pier 🙄

    Jup, bij mij ook. Aan het begin van de game red ie je uit de sloot, nadat de rest van de marines afgeslacht zijn door ceph, trekt jou zijn pakkie an, geeft je de opdracht naar die dokter nogwat te gaan, en schiet zichzelf door het hoofd omdat hij geïnfecteerd zou zijn. En nu is ie opeens terug? Beter hebben ze hier een HELE goeie verklaring voor. 😛

  8.   
    Menyz0r's avatar

    Mensen, prophet is niet terug, ofja deels, in deel 2 word uitgelegd dat de Nanosuit2 het dna van de persoon erin samensmelt met de codes van het pak. Wanneer Prophet zelfmoord pleegt en het pak aan Alcatraz geeft zit zijn DNA nog altijd in het pak. Doordat Alcatraz dodelijk gewond is, en zonder pak zou sterven, groeit het pak in zijn wonden en lichaam waardoor ook prophet’s DNA gecombineerd met de codes van het pak in alcatraz lichaam komen. Hierdoor krijg je het effect dat het Prophet’s geweten is die het lichaam van Alcatraz op het einde als t ware heeft overgenomen. Alcatraz is er alleen fysiek nog aanwezig, Prophet mentaal.