Beyond Two Souls

Naast The Last of Us werd ook nog een andere extreem grote titel getoond tijdens de persconferentie van Sony. Met in de hoofdrol Ellen Page (Juno, Inception) gaat Quantic Dream ons een nieuwe game brengen in de stijl die we kennen van Heavy Rain. De beelden die we op de persconferentie te zien kregen waren geweldig en ik heb minutenlang met ingehouden adem en volledige spanning gekeken naar de scene tussen Page en een agent in een ondervragingsruimte. De spanning zat hem in het niets gebeuren. Elk moment dacht je dat er iets vreselijk zou gebeuren. Bij Sony kregen wij een kijkje achter de schermen bij Beyond Two Souls.

Starring: Ellen Page

Ik ben één van die mensen die geen groot fan was van Heavy Rain, de gameplay ontbrak voor mij en ik had het gevoel te kijken naar een film met meerdere eindes, die gekozen werden door middel van quick time events; het op het juiste moment indrukken van een bepaalde knop. Toch besef ik dat heel veel mensen deze gameplay en met name het verhaal van Heavy Rain fantastisch vonden. Wat mij tijdens de persconferentie zo ongelooflijk interesseerde was het achtergrondverhaal van hoofdrolspeelster Jody Holmes, die paranormale gaven heeft. Tijdens de persconferentie was nog absoluut niet bekend wat deze gaven precies waren en dus was het die spanning die zo’n ongelooflijke indruk op mij maakte. Kan ze geesten zien die mensen om haar heen vermoorden? Reist ze met haar ziel naar het hiernamaals? We wisten het niet…

Tijdens de presentatie achter de schermen is heel veel duidelijk geworden. De paranormale kracht van Judy Holmes is het oproepen van een geest, die de naam Aiden draagt. Af en toe zal je in het spel controle krijgen over Aiden en hij kan binnen een level in first person rond kunnen zweven en bepaalde personages kunnen overnemen. Wat Aiden precies kan in een level wordt aangegeven met een gele gloed over een persoon of ding. Want naast het overnemen van mensen kan Aiden ook andere dingen, zoals het open duwen van zware deuren of luiken.

Rennen voor het leven

Dat was ook direct te zien in een scene op een trein. Judy werd achtervolgd door een aantal agenten en het was zaak te ontsnappen. Het toilet leek de laatste halte voor onze protagonist, maar in het plafond was een zwaar luik te vinden richting het dak van de trein. Op zo’n moment wordt Aiden opgeroepen om het luik open te slaan met kinetische kracht. Judy praat ook daadwerkelijk met Aiden en hij maakt echt deel uit van haar bestaan.

In de gameplay zelf is buiten Aiden precies hetzelfde te vinden als in Heavy Rain het geval was. Beyond Two Souls laat filmpjes zien die onderbroken worden door quick time events, die gebruikt worden voor alles in het spel. Van het openen van deuren tot het beklimmen van een trap, van gevechten met agenten tot het glijden van een heuvel. Fans van de serie zullen dit met een grote glimlach tegemoet zien, maar voor mij is het een teleurstelling dat de paranormale kracht van Judy simpel terug te brengen is tot een tweede entiteit. De spanning van de presentatie tijdens de persconferentie is daarmee weg. Hoe gaaf was het geweest als Judy geen controle had over de tweede entiteit. Dat vrienden van haar op mysterieuze wijze de dood zouden vinden en dat het voor haar als een vloek voelt in plaats van een vriend. Maar ja, wie ben ik. Wellicht zullen er inderdaad momenten komen dat Aiden haar tegenwerkt, maar uit het praten van Judy tegen Aiden kwam dat niet naar voren.

Grafisch geweldig!

Wat de game wel fantastisch doet is het vertellen van een verhaal. De game ziet er werkelijk schitterend uit en is daadwerkelijk een stapje verder dan Heavy Rain. Ik durf te beweren dat deze game op de Xbox 360 niet zou kunnen, want volgens mij wordt alles uit de PlayStation 3 gehaald om deze grafische kracht te tonen. Wat me ook blij maakt is de ambitie van de ontwikkelaar om spelers meer vrijheid te geven in Beyond Two Souls. Het moet gezegd worden dat daar in de demonstratie niet zo heel veel van te merken was. Het lopen door een bos kan redelijk vrij, maar uiteindelijk is het duidelijk dat alleen rechtdoor wat zal gebeuren. Een schietpartij in een brede straat zag er fantastisch uit, maar Aiden kan drie agenten overnemen en als dat gebeurt volgt een volledig scripted filmpje waarin de bezeten agent zijn collega’s aanvalt. Nogmaals, het ziet er magistraal uit, maar ik hoop gewoon op meer gameplay. We zijn immers gamers.

Voorlopige conclusie

Beyond Two Soul heeft een meer dan perfecte toon neergezet tijdens de persconferentie van Sony, maar uiteindelijk blijken de gaven van Judy iets simpeler dan de sfeer van die presentatie deed vermoeden. Spelers die hielden van Heavy Rain zullen echter blij zijn, want Beyond Two Souls is duidelijk een spiritueel vervolg op die game. Wat mij betreft is dat toch jammer. Gelukkig verwacht ik een woedende anti-preview tegen de mijne tijdens de Gamescom, als Heavy Rain liefhebbers Leon en Daniel met de game aan de slag gaan. Bring it on dudes!

  1.   
    Daniel Z's avatar

    Dit klinkt fantastisch! Meer gameplay was misschien leuk geweest inderdaad, maar deze manier van spelen vind ik helemaal niet erg.

  2.   
    Remco_MUFC's avatar

    Deze even in de gaten houden, kan nog wel eens een grote verassing worden. 🙂

  3.   
    toqeer's avatar

    dit ziet er wel mooi uit kijk er ook wel naar uit 🙂

  4.   
    gatemaster64's avatar

    ziet er mooi uit!

    maar heb geen ps3! maar die ga ik mischien nog in huis halen!

    dus heel mischien zit in 2013 beyond two souls te spelen! 😀