GN Achtergrond: Wat we tot nu toe over Call of Duty: Black Ops II weten

Je kunt de klok erop gelijk zetten: elk jaar verschijnt er in november weer een nieuwe Call of Duty, die afwisselend ontwikkeld wordt door Infinity Ward en Treyarch. Dit jaar was laatstgenoemde studio aan de beurt en deze kwam, niet geheel onverwacht, met een vervolg op de bestverkochte Call of Duty-game ooit: Black Ops. Activision hoopt dan ook dat deze sequel opnieuw alle records zal breken, maar daarvoor zal de game zichzelf eerst moeten bewijzen. Met welke nieuwe features hoopt Activision de harten van miljoenen gamers dit jaar te gaan winnen?

Zo vader, zo zoon

Call of Duty: Black Ops II is een direct vervolg en zal zich afspelen tijdens de fictionele tweede Koude Oorlog, in het jaar 2025. De Verenigde Staten en China zijn in een hevige strijd om zeldzame grondstoffen als mineralen verwikkeld en zetten alles op alles om deze grondstoffen, die de basis vormen voor talloze hedendaagse producten, in handen te krijgen. Spelers nemen David Mason (de zoon van Alex Mason, de protagonist uit de vorige game) onder de knoppen, maar zullen soms in flashbacks opnieuw met Alex aan de slag mogen. Vader en zoon verschillen in veel opzichten van elkaar, al hebben ze wel één ding gemeen: hun aartsvijand Raul Menendez. Dit mysterieuze figuur is op een of andere manier verbonden met het Reagan-conflict in Nicaragua. Volgens Mark Lamia, de studiobaas van Treyarch, zal deze combinatie van factoren zorgen voor een meeslepend verhaal dat zich over meerdere generaties uitspant.

Mensen die Black Ops hebben gespeeld zullen zich vast nog wel herinneren hoe Frank Woods jou redde door Kravchenko vast te pakken en samen met hem uit het raam te springen. Kravchenko had echter net de pin uit zijn granaat getrokken, waardoor al snel een gigantische explosie volgde. Mason vertelde later dat hij er zeker van was dat Woods het niet had overleefd, maar daar blijkt niets van waar: ten tijde van Black Ops II is Frank nog springlevend! Hij is uiteraard flink wat jaartjes ouder geworden, maar dat weerhoudt hem er niet van om zich ook deze keer weer mee te laten slepen door de oorlog.

Woods treedt op als een soort verteller en brengt nieuwe spelers op de hoogte van de gebeurtenissen uit de jaren ’80. Woods heeft echter ook zijn eigen sores ten tijde van de tweede Koude Oorlog, maar wat deze precies inhouden wilde Lamia helaas nog niet kwijt. Toch wist men wel te melden dat hierover een gigantische onthulling tijdens het derde deel van de game zal plaatsvinden. Dat deze plottwist is bedacht door David Goyer – schrijver van onder andere de scripts voor Black Ops, Batman Begins en The Dark Knight (Rises) – moet zelfs de grootste Call of Duty-bashers enthousiast maken.

Gevaren van technologie

Call of Duty: Black Ops II speelt zich af in de toekomst en dat gaf Treyarch de mogelijkheid om naar hartenlust te experimenteren met wapentuig. Zo zal Mason onder andere een futuristische sniper in zijn handen gedrukt krijgen, waarmee hij door auto’s en muren heen kan kijken. Dit wapen, dat is geïnspireerd op de huidige röntgenmachines bij vliegvelden, zul je onder andere gebruiken tijdens een missie waarbij je de president van Amerika moet redden van een terroristische aanslag.

Deze nieuwe technieken brengen echter ook de nodige gevaren met zich mee. Hackers worden steeds vaardiger en wanneer ze kwaadaardige bedoelingen hebben, kan dat desastreuze gevolgen hebben voor de wereld. Oliver North, een consultant van Black Ops II, gaf aan niet bang te zijn voor de persoon die één vliegtuig kaapt; hij is bang voor degene die ze allemaal onder zijn macht weet te krijgen. Deze kwestie zal, samen met de strijd om zeldzame grondstoffen, een grote rol spelen in Black Ops II.

Maar ook de voertuigen zijn niet in de geschiedenis blijven steken. In de Reveal Trailer zien we onder andere een C.L.A.W.-robot, quadrocopters en zelfs een VTOL. Laatstgenoemd voertuig mogen spelers zelf onder de knoppen nemen. Zaak is om op het juiste moment te sturen, boosten en schieten om het gevaarte heelhuids op de juiste plaats te krijgen. In hoeverre de speler vrij is om zelf zijn route te kiezen, is op dit moment helaas nog niet bekend.

Bepaal je lot

Een andere toevoeging die compleet nieuw is voor de Call of Duty-franchise, is het feit dat jouw acties invloed hebben op het verhaal. Welke keuzes jij maakt en hoe goed je presteert zijn belangrijke factoren die het verloop en het einde van jouw avontuur beïnvloeden. Niet alleen de levens van je squadleden en die van de handlangers van je vijand hangen af van jouw acties, ook het einde van de tweede Koude Oorlog ligt in jouw handen. Verpest je het volledig, dan is de kans groot dat Raul Menendez slaagt in zijn doel. En dan hoef je geen warm welkom te verwachten thuis…

Vooral jouw acties in de zogenaamde Strike Force-missies zullen het verhaal bepalen. Deze missies komen op gezette momenten tijdens de singleplayer voor en plaatsen de speler in een open, non-lineaire omgeving. Zaak is om binnen de tijd het vijandige team volledig om te leggen, onderwijl objectives voltooiend. Dit hoef je gelukkig niet in je eentje te doen: er staat een compleet team van soldaten en robots tot je beschikking en je kan op elk gewenst moment kiezen wie je onder de knoppen neemt. Zo hou je op het ene moment een vijandige soldaat met je sniper in het vizier, terwijl je je even later in een heuse C.L.A.W.-robot bevindt. Deze levels lijken, samen met de voertuig- en stealth-missies (die ook weer hun opwachting zullen maken), voor de nodige afwisseling op het bekende “run and gun-principe” uit Call of Duty te gaan zorgen.

Zombies!

Geen Call of Duty zonder multiplayer en ook in Black Ops II is deze modus weer aanwezig. Treyarch wil hier nog niet veel over kwijt, al heeft men aan de Amerikaanse pers wel twee mappen getoond. De eerste, getiteld Socotra, speelt zich af op een klein eiland in Jemen. De tweede neemt ons mee naar het centrum van Los Angeles. De multiplayer speelt zich, in tegenstelling tot de singleplayer, volledig af in 2025.

Ook de welbekende zombies-modus keert weer terug. “Meer is niet altijd beter,” merkt Lamia op. “Behalve in het geval van zombies.” Daarom werkt men bij Treyarch momenteel hard aan een nieuwe wereld en nieuwe modi. Het is de eerste keer dat men voor de zombies-modus gebruikt maakt van de multiplayer-engine; in de vorige games draaide deze modus altijd op een aangepaste versie van de singleplayer-engine. Hierdoor kun je deze keer met maar liefst acht mensen tegelijk de ondoden een kopje kleiner maken. Spec Ops en Survival, twee modi die we kennen uit Modern Warfare 3, maken niet hun opwachting.

Zelfde engine, nieuwe features

Call of Duty: Black Ops II biedt duidelijk genoeg vernieuwingen om te spreken van een waardige sequel. Maar toch is er één punt waar veel gamers zich al jaren aan ergeren: elke Call of Duty-game draait weer op een verbeterde versie van de engine van de vorige game. En helaas is Black Ops II in dit geval geen uitzondering. Het is natuurlijk ook enigszins begrijpelijk: het ontwikkelen van een compleet nieuwe engine kost veel geld en aangezien sommigen volgend jaar al de eerste next-gen console verwachten, vindt Activision het niet de moeite waard om nog voor twee games een compleet nieuwe engine te bouwen.

Maar dat betekent niet dat Treyarch klakkeloos de engine van Modern Warfare 3 heeft overgenomen. Men heeft ontzettend veel tweaks doorgevoerd, waarbij de verbetering op het gebied van motion capturing nog wel de meest opvallende is. Zoals in de Reveal Trailer van de game te zien is, zijn zowel de bewegingen als de gezichtsuitdrukkingen van de acteurs geregistreerd middels motion capturing. Het gebruik van deze techniek moet, samen met het feit dat de volledige game draait op 60 frames per seconde, ervoor zorgen dat Black Ops II zich ook op grafisch gebied kan meten met de andere blockbuster-games anno 2012.

Maar niet alleen de menselijke acteurs zijn volledig ingescand: ook dieren moesten eraan geloven. Tussen alle futuristische voertuigen in vinden we namelijk ook het oude vertrouwde paard terug. Dit dier, dat levensecht beweegt dankzij motion capturing, moet er tijdens een belangrijke missie voor zorgen dat Mason op zijn bestemming arriveert. Dat Mason onderweg de aanvallen van een gigantische gevechtshelikopter zal moeten zien te ontwijken, maakt het geheel er een stukje lastiger op…

Meer dan een simpele sequel

Treyarch stopt met het navertellen van oorlogen uit het verleden en stapt, net als Infinity Ward, zelfverzekerd de toekomst in. Het principe van een tweede Koude Oorlog en de bijbehorende strijd tussen de VS en China plaveit de weg voor een intrigerende verhaallijn en minstens even interessante wapens. Ook het feit dat de keuzes en prestaties van spelers invloed hebben op het verhaal moet ervoor zorgen dat Black Ops II meer wordt dan een simpele sequel. Zullen gamers hier ook zo over denken en op 13 november massaal naar de winkels rennen, of is de Call of Duty-moeheid inmiddels echt toegeslagen? De tijd zal het leren…

  1.   
    Hillianii's avatar

    De Storyline wordt fantastisch volgens mij!
    Nu nog de MP informatie en dan YEA ! 😆

  2.   
    gatemaster64's avatar

    denk wel dat hij en stuk beter wordt dan mw3!! 😀

    maar zoals altijd eerst nog even wachten!! 😀

  3.   
    BABI-PANGPANG's avatar

    Dit klinkt reuze interessant! Wie weet zorgt deze oorlogsgame zelfs voor vrede tussen de nutteloze Battlefield en Call of Duty gamers, dat zou me toch eens wat zijn.

  4.   
    King of Heroes's avatar

    ben benieuwd 🙂

  5.   
    ShadyXL's avatar

    Ik begin hoop te krijgen. De singeplayer en zombie modus klinken in ieder geval wel heel interessant.

  6.   
    fearfull assassin's avatar

    Ik dacht eerst dat het niks zou worden maar dit ziet er best goed uit eigenlijk. 😀

  7.   
    Neolite's avatar

    Ik krijg een beetje het gevoel dat Treyarch wel door heeft dat men niet tevreden was met de goedkoper rip-off die Modern Warfare 3 heet. Ze proberen hier echt een eigen game neer te zetten en ik ben tot nu toe heel positief. Echter moeten ze wel met de mogelijkheid komen om eigen ranked servers op te zetten. Niet dat je dit moet kopen bij een aangewezen hosting provider.

  8.   
    RenevdGijp's avatar

    Sith Lord Exterminatore schreef, "ben benieuwd :)"

  9.   
    LouisvanGaal's avatar

    ZOMBIES! uiteraard mag dit niet ombreken. Maar ik hoor nu het al getzeik met de NAT typen na voor komen:(

  10.   
    KgUnl!mited's avatar

    best veel informatie voor een game die over een half jaar pas uitkomt. Het ziet er ontzettend interresant
    uit, dus ik ben wel benieuwd naar meer 😛

  11.   
    HashtagMcSwag's avatar

    IK haat cod elke keer denk ik het wordt niksmmasr trailers en reviews en previews etc. Halen me steeds over om te kopen. Maar deze klinkt veel belovender als de rest 😆

  12.   
    I_Eat_Noobsz's avatar

    GFX!!