Naruto Shippūden: Ultimate Ninja Storm Generations

Naruto is de populairste anime in Japan en heeft al bijna vijfhonderd afleveringen. Het verhaal gaat over Naruto, een ninja in opleiding die zijn dorp beschermt tegen een trits aan gevaren. Naruto zelf heeft een monster in zich waardoor hij en heel sterk is en altijd als anders werd gezien. De rode draad in de serie is de vriendschap tussen Sasuke en Naruto en de ultieme inspanningen die Naruto verricht om Sasuke op het rechte pad te houden.

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Generations zat er van mijlenver aan te komen. Vier jaar geleden kwam de eerste Naruto Ultimate Ninja Storm game uit met enkel het verhaal van Naruto, twee jaar geleden kwam de volgende uit met het verhaal van Naruto Shippuden en nu is de Generations er. Je kunt het al raden, deze game neemt het verhaal van beide series op zich. De game heeft dus geen nieuw verhaal waar het zich op kan baseren, behalve dat de anime weer wat verder gevorderd is. Is het nog wel gerechtvaardigd van ontwikkelaar CyberConnect2 om ons weer 50 euro af te troggelen? Ja, maar je moet wel van Naruto houden. Dit komt vooral omdat de verhaalmode beter is uitgewerkt en het vechtsysteem gevarieerd en snel is. Als je geen Naruto-fan bent, hoef je de game niet te halen. Het is verhaal is dan namelijk onbegrijpelijk en het vechten heeft minder diepgang dan in andere vechtspellen.

Geen tutorial

Een game komt meestal wat langzaam op gang. Het verhaal wordt geïntroduceerd en via een tutorial leer je hoe het spel werkt. Al met al is het vaak een beetje saai. Dit is bij Naruto Generations absoluut niet het geval. Je wordt meteen in het verhaal gegooid met een prachtig filmpje dat rechtstreeks uit de anime komt. Hierdoor kom je goed in de stemming; het is duidelijk dat je een officiële Naruto-game gaat spelen. Ook de omgevingen en personages tijdens gevechten zien er precies uit als de anime. Je hebt gelukkig ook de optie om in het Japans en in het Engels te spelen, dus je kunt de taal kiezen waarin je de anime hebt gezien.

Na het filmpje word je eigenlijk vrij direct een gevecht ingestuurd. Dat vond ik zelf vrij irritant, omdat de besturing niet uitgelegd wordt. In het pauzescherm zijn de controls en combo’s wel op te zoeken, maar een stap voor stap uitleg zou de eerste gevechten een stuk begrijpelijker kunnen maken.

Het verhaal in hoogtepunten

Generations heeft niet één, niet twee, maar wel elf verschillende verhaalmodi. In het begin kun je alleen die van Naruto en Sasuke spelen, maar later speel je ook die van andere personages, zoals Ichiha en mijn eigen favoriet Gaara, vrij. De verhaalmodi leiden je door de grote gevechten die de personages in de anime hebben. Sommige personages zoals Naruto en Sasuke hebben heel veel gevechten, andere moeten het met maar een stuk of drie doen. Het is echt leuk om het hele verhaal van een personage snel achter elkaar te krijgen. Alle gevechten worden leuk aan elkaar gepraat. Bij Naruto is dit gewoon het weergeven van het verhaal, maar bij bijvoorbeeld Gaara is het narratief heel erg gericht op de veranderingen die Gaara doorgaat in de anime. Het verhaal wordt steeds ondersteund door een begin- en eindfilmpje. Dit houdt de stemming er goed in en het is een leuke beloning voor het uitspelen.

Tussen de gevechten is de snelheid er goed in gehouden. Terwijl je bij eerdere games van Naruto moest rondlopen op zoek naar gevechten, geeft Generations enkel wat stilstaande beelden met een uitleg wat er tussen de gevechten gebeurt. Ik vond dat heerlijk, een vechtspel moet zich echt op de gevechten richten en niet krampachtig het spel langer proberen te maken. Misschien is het een beetje jammer dat de beelden tussen gevechten geen filmpjes zijn. Dit geeft het wel een statisch gevoel en werkt niet mee om de setting van Generations te bewaren. Ook jammer is dat de eindes van de hoofdpersonen zoals Naruto enigszins onverwacht zijn, echter dit komt doordat de serie op dit moment nog niet verder gevorderd is.

Variatie in gevechten

Het belangrijkste is natuurlijk of het vechten in Generations goed werkt. Ik vind van wel, er zijn namelijk veel verschillende opties om mee aan te vallen. Ten eerste zijn er de normale aanvallen. Ik ramde zelf die knop gewoon de hele tijd in als ik een normale combo wilde doen, maar vond later uit dat er ook andere combo’s te doen zijn door gebruik te maken van de analoge stick. Ten tweede zijn er speciale en ultieme aanvallen. Die zijn erg leuk, omdat dit ook de aanvallen uit de serie zijn, zoals Ichiha’s Sharingan en Sasuke’s Chidori. Op zich zijn de aanvallen iets te machtig, vooral omdat ze erg makkelijk en snel op te roepen zijn en een ultieme aanval één derde van je leven afhaalt. De aanvallen kosten wel chakra, die kun je opladen, maar dat duurt even. Hier zit meteen een deel van de tactiek in: zodra de chakra van de tegenstander op is, storm je natuurlijk als een gek op hem af. Zijn laatste mogelijkheid om zichzelf te redden is dan de substitution jutsu. Hiermee teleporteer je jezelf achter de tegenstander en laat je een boomstam achter in jouw plaats, net als in de serie ook vaak gebeurt. In de vorige Naruto-games kon je zoveel substitutions doen als je wilde, echter nu is er een maximum van vier. Dit lijkt een kleine verandering, maar is echt een goede toevoeging. Als je tegenstander er geen meer heeft, kan hij niet uit combo’s ontsnappen en is het tijd om als een razende aan te vallen wat ook weer voor meer tactiek zorgt.

Verder zijn er ook nog ninjatools in te zetten. Ikzelf heb ze eigenlijk niet gebruikt, elk personage heeft weer andere tools maar ik wist zelf nooit wat wat is en vermaakte me veel meer met gewoon aanvallen. Als laatste zijn er ook speciale awakenings, die je kunt doen als je zelf weinig energie hebt, waardoor je veel sterker wordt. Dit is vooral voor online spelen erg handig, omdat het slechtere spelers aan het einde een kans geeft om toch nog te winnen.

Er zijn trouwens twee typen van gevechten, in je eentje of in een team. In een team heb je nog een andere optie voor het winnen van gevechten: de support-aanvallen. Eens in de zoveel tijd kun je één van je teamgenoten oproepen die dan de tegenstander aanvalt. Doe je dit vaak genoeg, dan kun je een gevecht afsluiten met een ultieme teamaanval. Generations varieert goed in deze twee types gevechten: soms ben jij in je eentje tegen een heel team van tegenstanders en andere keren is het juist omgekeerd, dit ligt eraan hoe de gevechten in de anime zich afspeelden.

Het leuke aan de gevechten in Generations is dat ze lekker snel gaan. Afstanden zijn met een chakra-sprint binnen een mum van tijd overbrugbaar en voor ultieme aanvallen hoef je maar drie knoppen in te drukken. Het is daardoor een heerlijk spel om even op te pikken met vrienden, want er is maar een hele korte leertijd.

Gebrek aan diepgang

In Generations zijn er heel veel personages waarmee je kan spelen: meer dan zeventig. De meeste zijn echt verschillend van elkaar, je moet anders vechten met bepaalde personages. Aan de andere kant bestaan die zeventig karakters uit onder andere vier Naruto’s en drie Sasuke’s, dus meer dan zeventig is ietwat misleidend.

Het probleem is dat de snelheid en de makkelijke combo’s te weinig diepgang bieden. Normaal hoor je voor vechtspellen uren te trainen, combinaties uit je hoofd te leren en langzaam beter te worden. Dit is bij Generations niet het geval. In het begin wist ik niet hoe het spel moest, dus had ik wat moeite. Echter, na een uur of twee had ik mijn tactiek voor het winnen van gevechten helemaal uitgewerkt en hier vrijwel het hele spel aan vastgehouden. De karakters zijn wel verschillend, maar ze hebben allemaal een ultieme aanval. Er is niet echt een manier om beter te worden en dan kan het al snel saai worden. Of je van dit gevechtssysteem houdt, ligt dus heel erg wat aan je van een vechtspel verwacht. Voor snelle, coole en makkelijk leerbare gevechten ben je bij Naruto aan het juiste adres, voor echte uitdaging en diepgang kun je beter een van de traditionele vechtspellen kiezen.

Genoeg te doen?

De verhalen zijn binnen een uur of acht wel uit te spelen. Gelukkig geeft Generations je enkele andere dingen om te doen. Ten eerste is er een aantal toernooien waarin je met je favoriete personage (Gaara!) tegen verschillende computers moet vechten. Deze modus houdt je nog zo’n twee uur bezig. Ten tweede is er ook een survival-modus waarin tussen de twee en de tien tegenstanders achter elkaar verslagen moeten worden. Het is hierin vooral van belang niet teveel schade op te lopen, omdat je maar een klein gedeelte van je levens terugkrijgt en tien gevechten erg veel is. Deze modus duurt nog vrij lang, zeker zo’n vijf uur.

Er is met geld dat je ontvangt in gevechten een hoop te koop in de winkel, van extra items tot plaatjes. Jammer genoeg zijn het niet echt boeiende dingen. Er zijn bijvoorbeeld geen levels, strips of filmpjes te krijgen en dat is een gemiste kans.

Natuurlijk kan de game ook met anderen gespeeld worden, offline en online. Ik had geen problemen om een gevecht te vinden online, winnen vond ik wel een stuk moeilijker. Er gebeurt in Generations namelijk wat er altijd online gebeurt: mensen nemen de sterkste personages en spammen een bepaalde aanval die goed werkt. Ik kan aanraden om lekker free matches te gaan doen en niet de ranked matches, dan vinden mensen winnen wat minder belangrijk en zijn de gevechten een stuk leuker.

Conclusie

Ik heb me prima vermaakt met Naruto Generations. De verhaallijnen zijn mooi weergegeven en de gevechten krijgen veel aandacht. Ook zijn er veel verschillende keuzes te maken tijdens deze gevechten. Er zijn echter weinig mogelijkheden om beter te worden, want je hoeft niet te trainen om combo’s te leren. Daardoor weet je al snel hoe je een gevecht makkelijk kan winnen, waardoor het wat saai kan worden. De verhalen zijn te snel voorbij, maar gelukkig is er genoeg te doen om dat laatste achievement (dertig uur spelen) te kunnen halen. Of je die dertig uur vol krijgt ligt echt aan je eigen smaak en ervaringen: heb je Naruto gezien en hou je van snelle, makkelijke gevechten dan gaat het zeker lukken. Zo niet, dan is dit een game die je na een paar uur weglegt en enkel af en toe met vrienden speelt.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Erg goede verhaalmode
  • Gevarieerde en snelle gevechten
  • Goed ingebed in de Naruto-setting
  • Genoeg te doen en vrij te spelen

Wat is NOT

  • Kennis Naruto-anime van belang
  • Te weinig diepgang

8

  1.   
    RockerRoy's avatar

    Ik vind de game ook erg vet, alleen zijn er wel enkele minpunten waarvan een serieuze:

    De online multiplayer functioneert weer eens voor geen bal. Het duurt vaak 10 minuten voordat je eindelijk eens kan connecten met een tegenstander, en als dat lukt is de verbinding meestal behoorlijk traag. Ook is dit spel, zoals alle gevechtsspellen, erg gevoelig voor goedkope tactieken, zoals het constant gebruiken van de sterkste characters en manieren gebruiken om oneindige combo’s uit te voeren. Ik had graag zoiets gezien als een online game mode waarbij je niet je character kan kiezen en iedereen een random personage krijgt.

    Dit vind ik dus een groot minpunt.

    Een ander, kleiner minpunt vind ik dat het verhaal erg snel afgeraffeld overkomt. Het heeft me misschien 6-7 uurtjes geduurd om de storymode uit te spelen, en dan is er niets anders meer te doen dan gewoon meningloze gevechten te voeren. Wat wel heel vet is, maar toch. Ook had ik graag wat meer personages en jutsu’s etc. gezien.

    Desalniettemin, een goed spel voor een Naruto fan.

  2.   
    railgun's avatar

    Ichiha is itachi 😆

  3.   
    toqeer's avatar

    tog wel goed voor een naruto game ben blij als er weer
    een nieuwe dbz game komt en beter 😛