DiRT Showdown

DiRT heeft heel snel een grote groep racefans gek gemaakt met verschillende goede titels in de lijst met releases. Het realisme, de graphics en de algehele presentatie waren zeer goed en met elk nieuw deel leek het alleen maar beter te worden. Met DiRT: Showdown wordt het hele DiRT concept van de tafel geveegd om een partyversie van de franchise op te starten. Begin the showdown!

Lekker beuken!

Het moge duidelijk zijn dat DiRT: Showdown absoluut geen traditionele racegame is, maar meer de realistische variant van Twisted Metal. Dit betekent dat ook dat er lekker geragd mag worden over de banen en je niet vies op moet kijken als je wagen 30 centimeter kleiner is aan het einde van de race. Dit wordt meteen duidelijk bij de eerste ronde die je racet: tegenstanders beuken als malloten tegen jou en andere tegenliggers aan om zo zelf aan kop te komen. Ja, Showdown is duidelijk geen ouderwetse DiRT-game, maar weet dat gevoel er toch in te krijgen. Dit is te danken aan de besturing, die als een typische DiRT game aanvoelt. Je kunt niet zoals in een Burnout game even een bocht met 180 kilometer per uur nemen. Nee, je moet alles precies timen om zelf niet tegen de railing aan te knallen. Gaat het goed? Dan kun je de nitro gebruiken om een boost te krijgen, maar mocht je toch achter komen te liggen? Dan ram je jouw auto gewoon tegen die van een ander aan, desnoods tot pulp. Je kunt in DiRT: Showdown namelijk auto’s compleet total loss krijgen, maar dit is wel beperkt tot een realistische mate. Verwacht geen enorme explosies of enorme crashes, want dan zal deze titel een teleurstelling worden, want nogmaals, de game focust ondanks de nieuwe wending toch op het realisme uit de DiRT franchise.

Met z’n allen

DiRT: Showdown is geen game die je constant zal spelen, maar heeft meer weg van een partygame. De modi, de presentatie en de gameplay smeken zowat om met meer mensen gespeeld te worden, het liefst op de bank bij elkaar, of online. Want wat is er nou leuker dan auto’s kapot beuken met je maten? Precies, helemaal niets! Dit concept is heel duidelijk voelbaar door de hele lijn van de game en ik kan het alleen maar aanmoedigen.

Ook zijn de diverse spelmodi anders dan de gemiddelde DiRT game en hebben veel weg van Twisted Metal. Zo is er een optie om een heuse ouderwetse destruction derby te spelen. Voor de mensen die niet weten wat dit is: een destruction derby is een evenement waar diverse coureurs elkaars voertuig kapot moet beuken met hun eigen auto, het liefst zo hard en stijlvol mogelijk. Dit is dan ook de enige regel in de modus: beuken, beuken en nog eens beuken. Precies zoals het hoort. Daarnaast nodigt de game je ook uit om mooie momenten vast te leggen en te delen, want elke race kan aan het eind worden teruggekeken en worden bewerkt, om zo leuke clips te maken en te delen via YouTube of social media.

Een leeg gevoel

Codemasters is dus flink aan de slag geweest om een zo leuk mogelijke game neer te zetten binnen de wereld van DiRT, maar ondanks het gevoel van plezier ontbrak er nog wat. Wellicht komt dit omdat de alphacode die ik gespeeld heb wat aan de lichte kant was, want er waren maar drie modi te spelen. Ook is er nog niets bekend over het aanpassen van je eigen bak, terwijl dit zeker bij een game als deze een must zou moeten zijn. Je wilt immers stoer doen met je eigen creaties. Het is immers leuk om bijvoorbeeld jouw logo in het gezicht van een tegenstander te duwen.

Echter, de tracks die te bespelen waren, waren per stuk erg divers. Niet alleen qua looks, maar ook qua design. En dat is goed, want dergelijke elementen houden een spel als deze lang houdbaar. De graphics van het spel zijn top-notch, zoals je wel had kunnen verwachten van een nieuwe DiRT game. DiRT 3 was ongelooflijk mooi, iets dat ook terug te zien was in Showdown. De auto’s zijn stuk voor stuk mooi in beeld gebracht en de banen waarop je kunt racen zien er erg realistisch uit. Niets om over te klagen dus.

Voorlopige conclusie

Met DiRT: Showdown lijkt Codemasters haar DiRT formule van tafel te vegen. Of dit een slimme zet is? Ik zeg ja. Showdown geeft een echt partygame gevoel maar zal ook voor de lone-player flink wat vermaak opleveren. Het spel is leuk, voelt aan als een echte DiRT game en zit ook qua looks op hetzelfde niveau.

De alphabuild die ik kreeg te spelen was wel erg mager, dus het is hopen of DiRT: Showdown ook echt het succes gaat worden als eindproduct. Ik persoonlijk denk dat de game veel potentie heeft, maar meer variatie qua modi en andere opties hoop ik zeker nog te gaan zien, zoals de mogelijkheid om je eigen auto’s naar smaak te kunnen aanpassen. We zullen het weten zodra de game in de winkels ligt.

  1.   
    fdennis's avatar

    Waarom zijn echte race games zo schaars tegenwoordig. Om de 2/3 jaar een Forza waar ik als ps3 bezitter niks aan heb en om de 5 jaar een Gt. Nu was er gelukkig nog shift maar er zijn zo weinig echte race games die lekker realistisch zijn. Valt me op dat de Strategy genre en realistische race games zo schaars zijn tegenwoordig.

  2.   
    Free Roamer's avatar

    fdennis schreef, "Waarom zijn echte race games zo schaars tegenwoordig. Om de 2/3 jaar een Forza waar ik als ps3 bezitter niks aan heb en om de 5 jaar een Gt. Nu was er gelukkig nog shift maar er zijn zo weinig echte race games die lekker realistisch zijn. Valt me op dat de Strategy genre en realistische race games zo schaars zijn tegenwoordig. "

    Realistische race games zijn niet zo erg graag gezien, zoals velen liever een NFS Most Wanted hebben dan een Shift. Dan heb je wel GT

  3.   
    Apfelsap's avatar

    ik haal hem wel als ie wat goedkoper is,ik hou wel van dit soort split screen spellen.
    Maar bij dit spel lijkt de naam verkeerd,eigenlijk moest flatout 3 zo zijn. Maar ik heb liever als volgende dirt weer rally.

  4.   
    Fatal1ty's avatar

    is weer eens wat anders, alleen ze wijken echt af van Colin Mcrae en realisme, vind ik stiekem toch echt heel jammer.:wink: