Mindout, laat de hersengolven zegevieren

Futurama is zo gek nog niet. Star Wars ook niet, als we heel eerlijk zijn. In het kroegengebied van Utrecht werkt de Nederlandse ontwikkelaar Dreams of Danu namelijk aan toekomstige technologie omtrent games. Het is de techniek om spellen te besturen door middel van hersengolven en naast de eerste game, Mindout, werkt de developer ook aan een systeem dat werkt buiten games.

In de Dutch Game Garden zitten talloze bedrijven gevestigd die games ontwikkelen en ook meer dan dat. Ook Dreams of Danu zit er gevestigd en onlangs mocht GamersNET op het eerste evenementje komen om de eerste game te testen uit handen van het vierkoppige ontwikkelteam. Dit jonge bedrijf is een samenwerking aangegaan met de creator van het stukje hardware onder de naam NeuroSky MindWave.

Concentreren is de strijd van overleven

Nu zegt de NeuroSky MindWave jullie vast niets, net als brain-entertainment of überhaupt neurotherapie. Het heeft allemaal met je hersenen te maken en in de game Mindout moet je die dan ook intens gebruiken. De NeuroSky MindWave lijkt op een koptelefoon, maar je moet een sensorklipje aan je linkeroor vastmaken en er zit een plaatje op je voorhoofd. Nee, er komt geen geluid uit; het apparaat registreert bepaalde frequenties en legt deze vast op een eigen interpretatie. De draadloze verbinding zet de concentratie, of de frequenties, om in beeld. In het spel is concentratie immers het standpunt en de MindWave registreert wisselingen in je hersenen en kan stress en kalmte onderscheiden. Het is in Mindout dus te zien of iemand zich slecht kan concentreren of juist een mindmaster is.

Afleiding is afstraffing

Mindout moet je zien als een eigen versie van het klassieke Arkanoid of Breakout. Met een batje – dat je overigens wel gewoon met de muis bestuurt, in dit geval een kleurrijk en droog uitziend personage is, en een balletje, moet je simpelweg blokken boven in beeld kapotmaken door de bal over het hele speelveld te schieten. Een bekend concept, maar het vernuftige zit hem in de bal. Door de NeuroSky MindWave wordt je mate van concentratie afgelezen en hoe beter jij je concentreert, hoe groter de energiegolf rondom de bal. En dus hoe meer blokken tegelijk zullen worden vernietigd. Het puntenaantal stijgt gestaag en het veld wordt geruimd bij een vaste concentratie, maar een afleiding kan het balletje doen krimpen en dus zul je minder punten verdienen. De afleiding was bij mij behoorlijk snel te vinden, want de enthousiaste ontwikkelaars van Dreams of Danu waren uiteraard hun game aan het uitleggen. Het focussen op dit gesprek zorgde ervoor dat het balletje slonk tot een dieptepunt. Echter, bij het volledig afsluiten van de omgeving groeit de bal en hoor je mensen in de verte dat je goed bezig bent. Rumoer om mij heen is dus een gemakkelijke concentratiebreker en het bewijst maar weer eens dat ik mij met stilte beter op één ding kan concentreren.

Beïnvloeden

Niet alleen de omgeving kan een rol spelen in je concentratie, ook je gedachten die je zelf hebt. Ik merkte dat het spel beter ging als ik een nummer in mijn hoofd afspeelde. Daarnaast blijkt uit tests dat concentratie beïnvloed kan worden door cafeïne, bepaald voedsel of een middel als wiet. Uit eigen ervaring kan strijd of druk een rol spelen, want Marjolein versloeg me na mijn eerste speelsessie, waarna ik haar met een hogere score terugpakte. Dit omdat ik uiteraard van haar wilde winnen.

Personage besturen

In eerste instantie ging ik er vanuit dat we daadwerkelijk iets moesten besturen in deze game. Het moet wel de toekomst worden volgens Dreams of Danu, maar de NeuroSky MindWave heeft zijn beperkingen. De gadget werkt absoluut in Mindout en in talloze andere games in de app store, maar een daadwerkelijk personage besturen is nog niet mogelijk. De MindWave leest immers niet onze gedachten, maar herkent tot nog toe alleen bepaalde breinfrequenties. Lopen, springen, richten of slaan is dus iets voor de toekomst en ontwikkelaars, en natuurlijk gamers, kunnen hier voorlopig alleen over dromen. En nee, Peter, The Force laat dus nog even op zich wachten. Mindout speelt dan ook nog traditioneel met de muis en wellicht dat we later de controllers of motioncontrols van de consoles kunnen gebruiken.

Mindout

De techniek van de MindWave en de daarbij horende game Mindout is niet alleen voor de fun, maar het kan daadwerkelijk voor een leercurve zorgen. Het kan mensen trainen in hun concentratievermogen, personen kalm te maken en de stress weg te laten sijpelen. De medische wereld is in ieder geval enthousiast over Dreams of Danu, omdat Mindout ook zou kunnen helpen voor mensen met ADHD. Dit om het onder controle te krijgen en wie weet kan het wel voor toekomstige revoluties zorgen. Utrecht gaat sowieso door met het brein en wij zullen jullie brein binnenkort binnendringen met een review van Mindout.

Ben je geïnteresseerd? Dan is de NeuroSky MindWave aan te schaffen voor honderd euro. Tevens staat de app store vol met spellen die de techniek van de gadget bevatten.
  1.   
    Neolite's avatar

    Wat een geweldig apparaat lijkt me dit. Jammer dat het nog redelijk in de kinderschoenen staat. Zou ongelofelijk vet zijn om gewoon een personage met je hersenen aan te kunnen sturen. Dan mis je in ieder geval ook niet meer met shooters. 😛

  2.   
    toqeer's avatar

    dit is egt niets voor mij maar diegene die dit heeft uitgevonden moet wel
    een genie zijn controle voor ADHD 😉

  3.   
    KSnK's avatar

    Neolite schreef, "Wat een geweldig apparaat lijkt me dit. Jammer dat het nog redelijk in de kinderschoenen staat. Zou ongelofelijk vet zijn om gewoon een personage met je hersenen aan te kunnen sturen. Dan mis je in ieder geval ook niet meer met shooters. 😛 "

    Wat nou als de ander zich ongelooflijk hard concentreert op niet geraakt worden? 😛

    Leuk stuk en zeker heel interessant om te zien wat hier nog uit voort gaat komen!

  4.   
    Steen's avatar

    KSnK schreef, "

    ”Neolite” schreef, "Wat een geweldig apparaat lijkt me dit. Jammer dat het nog redelijk in de kinderschoenen staat. Zou ongelofelijk vet zijn om gewoon een personage met je hersenen aan te kunnen sturen. Dan mis je in ieder geval ook niet meer met shooters. 😛 "

    Wat nou als de ander zich ongelooflijk hard concentreert op niet geraakt worden? 😛
    Leuk stuk en zeker heel interessant om te zien wat hier nog uit voort gaat komen!"

    dan rennen ze tegen elkaar aan :3

  5.   
    Daniel Z's avatar

    KSnK schreef, "Leuk stuk en zeker heel interessant om te zien wat hier nog uit voort gaat komen!"

    Binnenkort de review en een video waarin we een van de ontwikkelaars interviewen. Dus hou het in de gaten! 😉

  6.   
    KSnK's avatar

    Zal ik doen 🙂