Ridge Racer Unbounded

Ik prefereer de geur van brandend rubber en olielekkende motors boven Gucci, Diesel of Axe. Het geluid van grommende motoren en scheurende banden doet mij net zo veel als mijn favoriete muziek. Er komt net zo veel kwijl uit mijn mond als ik een prachtige bolide zie als wanneer ik een mooie vrouw aanschouw. Ik was dan ook zeer verblijd toen Peter mij naar Namco Bandai stuurde om het nieuwe deel in de Ridge Racer serie te checken, genaamd ‘Unbounded’.

Mix and Match

Ridge Racer: Unbounded brengt ons naar de fictieve stad Shatter Bay, gebaseerd op een mix van Chicago en New York. Overal zijn circuits en shortcuts te vinden, die elke race opnieuw maximaal benut kunnen worden om jouw tegenstanders te snel af te zijn. Deze shortcuts zijn ook gemakkelijk zelf te creëren, aangezien ontzettend veel objecten compleet verwoestbaar zijn, inclusief gebouwen, muren en andere auto’s. Op deze manier open je nieuwe routes naar succes.

Unbounded heeft veel gekeken naar zijn concurrenten en een aantal factoren uit andere games overgenomen. Zo is het destructieve gedeelte bijna gekopieerd uit de Burnout-serie. Het nieuwe aan Ridge Racer is dat men de mogelijkheid heeft een verkorte route te nemen door gebouwen, in plaats van altijd in de open lucht te racen. Dit geeft een onrealistisch, maar spectaculair gevoel aan het rijden. De game heeft ook wat weg van Need for Speed, het brengt een systeem met zich mee dat te vergelijken is met Autolog. Verder laat Split/Second ook wat puntjes van zichzelf achter in Unbounded. Met name de grafische stijl deed me denken aan de race-game van Disney. Ik hoorde al, voordat ik de game ging spelen, dat Unbounded veel elementen uit andere games kopieerde. Mijn gevoel vooraf was dan ook een beetje onzeker, maar het laatste deel van Ridge Racer voelt gelukkig toch vrij origineel aan door een eigen ambiance te creëren.

Alles MOET kapot

Tijdens mijn speelsessie bij Namco kreeg ik verschillende singleplayermodi voorgeschoteld. Er waren veel type races waar het niet alleen draaide om als eerste de finish te halen, ook het uitschakelen van je tegenstanders is in een aantal modi waar het om draait. Ik werd zeer verrast door de laatste uitdaging die ik speelde. De opdracht was om in een enorme vrachtwagen zo veel mogelijk patrouillewagens van de politie te verwoesten, door er zo hard mogelijk tegenaan te beuken. Als ik een boost gebruikte, door uiteraard weer veel te driften, werd de taak een stukje makkelijker. Voor elke politiewagen die je verwoestte, kreeg je extra tijd. Aan jou dus te taak om zo lang mogelijk, zo veel mogelijk ravage aan te richten. De multiplayer was helaas nog niet speelbaar, de versie die ik te spelen kreeg was slechts de ‘alphaversie’, waar het spelen tegen mensen van vlees en bloed nog niet mogelijk was.

Nieuwe features

Een nieuwe feature die Namco Bandai toevoegt aan Unbounded, is een directe boost die men krijgt na het driften in een bocht. Hoe langer de drift, hoe langer de snelheidsbonus. Het is een soort uitbreiding op Ridge Racer 7, waar je nitro kon verdienen na het driften. Deze moest men echter zelf inzetten, het werd niet automatisch gebruikt. Ook wordt er een ‘City Creator’ toegevoegd, waar men de mogelijkheid heeft zelf complete circuits te bouwen door stukjes stad als een puzzel aan elkaar te lijmen, om er zelf uiteindelijk op te racen.

Voorlopige conclusie

Ridge Racer: Unbounded blijft voor mij nog steeds een underdog in het racegenre in de game-industrie. De serie is al flink wat jaren op de markt te vinden, maar is er nooit echt uitgesprongen. Ik vrees dat Namco ook met dit deel niet aan de lijst met toptitels van 2012 zal deelnemen, al zet het met de release van het achtste deel wel een stap in de goede richting. Als ze eenmaal af kunnen stappen van het door elkaar mixen van factoren uit andere titels en een flinke eigen draai aan de serie toevoegen, heb ik best goede hoop dat Ridge Racer ook tussen de toptitels kan belanden.

Ridge Racer Unbounded verschijnt op 2 maart voor de Xbox 360, PlayStation 3 en PC.

  1.   
    marklin989's avatar

    ik heb het gevoel dat dit spel gaat falen eerlijk gezegt

  2.   
    G.I.do's avatar

    need for speed?