Review: Minecraft

Minecraft stamt alweer uit 2009, om precies te zijn mei van dat jaar. Sindsdien is de game uitgegroeid van Classic tot Indev, Alpha, Beta en uiteindelijk de versie die we nu kunnen spelen. Ontwikkelaar Notch heeft met name in de bèta-fase de allergrootste veranderingen doorgevoerd, die nu dus zichtbaar zijn. Of Minecraft een succes is, mag niet langer de vraag zijn, want de titel was aan het einde van de bèta al vier miljoen keer verkocht. Toch is het leuk om nog even een blok te werpen op wat de uiteindelijke versie te bieden heeft, met name voor degenen die niet bekend zijn met de game.

“Wat is Minecraft?”

Als ik Minecraft zou moeten beschrijven, dan is het als volgt: ’s werelds grootste, virtuele Lego-doos. De wereld bestaat uit verzamelbare, vierkante blokken, die bijvoorbeeld aarde, hout, bladeren en allerlei andere dingen voorstellen. Je kunt deze blokjes verzamelen, plaatsen en gebruiken om onder andere gereedschap te maken en een huis te bouwen. Uiteindelijk kun je allerlei zeldzame materialen verkrijgen om bijzondere dingen te doen in de wereld.

Dit gebeurt allemaal in de gewoonlijke Survival-modus, die gevuld is met allerlei vreemde monsters en obstakels. Je moet voedsel verzamelen om je gezondheid in orde te houden, je kunt experience verdienen en besteden aan het verbeteren van je wapens en nog veel, veel meer. Daarna resteert nog de Creative-modus, waarin je direct toegang hebt tot bijna alle blokken. Deze modus maakt je onkwetsbaar en stelt je zelfs in staat om te vliegen, waardoor je naar hartenwens kunt bouwen. Verzin het, realiseer het en bouw het; dat is het idee achter Minecraft.

Een domper op de ervaring

Degenen die Minecraft hebben betreden tijdens één van de ontwikkelingsfases weten inmiddels uitstekend hoe gespeeld moet worden. De enthousiastelingen die nu pas aan de slag gaan, komen echter al gauw met een mond vol tanden te staan. Dit is mijn enige echte kritiekpunt: er is een stevig gebrek aan uitleg. Wat zijn mijn eerste stappen? Hoe maak ik een pikhouweel? Wat is dat groene beest? Dit zijn vragen die elke beginner direct stelt, waarbij de laatste vraag veelal gevolgd wordt door een explosie.

Als je wenst te weten hoe je iets creëert, dan ben je verplicht om de onofficiële Wiki van de titel te bezoeken. Toegegeven, je kunt hier alle informatie vinden die je hartje begeert, maar de leercurve is niet prettig te noemen. Daarom raad ik ook niet aan om direct te beginnen met de multiplayer als de medespelers erg ervaren zijn. Het is verstandiger om alleen even een wereld te verkennen en pas later met anderen of trouwe vrienden te spelen. Anderzijds zorgt het gebrek aan uitleg voor een bepaalde charme, met als gevolg een onvergetelijke ervaring.

The End?

Je zou het niet verwachten, maar Notch heeft het mogelijk gemaakt om de game uit te spelen. Dit is natuurlijk relatief, want je kunt altijd iets nieuws bouwen en experimenteren. Degenen die echter een doel willen behalen, kunnen reizen naar “The End”, een dimensie die bewaakt wordt door de Enderdragon. Deze draak is extreem krachtig en vereist de sterkste wapens en bepantsering om te verslaan. Alvorens je deze wereld kunt vinden, dien je eerst nog de gevaarlijke Nether te betreden en daar de nodige materialen te verzamelen…

Als je samenwerkt met andere spelers kun je binnen zo’n 20 uur The End vinden, afhankelijk van je speelstijl. Persoonlijk had ik al 40 uur gespeeld alvorens we de almachtige draak versloegen. Na het “voltooien” van de game kun je gewoonweg blijven spelen en de End-dimensie blijven betreden, al kun je het beestje slechts eenmaal verslaan. De beloning hiervoor zal ik logischerwijs niet verklappen.

Meer content

Minecraft 1.0 biedt naast crafting ook nog enchantments, potions en allerlei extra content. Ondergrondse tunnelsystemen zijn veel groter dan voorheen, je kunt op zoek gaan naar verlaten mijnschachten en kleine kerkers met schatkisten. Het draait niet alleen om bouwen, maar ook om ontdekking. Langzaam een donkere grot oplichten met fakkels of voorzichtig langs een magmapoel sluipen om dat ene stukje diamant te verkrijgen; het voelt zalig aan.

In de huidige staat biedt Notch’s kindje al flink wat content, maar nog niet alle beloftes zijn waargemaakt. Voorbeelden hiervan zijn een vriendenlijst, sponzen, het gebruik van mijnkarretjes als een boot op het magma en nog veel meer. Dit zijn dingen die allemaal toegevoegd zullen worden in toekomstige updates, want Mojang blijft hard doorwerken om nieuwe content te bieden. Voor sommigen is dit daarentegen niet genoeg en daarmee komen we bij de mods.

Persoonlijke content

Officieel gezien worden er nog geen mods ondersteund, waardoor je terugvalt op projecten zoals Craft Bukkit. Dit is een variant van de Minecraft-server, waarmee je mods, door middel van plugins, kunt installeren. Op deze manier kun je allerlei dingen toevoegen aan de game en werelden beter beheren. Neem bijvoorbeeld een plugin die het mogelijk maakt om onderwater te blijven ademen tijdens het dragen van een pompoen of een plugin die een volledige economie toevoegt en het mogelijk maakt om materialen te kopen!

Dit zijn slechts twee voorbeelden van de honderden plugins die beschikbaar zijn voor Craft Bukkit. Deze variant is sinds enkele dagen pas weer beschikbaar, want het ontwikkelen hiervan duurt enige tijd. Dit is de primaire reden dat onze review later is dan gewoonlijk, want persoonlijk kan ik niet meer zonder. Dit maakt ook duidelijk dat het ontbreekt aan enkele basale features in de normale versie, zoals het beter kunnen verdelen van adminrechten.

Ik heb sinds de volledige release al meer dan 100 uur gestoken in Minecraft en dat is slechts een klein begin. Dit is, samen met de vooralsnog onofficiële mod-ondersteuning, de kracht van deze game. Het ene moment sta je nog met een blokje hout in handen en tien uur later kun je pronken met een ongekend mooi huis. Heb je geen zin om dat paleis van je buurman te overtreffen? Dan ga je lekker op pad om allerlei materialen te verzamelen. De keuze is aan jou, want jij bepaalt je ervaring!

Audiovisueel genot

De gemiddelde niet-kenner schreeuwt bij het zien van Minecraft al gauw het volgende: “Iew, lelijke graphics!”. Degenen dit doen, wil ik graag doorverwijzen naar een simpelere tijd waarin gameplay belangrijker was dan graphics. Mocht je echt niet tevreden zijn met het uiterlijk, dan kun je gebruikmaken van texture packs en diverse mods, die de visuele kwaliteit aanzienlijk kunnen verbeteren. Persoonlijk kan ik de rauwe stijl, samen met de oorstrelende soundtrack, zeer waarderen.

Het klinkt cliché, maar Minecraft durf ik eigenlijk geen game te noemen, eerder een ervaring, die je naar eigen wens kunt schapen. Daarnaast heeft Notch met Minecraft een gloednieuw genre geschapen, een zeldzame gebeurtenis binnen de industrie. Alleen al vanwege de originaliteit en creativiteit mag Minecraft wat mij betreft nu al gerekend worden tot de grootste klassiekers. Het gebrek aan uitleg, of een tutorial, maakt de instap wellicht moeilijk, maar als je door de zure appel bijt, staat je een fantastisch avontuur te wachten. In de toekomst verschijnt de game overigens ook nog voor de Xbox 360, dus de creatievelingen met een dergelijke console kunnen in 2012 ook aan de slag gaan.

• Toekomstige updates voegen nog meer toe
  • Ondersteuning voor allerlei mods
  • Droom het
  • realiseer het
  • bouw het
  • Multiplayer zorgt voor duizenden uren genot
  • Audiovisueel hoogstandje met lage systeemeisen

• Gebrek aan uitleg
  • Ontbreekt nog aan enkele
  • basale features

9.9

1.
    lassieman's avatar

Een review van minecraft! Mooi cijfer, volledig mee eens. En de uitleg kan je vinden op minecraftwiki

PS. Ik ben het niet met m’n eigen cijfer eens, zou een admin daar een 9.5 van kunnen maken?

2.
    Jonah's avatar

lassieman schreef, "Een review van minecraft! Mooi cijfer, volledig mee eens. En de uitleg kan je vinden op minecraftwiki
    PS. Ik ben het niet met m’n eigen cijfer eens, zou een admin daar een 9.5 van kunnen maken?"

Het is helaas nog niet mogelijk om een cijfer na afloop te wijzigen. Sorry!

3.
    Redot's avatar

Mooi spel, ik speel het sinds begin Beta. Mooi om te zien hoe zo’n spel wordt ontwikkeld.

4.
    sthij's avatar

Ik speel het vanaf begin alpha :). Geen spijt van gehad toen ik het kocht. Geweldig spel zeker een 9.9 waard.

5.
    Tadao's avatar

Ik vind het eerder een 8.2 Notch was eerst gedreven maar daarna leek het allemaal gewoon goedkoper te worden, hij kon wel goeie praatjes maken over de NPC’s… Het spel is simpel maar leuk, het is maar wat je er zelf van maakt

6.
    TheUltimateZerg's avatar

Volledig met de review eens!

7.
    Steen's avatar

zulke originele spellen vind je tegenwoordig maar weinig, en dat is toch wel waar wij gamers op zoek naar zijn!

PS. speel de game eigenlijk nog weinig, ben namelijk per ongeluk verslaafd geraakt aan het skinnen van het poppetje 😳

8.
    i7 Grendel's avatar

Oh, ja Minecraft is nu pas uit gekomen! Meer dan een jaar geleden speelde ik het al.

9.
    Tha Duck's avatar

WTF VEEL TE HOOCH SIJFER!@!12!

Ik snap wel dat heeeeel veel mensen zich hierin kunnen verliezen.

10.
    Hoepkoen's avatar

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb de game alweer vrij gauw weggelegd. Het concept dat alles mogelijk is leek mij in eerste instantie heel leuk, maar de doelloosheid van de game stond mij totaal niet aan. Heb onlangs nog even Minecraft opgestart om een leuk kasteeltje te bouwen, maar vond het al vervelend dat ik eerst weer alles moest minen voordat ik eindelijk aan mijn bouwwerk kon beginnen. Zo gauw ik het af had was ik er wel weer klaar mee.

Geef mij maar LEGO. 🙂

11.
    el_loco's avatar

Mischien koop ik hem. 😳

12.
    lassieman's avatar

Je kan hem eerst minder legaal spelen he. Maar eigenlijk zo je niet eens moeten twijfelen 😀

13.
    Codename_black's avatar

w00t, mijn huisje in screenshot 9 😀

14.
    xHouse's avatar

Minecraft is een leuk concept, speel het van tijd tot tijd ook eens.
    Sommige mensen gaan er dan ook helaas helemaal in op :’).
    Alsdan nog een leuk spel.

15.
    MoonLight's avatar

Lol, Battlefield 3 kreeg nog een lager cijfer dan Minecraft. 😛

16.
    Defensie's avatar

MoonLight schreef, "Lol, Battlefield 3 kreeg nog een lager cijfer dan Minecraft. :P"

ja duh minecraft heeft veel betere graphics (A) nee maar ik heb minecraft meer gespeelt dan cod of bf

17.
    Ralph P Scene's avatar

wil het spel zo graag spelen maar kan neit op me com

18.
    Hillianii's avatar

Beste sandbox gamer ever ja 😀

19.
    DGonlag2's avatar

Een ++ punt voor toekomstige updates?

Moet je een game niet beoordelen zoals die is, en niet zoals die zou kunnen zijn of kan worden?
    Kan de hele review al amper serieus nemen zo.

20.
    DutchGamer's avatar

Mooi spel, leuke gameplay maar als je het een lange tijd achter elkaar speelt (2 uur of meer) dan begint het wel te vervelen. ik geef deze review een 8 😉

21.
    soldierlkoo's avatar

Hey, I’ve just received a free Minecraft Giftcode!
    You can get one too!

22.
    krakekou's avatar

beste game ooit

23.
    krakekou's avatar

Hoepkoen schreef, "Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb de game alweer vrij gauw weggelegd. Het concept dat alles mogelijk is leek mij in eerste instantie heel leuk, maar de doelloosheid van de game stond mij totaal niet aan. Heb onlangs nog even Minecraft opgestart om een leuk kasteeltje te bouwen, maar vond het al vervelend dat ik eerst weer alles moest minen voordat ik eindelijk aan mijn bouwwerk kon beginnen. Zo gauw ik het af had was ik er wel weer klaar mee.
    Geef mij maar LEGO. :)"

je kan hem ook op creative zetten