Inversion Gamescom hands-on

Ook op deze Gamescom was Inversion van de partij; een shooter die je op allerlei manieren laat stoeien met de zwaartekracht. In principe kent de game dus een zeer interessant concept, maar helaas wist de game ook na een hands-on toch nog niet echt een eigen smoel te laten zien en daarmee een blijvende indruk achter te laten.

Puinzooi

In de wereld van Inversion wordt de aarde aangevallen door buitenaardse wezens. Met diens superieure technologie duurde het niet lang voor deze creaturen steden verwoestten en samenlevingen uit elkaar scheurden. Vooral dankzij geavanceerde apparaten waarmee deze vijanden de zwaartekracht naar hun wil kunnen aanpassen wist zeer desastreus te zijn voor de mensheid met als gevolg dat de aarde nu een puinzooi is. Niet eens per se door alle verwoestingen, maar ook doordat de gravitatie overal in de war is. De hoofdrol in dit verhaal wordt vertolkt door twee gespierde politieagenten, die de vermiste dochter van de één proberen te vinden en ondertussen ook de wereld maar redden.

Onafhankelijk van Tom die het spel vorig jaar op de Gamescom zag, kwam ik bij het spelen van Inversion tot precies dezelfde conclusie als mijn eerwaarde collega: de game komt in bijna alles overeen met een toch wel erg bekende game. De stijl, het uiterlijk, het thema, de personages en de vijanden: in alles lijkt Inversion op Gears of War, met het enige verschil dat Inversion minder goed is. Daarentegen weet Namco Bandai’s titel toch een troef in handen te hebben die het verschil kan maken, namelijk het spelen met gravitatie.

De troef

Ook de mensen komen bij Inversion in contact met de wapens van de buitenaardse wezens die de zwaartekracht kunnen manipuleren en gaan hier natuurlijk gebruik van maken. Zo zijn niet alleen je tegenstanders in het bezit van de zogeheten ‘grappler devices’, maar mag jij ook de zwaartekracht inzetten. Je hebt een apparaat op je rug met een pijl naar beneden en naar boven. Je kunt kiezen welke van de twee je gebruikt en op die manier is het mogelijk om voorwerpen en vijanden zwaar dan wel licht te maken. Het is zo mogelijk om bijvoorbeeld een tegenstander die achter een muurtje staat gewichtsloos maken zodat deze gaat zweven, waarna deze uit zijn cover wordt gehaald en jij hem kan voorzien van een flinke lading lood. Tevens is het mogelijk voorwerpen of vijanden op te pikken en deze weg te gooien. Naar mate het spel vordert kun je steeds grotere voorwerpen oppakken en krijg je vanzelfsprekend de beschikking over meer vaardigheden die je nog leukere en inventiever dingen laat doen.

Lopen op muren

Speelbaar was één van de eerste levels van het spel, waarin de protagonisten nog met heel wat vragen zitten en dat ook openlijk uiten. Achter gesloten deuren speelden we deze in co-op, waarbij werd verteld dat de game uiteindelijk deze modus zowel online als offline zal ondersteunen. Als je de campagne van Inversion in je eentje speelt, neemt de AI je maatje voor zijn rekening. Eerst loop je wat rond en krijg je de besturing wat onder de knie, maar het wordt pas echt leuk als je ineens op een muur kunt lopen.

Hier en daar bevinden zich namelijk blauwe lichtgevende plekken waardoor je tegen een wand wordt aangeslingerd en zo wordt ineens de hele gravitatie voor jou veranderd. Hoewel Prey het destijds ook al deed is het toch leuk dat je hierdoor dus niet alleen tegenstanders op de grond tegenkomt, maar deze ook op de muren of zelfs het plafond zitten en vandaar op jou kunnen schieten. Uiteindelijk verlieten we de donkere omgevingen om naar buiten te kruipen, alwaar we wat lui tegenkwamen die druk bezig waren de aliens in bedwang te houden. Vanwege een grote turret konden ze niet verder en dus was het aan jou en je partner om door middel van een raketwerper deze uit te schakelen.

Dit was het einde van het level en de moeilijkheidsgraad werd hier ietsjes opgeschroefd. Zoals het een Gears of War-achtige game betaamt is het dan ook zaak goed samen te werken en je teammaat in leven te houden. Wanneer deze bijna het loodje legt en naar je toe komt gekropen, kun je hem weer voorzien van een flinke schouderklop, waarna deze weer vrolijk kan verdergaan. Echt heel origineel is het dus allemaal niet, op de zwaartekracht na en daar gaat de multiplayer van Inversion dan ook erg op leunen.

Beloftes

Aangezien de campagne van Inversion waarschijnlijk niet heel originleel gaat worden in termen van verhaal en setting, zal het interessantste toch de multiplayer zijn. Er werd meegedeeld dat deze zestien spelers zal ondersteunen en zeer sterk zal focussen op omgevingen waar de gravitatie erg veranderlijk is. Tevens werd verteld dat de game zogenaamde ‘zero gravity levels’ zal bevatten, omgevingen zonder zwaartekracht dus. Of deze ook in de multiplayer zullen zitten is niet bekendgemaakt, maar dat neemt niet weg dat we hier grote chaos van kunnen verwachten..

Voorlopige conclusie

Inversion lijkt in bijna alles een Gears of War-achtige titel te gaan worden en dat is jammer. Wel kent de game één troef en die dient dan ook ten volle te worden uitgebuit door ontwikkelaar Saber. Met name de multiplayer kan namelijk met de zwaartekrachttrucjes erg interessant gaan worden, maar het is nog wel even afwachten hoe die precies zal uitpakken. Toch zou Inversion gewoonweg veel beter kunnen zijn als het een eigen smoel heeft, want die heeft de game vooralsnog niet.

  1.   
    twoakrm's avatar

    de multiplayer klinkt interessant als ze no gravity er in stoppen

  2.   
    toqeer's avatar

    nog nooit gehoord van deze game 🙄

  3.   
    FishHookz's avatar

    Lijkt me wel een grappige game hoor 🙄

  4.   
    Tom's avatar

    Ik merk dat je je hebt kunnen vinden in mijn preview. Het gevoel is helemaal wederzijds, Wester! Mooi artikel man. 😉