L.A. Noire gaat alles veranderen

L.A. Noire is zonder twijfel één van de meest veelbelovende titels van dit jaar. Voor sommigen is het zelfs een mogelijke Game of the Year en Rockstar heeft inderdaad de juiste papieren. Uit het verleden blijkt dat Rockstar zelden een tegenvallende game uitbrengt en daarnaast is de unieke combinatie van Sandbox- en Detective-gameplay, in combinatie met een setting in de jaren veertig, een mooi affiche. Toch zijn dit niet de elementen waardoor L.A. Noire de toekomst van games zal kunnen veranderen naar mijn mening. Het is juist die bijzondere techniek van Motion Scanning, waarom ik denk dat Rockstar en Team Bondi goud in handen hebben.

Ken je klassiekers

We hebben het maar moeilijk als gamers. Zelden worden wij serieus genomen en altijd zullen ouders, opa’s, oma’s, vrienden en kennissen refereren naar films, boeken en muziek als het gaat om belangrijke ‘klassiekers’. “Lees toch een goed boek”, of “Schindler’s List is een stukje geschiedenis die je niet mag missen”, zijn slechts een paar zinnen die ik meer dan eens gehoord heb als ik weer eens bezig was met Assassin’s Creed of The Beatles: Rockband. Games worden simpelweg gezien als ‘makkelijk vermaak’, zonder enige educatieve waarde en bijna nooit serieus genomen als medium, tenzij een gek gaat schieten in een winkelcentrum.

De gameindustrie heeft trekpaarden nodig om het medium belangrijker te maken voor het grote publiek. Persoonlijk boeit het me niet als het grote publiek de waarde van games nooit gaat zien, maar eerlijk is eerlijk, als meer mensen in aanraking komen met games, zullen er meer goede titels verschijnen. Naar mijn mening worden mensen namelijk pas kritisch op producten als ze er binding mee hebben. Dat in tegenstelling tot beginnende gamers, die spelletjes als Wii Fit al snel goed vinden. Trekpaarden dus, en dan moeten we absoluut niet denken aan “game-journalisten”, want die zitten vaak in een ivoren toren, zonder ooit een begrijpelijk woord richting niet-gamers te kunnen uiten (ook ik maak mij daar vaak schuldig aan).

Niet tot hun recht

Met trekpaarden bedoel ik mensen die aantrekkelijk zijn voor het grote publiek en dan kunnen we maar aan één groep denken: bekende acteurs, waar mensen tegenop kijken en die dus veel volgers hebben. En juist die serieuze acteurs vertonen zich zelden tot nooit binnen de game-industrie. Mensen als Samuel L. Jackson (GTA: San Andreas) en Patrick Stewart (TES IV: Oblivion) zijn een minderheid, terwijl de game-industrie de film-industrie toch aan het ontstijgen is.

Waarom lenen zo weinig acteurs hun stem en uiterlijk aan games, is dan de vraag? Een financiële reden kan je wel wegstrepen, aangezien er genoeg te verdienen valt in de gameindustrie. Ook imago-schade is geen dreigend gevaar voor deze mensen. De reden ligt volgens mij in de keuze van hun beroep. Acteren is namelijk een vak. Acteurs willen hun kunsten kunnen vertonen, emoties laten zien en zeker filmacteurs willen nuances en expressies vertalen naar het ‘witte doek’. En dat is precies wat Motion Scan gaat brengen.

Motion Scan

Motion Scan is een nieuwe techniek die ontworpen is voor het gezamenlijke project van Team Bondi en Rockstar door het Australische bedrijf Depth Analysis en maakt gebruik van 32 camera’s, om zo een perfecte kopie te maken van het hoofd van een acteur (onderstaande video). Waar het eerst al mogelijk was om via Motion Capturing lichamen te registreren, is het nu de combinatie van beide technieken die zorgt voor een perfecte kopie van de acteur. De één op één registratie van het gezicht en de uitdrukkingen van een acteur is vooral erg belangrijk voor een game als L.A. Noire, omdat je als detective mensen gaat ondervragen en moet uitvinden of ze liegen of niet.

Dit was eerder niet mogelijk, omdat acteurs afhankelijk waren van de animaties die gemaakt werden door de ontwikkelaars en nooit een één op één kopie zouden zijn van de bedoeling en expressie van de acteur. Zo was het in L.A. Noire een kwestie geworden van een lieg-animatie en dat had de spelwereld minder geloofwaardig gemaakt en de gameplay oppervlakkiger.

Dankzij deze nieuwe techniek ziet de wereld van games en vooral de story-telling er rooskleurig uit. Zodra deze techniek gebruikt zal worden door andere ontwikkelaars, zullen meer acteurs mee willen werken met grote gameprojecten, want hoe geweldig is het als games dezelfde behandeling krijgen als films en een verhaal nog realistischer verteld kan worden? Wat mij betreft is er dan ook maar één conclusie. L.A. Noire is de eerste stap richting het nog volwassener worden van de game-industrie en dat is voor de kwaliteit van games een geweldige zaak.

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    Peter Bouwman

    Het kon ook door niemand anders geschreven zijn 😛

  2.   
    JonsoN's avatar

    Ik zit nou niet echt te wachten op een nieuwe Hitman waarbij Agent 47 op bijvoorbeeld, Jason Statham lijkt hoor..
    Motion Scan is zeker een mooie techniek, maar het lijkt mij dat een Concept Artist dan niet meer creatief kan zijn in het ontwerpen van een compleet eigen character, en dat is iets waar een Artist zichzelf mee verkoopt 🙂

  3.   
    M@tthijs's avatar

    JonsoN schreef, "Ik zit nou niet echt te wachten op een nieuwe Hitman waarbij Agent 47 op bijvoorbeeld, Jason Statham lijkt hoor..
    Motion Scan is zeker een mooie techniek, maar het lijkt mij dat een ontwikkelaar dan niet meer creatief kan zijn in het ontwerpen van een Character."

    Hoezo niet creatief? Wat voor hindernissen liggen er dan op de weg van een ontwikkelaar? Er is toch een breed scala aan acteurs? 🙂

  4.   
    JonsoN's avatar

    Omdat een Character dan toch al op een bekend iemand lijkt, ik vind dat een Character er fictief uit moet blijven zien.

  5.   
    locoferry's avatar

    JonsoN schreef, "Ik zit nou niet echt te wachten op een nieuwe Hitman waarbij Agent 47 op bijvoorbeeld, Jason Statham lijkt hoor..
    Motion Scan is zeker een mooie techniek, maar het lijkt mij dat een Concept Artist dan niet meer creatief kan zijn in het ontwerpen van een compleet eigen character, en dat is iets waar een Artist zichzelf mee verkoopt :)"

    je hebt wel een beetje gelijk maar ook weer niet. het is zo dat elke game een eigen unieke character moet hebben.
    maar games die gebaseert zijn van films kan het handig wezen. 😉

  6.   
    ChielB's avatar

    En het zal vrij duur worden om elk personage 1-op-1 zo te maken, dus er blijft genoeg creatief werk over. 🙂

  7.   
    coolsharpei's avatar

    John cleese was ookgeweldig in fable 3, dat was 1 van de dingen die mij naar fable 3 toe trok. 😀

  8.   
    Sa.'s avatar

    Alfa Warrior schreef, "

    Peter Bouwman"

    Het kon ook door niemand anders geschreven zijn 😛

  9.   
    Sa.'s avatar

    L.A. Noire is zonder twijfel één van de meest veelbelovende titels van dit jaar

    Zeker weten! 😆

  10.   
    FRENZY 14's avatar

    in een ver verleden was het voor acteurs/actrices “not done” om geld te verdienen met film/tv commercials….zoiets deed je niet, dat was niet het “echte ” werk ….totdat men uit de ivoren toren kwam om te ontdekken dat het toch wel lucratief was en wel degelijk serieuze business….
    wat betreft de gameindustrie is het ook ’n kwestie van tijd….en misschien dat motion-scan daarin een belangrijke rol kan vervullen……

  11.   
    Sa.'s avatar

    Alfa Warrior schreef, "

    Peter Bouwman"

    Het kon ook door niemand anders geschreven zijn 😛

    Amen!

  12.   
    Hitman047's avatar

    JonsoN schreef, "Ik zit nou niet echt te wachten op een nieuwe Hitman waarbij Agent 47 op bijvoorbeeld, Jason Statham lijkt hoor..
    Motion Scan is zeker een mooie techniek, maar het lijkt mij dat een Concept Artist dan niet meer creatief kan zijn in het ontwerpen van een compleet eigen character, en dat is iets waar een Artist zichzelf mee verkoopt :)"

    Voor bestaande franchises als bijv. Hitman zie ik dit ook niet werken nee, maar voor nieuwe games, met name als ze inzetten op realisme, is dit natuurlijk wel handig. 😉

  13.   
    cookymonster's avatar

    serieus genomen worden als gamer, het klinkt als muziek in men oren 🙂

  14.   
    RoHoutje's avatar

    Ik hoop dat L.A. Noire niet te veel de detective kant op gaat. Er moet ook een beetje een verhaal in zitten. 🙂

  15.   
    Leon 2.0's avatar

    Rohost schreef, "Ik hoop dat L.A. Noire niet te veel de detective kant op gaat. Er moet ook een beetje een verhaal in zitten. 🙂 "

    Want bij een detective kan er geen verhaal in zitten? 🙄 L.A. Noire draait om het oplossen van moordzaken ed, terwijl er volgens mij op de achtergrond ook een groot corruptieschandaal oid plaatsvind.

  16.   
    Epic-Max's avatar

    ze hebben helemaal gelijk dit is een veelbelovende game en ik wil hem 😆

  17.   
    craz's avatar

    Het is Rockstar, die maakt alleen maar geweldige games. 8)

  18.   
    Carcass's avatar

    Rohost schreef, "Ik hoop dat L.A. Noire niet te veel de detective kant op gaat. Er moet ook een beetje een verhaal in zitten. 🙂 "

    ?

    Detective lijkt mij meer verhaal dan een shooter.

    Ik zal het allemaal wel eens bekijken zodra de game uit is. Het concept en de grafics zijn niet half zo belangrijk als de gameplay. Misschien heb ik ergens wat gemist in de previews maar ik ben er bang voor dat het verhaal te scripted gaat worden. Het lijkt mij pas leuk als de zaken echt alle kanten op kunnen gaan waarbij je verschillende clous kunt missen en dat niet alles voor de hand ligt..

    Een beetje puzzelen kan nooit geen kwaad.

  19.   
    locoferry's avatar

    kan niet w8en tot die uit is. ik denk dat er ook genoeg trofeén er voor zijn 😉

  20.   
    JonsoN's avatar

    Carcass schreef, "

    ”Rohost” schreef, "Ik hoop dat L.A. Noire niet te veel de detective kant op gaat. Er moet ook een beetje een verhaal in zitten. 🙂 "

    ?
    Detective lijkt mij meer verhaal dan een shooter.
    Ik zal het allemaal wel eens bekijken zodra de game uit is. Het concept en de grafics zijn niet half zo belangrijk als de gameplay. Misschien heb ik ergens wat gemist in de previews maar ik ben er bang voor dat het verhaal te scripted gaat worden. Het lijkt mij pas leuk als de zaken echt alle kanten op kunnen gaan waarbij je verschillende clous kunt missen en dat niet alles voor de hand ligt..
    Een beetje puzzelen kan nooit geen kwaad."

    het concept is niet zo belangrijk als gameplay?, waar haal je die wijze woorden vandaan, de gameplay kan nog zo goed zijn, als er geen goed concept achter zit is er niks aan hoor 😉

  21.   
    ducky50's avatar

    ik weet het niet hoor het is zeker wel een vette game
    alleen ik ben bang dat het een beetje het zelfde word als heavy rain als je hem hebt uitgespeeld kun je er niet echt wat meer mee dan is het meeste niet meer nieuw

    en ik weet het niet maar heeft deze game ook een multyplayer??

  22.   
    nicolaasfokke's avatar

    Dit is een goeie game denk ik maar ik heb aleen maar de trailer gezien 😆