Prey 2

Halverwege maart was hij daar opeens: de teaser-trailer van Prey 2. In homevideo-vorm kregen we daar een kijkje in de sfeer van de nieuwe game van Human Head Studios, waarbij een vliegtuig een ramp wachtte. Spelers van de eerste Prey hadden natuurlijk al lang in de gaten dat het filmpje een ontvoering door buitenaardse wezens liet zien. Dat was niet voor niets, want tijdens de Bethesda Gamer Days kregen we de eerste details over deze ontvoering.

Prey

Het originele Prey uit 2006 was een verrassende game, waar je als Indiaan Tommy een ontvoering meemaakte en op een ruimteschip korte metten moest maken met Alien-gespuis. Vooral het gebruik van Portals en magnetische vloeren was zeer origineel, maar dat alles zal niet terugkeren in het tweede deel. Waarom niet vraag je je af? Nou, dat is omdat Prey 2 nog veel vettere dingen gaat doen! Niet voor niets was ik na het zien van de presentatie flabbergasted, vanwege de perfecte mix tussen oudere en nieuwe genres in een heerlijk Alien-sausje.

De nieuwe hoofdrolspeler draagt de naam Killian Samuals en hij is U.S. Marshall van beroep. Vanwege zijn beroep was hij in het vliegtuig aanwezig ten tijden van de ontvoering, maar dit keer is de bestemming absoluut geen ruimteschip, maar de verre planeet Exodus. Vanwege omstandigheden die nog onbekend zijn springen we een aantal jaren in de tijd en is Killian een vaste bewoner geworden van Exodus. Hijzelf denkt de enige mens te zijn op de planeet en zeker vanwege zijn bijzondere beroep is ook hij bekend bij alle buitenaardse bewoners. Killian is namelijk Bounty Hunter geworden en het is dus jouw taak om Exodus te verlossen van ongewensten en te achterhalen hoe je eigenlijk op die planeet bent gekomen en waarom.

De broer van Boba Fett?

Exodus heeft verschillende steden en al die steden zijn volledig open gebouwd, wat dus de mogelijkheid geeft om volledig in vrijheid te bepalen waar je gaat en waar je staat. De sfeer zit er goed in en mensen die Star Wars hebben gekeken zullen direct aan de planeet Coruscant denken. Neonverlichting schreeuwt reclames en overal zijn kroegjes en andere winkeltjes te vinden. Daarbij is vooral de verticale gameplay van groot belang. Killian kan namelijk klimmen, klauteren, sliden en springen zoals we dat kennen uit bijvoorbeeld Mirror’s Edge en dit biedt legio mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld aan de rand van een gebouw hangen, maar wel net genoeg omhoog kijken om te schieten. Realistisch, nuttig, maar vooral megavet om te doen.

Juist vanwege die verticale gameplay, waar eigenlijk geen gebouw te hoog of te ver is, kan je per situatie bepalen hoe je een tegenstander te lijf gaat. Keuzevrijheid is ontzettend belangrijk in Prey 2 en dus is het fantastisch om te kunnen kiezen tussen een gewelddadige oplossing of een sluiproute. Juist voor spelers die van stealth houden is het klimmen een verademing, want binnen no-time besluip je je doelwit van boven voor een snelle kill.

Snufjes

Een Bounty Hunter heeft natuurlijk weinig te maken met wat goed is en wat slecht en vooral het verdienen van geld is relevant. Dit kan met zowel grote opdrachten als kleine, want wat direct opvalt is de levendigheid van de inwoners van Exodus. Submissies zijn er legio te vinden en zo is er altijd de keuze om een opdracht te voltooien die een speler leuk vindt. Maar de keuzevrijheid gaat verder dan alleen de missie- of aanvalskeuze. Met het verdiende geld ga je namelijk hele vette gadgets kopen en dit is naast de free-running en keuzevrijheden de derde grote pilaar van Prey 2.

Op dit moment zijn er twintig gadgets bevestigd, waarbij ook nog eens veertig upgrades te verdienen zijn. Wat dacht je van de Hoover-Boots, die ervoor zorgen dat je tijdelijk in de lucht kunt zweven om makkelijk van gebouw naar gebouw te zweven. Een andere heerlijke gadget zijn de Boladeros, die een elektronisch draad spant tussen twee balletjes, waarmee je doelwitten levend kunt binnenhalen. Als laatste wil ik graag de schouderraketten noemen, die je in staat stellen om tijdens het schieten met je primaire wapens, automatisch ook raketten op je doel te vuren. Spectaculair om te zien en het is fijn om eens niet te hoeven hannesen met een raketwerper.

Erg mooi

De vrijheden die je hebt, de gadgets die je gebruikt, de verticale gameplay en de verschillende opdrachten maken van Prey 2 een volledig nieuw geheel. Overigens zijn missies regelmatig langer dan alleen het neerschieten van een doelwit. Vaak zal je eerst op zoek moeten naar een informant en hem/haar moeten omkopen, bedreigen of neerschieten om meer informatie te krijgen over het uiteindelijk doel.

Het laatste puntje dat ik wil aanhalen is het feit dat de game er schandalig goed uit ziet. Het eerste gedeelte van de demo liet dat al goed zien, toen we het neergestorte vliegtuig in vuur en vlam zagen en vooral de lichteffecten zijn erg sexy.

Voorlopige conclusie

Prey 2 was voor mij de verrassing van de Bethesda Gamer Days. Vanaf het moment dat de presentatie begon tot aan het eind zat ik op het puntje van mijn stoel en ook het applaus wat na de presentatie volgde was veelzeggend. Natuurlijk is dit een eerste kennismaking en moeten we zelf nog met de game aan de slag, maar het neerzetten van een geloofwaardige en sfeervolle wereld met een zeer bijzondere combinatie van gameplay-elementen is al een prestatie op zich. Het wachten is nu op onze eerste speelsessie en mocht dat op de E3 zijn ben ik een blij man.

  1.   
    RivetingFish's avatar

    ben heel erg benieuwd naar deze game 🙂

  2.   
    ChielB's avatar

    Ik had tijdens de onthulling wel vraagtekens bij het weglaten van die bekende elementen als spelen met zwaartekracht, maar dit maakt me toch wel erg enthousiast. 8) Wellicht juist de enige goede keuze om die oude gameplay-elementen te laten vallen, anders zou het eerder aanvoelen als deel 1.2 dan een echt deel 2.

  3.   
    )GN(-Erik's avatar

    En waarom heet deze game Prey 2 als het niks te maken heeft met de eerste Prey? 😕

    Ik vond die portalen en die zwaartekracht elementen uit de eerste Prey juist heel erg origineel en tof, en ik dacht echt dat ze dat in dit deel gingen perfectioneren (Net als Valve doet met Portal 2). Maar niet dus! Er is dus geen enkele reden meer voor mij om uit te kijken naar deze game, wat ik jammer vind.

  4.   
    ChielB's avatar

    Bekijk ook eens het video item van gisteren over de Bethesda Gamer Days. Prey 2 zal namelijk wel degelijk links met deel 1 kennen, onder meer qua verhaal. En verticale gameplay en dingen als lopen met ‘hoover boots’ doen me toch wel denken aan Prey 1-gameplay. 🙂

  5.   
    I Juggy I's avatar

    lijkt me beter als de vorige game 🙂