Crysis 2 Hands-on

Crysis was de game die ik in 2009 voor het eerst speelde. In 2009 zeg je? De game is toch al uit 2007? Klopt, maar pas in 2009 was er voor mij pas een betaalbare computer te vinden die het spel ook daadwerkelijk goed kon draaien. Crysis was namelijk zwaar, heel zwaar, en dat heeft vele mensen ervan weerhouden om de game bij diens release te spelen. Toch is het eerste deel nog steeds een pareltje om naar te kijken en de gameplay is mede vanwege het Nano-suit nog altijd zeer vermakelijk. Crysis 2 komt naast de PC ook naar de consoles en in München mocht ik de Xbox 360-versie van het spel proberen.

Meer tactiek en gemak

De grafische klap was niet zo groot als ten tijden van het eerste deel, toen ik aanschoof in een klein kamertje in House Prisco, hartje München. Crysis 2 ziet er grafisch goed uit, maar omdat de huidige consoles al wat jaartjes meegaan, springt hij niet ver boven andere games van nu uit. Desalniettemin is de game ontzettend mooi en in de diepe metrogang waar ik begon was het dan ook goed toeven. Een onderdrukkend gevoel, eng soms zelfs, maakte mij meester toen ik begon met het testen van mijn nieuwe Nano-suit.

Het Nano-suit is namelijk terug en dus kunnen we, net als in het eerste deel, kiezen uit verschillende ‘superkrachten’ als extra springkracht, armor, snelheid of onzichtbaarheid. Gelukkig is het een stuk makkelijker om deze krachten te selecteren, want in Crysis diende de game nog gepauzeerd te worden als je wilde switchen tussen meer dan twee van de krachten. Hoewel dit pauzeren voor de meeste PC-gamers geen echte ramp was (wat houden ze toch van hun menuutjes), is het voor console-gamers vooral het gemak dat telt. En gemakkelijk is het.

Prachtig

Alle krachten zijn namelijk op te roepen door het langer indrukken van een knop. De springkracht is dus simpelweg op te roepen door de A-knop lang in te houden en het gevolg is dat een groot deel van je krachtmeter wegslinkt, om vervolgens weer langzaam bij te vullen. Onzichtbaarheid is simpelweg te verkrijgen via de D-pad, maar ook andere functies, zoals bijvoorbeeld je night vision goggles, slurpen aan je krachtmeter. Op deze manier is alles goed gebalanceerd en zal je strategische keuzes moeten maken om verder te komen in het spel. Kies je voor onzichtbaarheid, dan heb je wellicht niet genoeg kracht meer om goed te kunnen zien in het donker. Het kost beiden immers energie.

Wapens klinken heerlijk en de schietactie is snel en bevredigend. Natuurlijk hebben de aangename graphics hier mee te maken en zeker ook de heat vision is een lust voor het oog. De rode, warme lichamen van je alien-tegenstanders lijken echt uit een spannende film te komen en CSI is er niks bij. Daarbij wil ik overigens ook vermelden dat het vuur in Crysis 2 geweldig oogt. Een explosie maakte op mij, mede dankzij de donkere achtergrond van de metrogang, een geweldige indruk.

Voorlopige conclusie

Mijn eerste kennismaking met Crysis 2 was een korte, maar gelukkig heb ik de belangrijkste zaken wel kunnen ervaren. Crysis 2 belooft bijzonder mooi en sfeervol te worden, het Nano-suit is toegankelijker, wat tactische keuzes fijner en belangrijker maakt, en de actie staat als een huis. Persoonlijk ben ik heel erg benieuwd naar het verhaal en de stedelijke omgevingen boven de grond, maar daar gaan we snel genoeg achter komen richting de release op 24 maart aanstaande.

  1.   
    Cirdan's avatar

    Ik ben zeker benieuwd hoe het op de consoles eruit komen te zien 🙂 Mooie graphics, of zware framedrop?:P

  2.   
    cookymonster's avatar

    damn wat heb ik een zin in deze game

  3.   
    DeAdSeYe's avatar

    Wat ik erg jammer vind, mensen richten nou te snel op de console versie! Door de limiet van hardware kunnen ze niet de graphics toveren als op een pc!

    Als we nou met zijn alle de console versie gaan preview/reviewen dan zal dit ook tenkoste gaan van de pc versie, want die zou geheel anders moeten zijn.

    Zo is er een vergelijking gedaan tot de xbox 360 en ps3 gelijk staat aan medium/high op directx 9 op de pc. Dan heb ik het nog niet over directx 10 of 11. En laten we eerlijk zijn, Crysis 2 is echt minder zwaar en zelfs op de console ziet dit spel echt mooit uit!

  4.   
    ms13694's avatar

    hopelijk is het spel ook op de wat mindere pc’s te draaien!

  5.   
    BertG's avatar

    hmm… Deze moet ik gewoon hebben. 😆

  6.   
    nickykolkie's avatar

    Cirdan schreef, "Ik ben zeker benieuwd hoe het op de consoles eruit komen te zien 🙂 Mooie graphics, of zware framedrop?:P"

    Ik denk niet dat ze hem gaan uitbrengen met een zware framedrop

  7.   
    rogier1976's avatar

    Lijkt mij leuk om een test/review te lezen over de console versie t.o.v. PC met DX11 versie. Ik wil nu wel eens zien of een dikke PC met DX11 echt grafisch mooiere plaatjes weergeeft dan op de console. Lijkt mij weer gaaf op met de nano suite als stealth door de levels heen te gaan, stealth kills op en top. Nu hopen dat de AI uitdagend is.

  8.   
    ShadyXL's avatar

    nickykolkie schreef, "

    ”Cirdan” schreef, "Ik ben zeker benieuwd hoe het op de consoles eruit komen te zien 🙂 Mooie graphics, of zware framedrop?:P"

    Ik denk niet dat ze hem gaan uitbrengen met een zware framedrop"

    Volgens mij ook niet nee 😛 Leuke preview 🙂 Ik kan echt niet wachten! (en mijn nieuwe GPU kan ook niet wachten :$)

  9.   
    booster666's avatar

    Sorry hoor, maar ik ik kon niet wachten en heb de gelekte versie gespeeld. Hij werkt nog niet erg goed maar het spel is HEEL leuk. Ik beloof dat ik hem voor PS3 ga kopen 😀