Beste Richard: DLC, verhaal en Mirror’s Edge 2

Richard Leurs en Matthijs Bijl zijn beide eindredacteur bij GamersNET en natuurlijk allebei echte gamers. Ze hebben echter nog één ding gemeen, want Richard en Matthijs delen graag hun mening over alles wat er in de wereld van games gebeurt. Daarom zijn de jongens penvrienden geworden, niets is te gek als ze elkaar om meningen vragen of gewoon even hun hart willen luchten. Eén ding is echter anders dan normaal, want de brievenwisseling is wekelijks op GamersNET te volgen. In deze brief bespreekt Matthijs de manier waarop ontwikkelaars met DLC omgaan, het belangrijkste element binnen een game en de annulering van Mirror’s Edge 2.

Beste Richard,

Downloadable content is een veelbesproken onderwerp. Zet twee gamers bij elkaar en drie meningen zullen uit de daaropvolgende discussie rollen. De manier waarop ontwikkelaars momenteel met DLC omgaan, is naar mijns inziens een verkeerde. De vele kleine spulletjes, zoals outfits of accesoires worden voor relatief veel poen via de downloadbare kanalen vrijgegeven, terwijl je de game wel voor een vaak flink aantal duiten hebt aangeschaft. Kleine dingetjes zoals deze zouden dus eigenlijk gratis met de game meegegeven moeten worden. De grote DLC, dus de uitbreidingen van vroeger, voegen daarentegen wel een meerwaarde aan de game toe en het is dan ook niet meer dan billijk om de ontwikkelaar daar via een geldelijke bijdrage voor te belonen. In de toekomst zie ik dan graag ook dat we waar voor ons geld krijgen bij het kopen van DLC. Dan ben ik ook bereid om een goede prijs te betalen.

En voor de kleine games, vaak van indie ontwikkelaars afkomstig, hoef je nog niet eens een grote zak met geld neer te leggen om veel plezier te krijgen. Het is geweldig wat voor prachtige parels er soms tussen zitten, zoals het vorig jaar verschenen Limbo. Een nadeel van de indie games is denk ik wel dat door het feit dat er zoveel zijn, de parels er af en toe helaas niet worden uitgevist. Deze kleine ontwikkelaars hebben simpelweg niet het geld om een enigszins fatsoenlijke marketingcampagne op touw te zetten. En nu we het toch over marketing hebben. Voel jij je beïnvloed door de vele reclames die op tv, het internet n in de ‘buitenwereld’ te vinden zijn? Of weet je meestal al wel welke game je gaat aanschaffen en doe je geen impulsieve aankopen?

Net als jij ben ik ook een fervent fan van het verhalende element binnen games. Dat betekent niet dat ik een potje actie niet kan waarderen. Verhaal is echter zeer belangrijk in mijn ogen voor een game, want zeker bij de meer ‘serieuze’ games trekt het je als gamer steeds en steeds meer binnen de virtuele wereld, waardoor het speelplezier en de interactie met je personages ook veel groter en sterker wordt. Sfeer is natuurlijk ook zeer belangrijk en helpt het verhaal realistisch over te komen. In de echt hersenloze games, zoals het aankomende Bulletstorm, is een verhaal natuurlijk vrijwel overbodig, dus dan focus je je als gamer op de andere gameplayelementen. Kan jij zulke games, dus type Duke Nukem, ook waarderen?

Om het maar even over een heel andere boeg te gooien, wat vind jij van het nieuws over het officieel stopzetten van de ontwikkeling van Mirror’s Edge 2? Ik ben in ieder geval zeer bedroefd, het eerste deel met een originele insteek als free-runner en de prachtig vormgegeven wereld in slechts een aantal kleuren, wisten bij mij echt tijdens het spelen continue een lach op het gezicht te toveren. Uit economisch perspectief naar dit project gekeken is de beslissing tot het stopzetten van de serie op zich natuurlijk wel begrijpelijk, de game verkocht slecht in vergelijking met de vele critici die de game loofden.

En dat brengt mij in een enigszins bedrukte stemming weer aan het einde van de brief. Ik duik weer in de wereld van Russische matroesjka’s in de zeer aan te raden ‘kleine’ game Stacking.

Moge het gamen je wel vergaan,
Matthijs

  1.   
    bender's avatar

    wie laat zich nu niet beïnvloeden door media of reclame… ik vooral door youtube niet dan van de trailers maar door de reviews en de achievements guide’s van roosterteeth 😛 maar ook van de mensen die gameplay uploaden van games (zoals xjaws enzo). door die dingen heb ik ook minecraft gekocht.