Final Fantasy XIV

Wanneer een game je vanaf het begin weet te pakken en er vervolgens om schreeuwt gespeeld te worden, dan weet je direct dat je te maken hebt met een goede game. Laat nou juist de laatste uiting binnen een welbekende serie, om precies te zijn Final Fantasy XIV, niet zo’n soort game zijn. Van het aanmaken en managen van een account tot aan de interface van de game zelf, het is werkelijk een blamage. Final Fantasy XIV heeft uiteraard zijn sterke kanten en er is potentie, maar in de huidige staat is de game zelfs de grootste fan nog niet aan te raden…

Een ‘fijne’ introductie

Na het pijnlijke proces van het aanmaken van een account en het updaten van de game kun je aan de slag in de wereld van Eorzea. Beginnend in de game dien je logischerwijs een personage aan te maken en toegegeven, dit is een zeer uitgebreid onderdeel van de game. Huidskleur, neusgrootte en lichaamsbouw, noem het maar op, het is vrijwel allemaal te customizen. De kans dat je een tweelingbroer of zus tegenkomt, is nagenoeg nihil en dat geeft toch net even dat persoonlijke tintje. Eenmaal aangemaakt, kun je met je personage op reis naar één van de drie steden in Eorzea.

Vlak na de keuze krijg je een typerend introfilmpje voorgeschoteld, dat jou als speler op een boot plaatst onderweg naar je gekozen bestemming. Aangekomen in de gekozen stad word je door de game niet duidelijk gemaakt wat het volgende doel is. Deze trend zet zich jammer genoeg de gehele game lang voort, want je vraagt jezelf constant af waar je heen moet, wat je moet doen en met name hoe je het moet doen. Na enkele uren werd mij bijvoorbeeld pas duidelijk dat ik een bepaalde rank moest bereiken om een volgende queeste te kunnen accepteren. Op zijn minst gezegd frustrerend.

Tekortkomingen

Heb je eenmaal door waar je naartoe moet en je bent een stukje gevorderd, dan zul je tegen die tijd de vreselijke interface opgemerkt hebben. Er zijn werkelijk waar geen, ik herhaal, GEEN sneltoetsen voor menu’s, voorwerpen of spreuken. Om je voorraad te bekijken, dien je een menu’tje te openen (tevens handmatig) en vanuit daar de optie te kiezen. Om snelle toegang te krijgen tot functies, ben je verplicht om zelf macro’s aan te maken. Nagenoeg elke moderne MMO heeft wel sneltoetsen en biedt snelle toegang, maar het is duidelijk te merken dat Final Fantasy XIV gemaakt is voor het gebruik van een controller; ik durf zelfs te zeggen dat het een regelrechte port is. Dat verklaart ook de relatief hoge systeemeisen.

Het verkrijgen van nieuwe uitrusting is evengoed een pijnlijke klus, want op de markten is niet aangegeven welke verkopers de spullen in huis hebben die je zoekt. Je moet werkelijk onthouden naar welke verkopers je toe moet stappen om bepaalde voorwerpen op de kop te tikken. Als je voor bepaalde uitrusting naar een ander gedeelte van Eorzea moet reizen, dan staat je wat te beleven. Vooralsnog is er namelijk geen vervoermethode in de game (Chocobos en vliegmachines werken nog niet), waardoor je dus met de doodsaaie benenwagen heen en weer moet. Je kunt wel teleporteren naar eerder bezochte plaatsen, maar dit verbruikt een duur goedje genaamd anima en het kost belachelijk veel tijd om je anima te herstellen.

Gelimiteerde gameplay

Zoals het een MMO betaamt, staat Final Fantasy XIV bol met een groot aantal queesten en dat is een goed teken, want veel content is belangrijk. Jammer genoeg wordt deze hoeveelheid content door één enkele designkeuze vrijwel onnodig gemaakt, want Square Enix heeft een limiet gelegd op het aantal queesten dat je per dag kunt uitvoeren. Je bent verplicht om van klasse te veranderen, om zo met andere queesten aan de slag te gaan. Als je graag met slechts één of hooguit twee klassen werkt, dan word je dus aardig gelimiteerd en val je terug op grinden om in level te stijgen.

Hierbij moet ik wel opmerken dat het wisselen en managen van verschillende klassen een makkelijke en leuke klus is. Aan de slag als ijzersmid? Draag een hamer! Altijd al een liefde voor pijlen gehad? Neem een pijl en boog mee! Het wisselen van klassen wordt gedaan door simpelweg het wapen van die klasse te gebruiken. Je kunt zelfs de krachten van klassen combineren, wat de gameplay en de gevechten toch net even meer diepgang geeft.

Helaas moet ik hier weer kritiek uitoefenen, want zelfs na een flink aantal uren zul je nog steeds vechten tegen kleine monsters, zoals ratten en insecten. Pas na een significant aantal uren kom je bij iets sterkere monsters aan en zelfs dan krijg je tussendoor te maken met klein grut. De wereld is over het algemeen ook erg leeg te noemen, mede dankzij het gebrek aan vervoer. Dit, en vele andere problemen, zorgen ervoor dat Final Fantasy XIV niet zo belonend aanvoelt als dat het had kunnen zijn.

Conclusie

Final Fantasy XIV is een MMO zonder diepgang, die zodoende niets bijzonders weet te bieden ten opzichte van zijn soortgenoten. De interface is werkelijk een ramp, dankzij het gebrek aan sneltoetsen. Het is veelal onduidelijk wat je volgende doel is en dit zorgt ervoor dat de game al gauw saai en langdradig wordt. Tel hier ook nog eens gelimiteerde gameplay bij, dankzij het limiet aan queesten per dag, en het feit dat Final Fantasy XIV teveel tekortkomingen kent, vooral voor een betaalde(!) MMO, om aan wie dan ook aan te raden. Er is potentie, maar die potentie kan alleen verwezenlijkt worden met een flink aantal patches.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Flexibel klassensysteem
  • Sfeervolle omgevingen

Wat is NOT

  • Bugs
  • Slechte interface
  • Gelimiteerde gameplay
  • Lege wereld
  • Relatief hoge systeemeisen

4.5

  1.   
    Ika Q's avatar

    Square Enix had net zo goed helemaal geen MMO moeten maken.

  2.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    Ika Q schreef, "Square Enix had net zo goed helemaal geen MMO moeten maken. "

    ja dat dacht ik ook, die SP verhalen van FF zijn altijd leuk, maarja mensen willen altijd verniewing en dan doen ze het is het weer niet goed, ze hadde meer onderzoek moeten doen bij andere mmo’s alleen dan kan het een succes worden.

  3.   
    Umbra's avatar

    Of gewoon lekker een nieuwe SP FF maken ;).

  4.   
    WesterW's avatar

    gameshark schreef, "

    ”Ika Q” schreef, "Square Enix had net zo goed helemaal geen MMO moeten maken. "

    maarja mensen willen altijd verniewing en dan doen ze het is het weer niet goed"

    Square Enix heeft al eerder een Final Fantasy MMO uitgebracht, die overigens wel succesvol bleek 😉

  5.   
    RoHoutje's avatar

    Hm… slecht cijfer.

  6.   
    Fox's avatar

    Moet je dit weer per maand betaalt worden? of 1 maalig? want als het 1 maalig is overweeg ik het nog.

  7.   
    Fox's avatar

    Ika Q schreef, "Square Enix had net zo goed helemaal geen MMO moeten maken. "

    Dit is niet hun eerste, hun eerste was best goed. Eigenlijk is dit wel leuk om te spelen maar er moeten gewoon meer mensen komen, en die BUGs kunnen er uit gehaald halen. en de rest is gewoon wat nieuws.

  8.   
    toqeer's avatar

    slechtste final fantasy ooit gewoon afgeraffeld