1987 staat bekend om drie gebeurtenissen: de wereldwijde beurskrach, PSV die voor de tweede maal Nederlands kampioen werd en de geboorte van een franchise genaamd Final Fantasy. Nu focust deze column zich niet op aandelen of voetbal, maar eerder op een beroemde serie die een blauwdruk zou achterlaten voor alle toekomstige RPG’s. Final Fantasy is sinds 1987 dan ook in allerlei vormen verschenen, op diverse platformen. Het is echter pas in 2002 dat de reeks in MMO-vorm verscheen, logischerwijs om technische redenen. Laten we eens een kijkje nemen naar de MMO-geschiedenis van de serie, om alvast een beeld te scheppen van het aankomende Final Fantasy XIV…
Een schommelende release
De aankondiging van Final Fantasy XI bracht in 2000 een enorme schok teweeg in de Japanse fanbase. Wat kregen de pers en miljoenen fans namelijk voor de kiezen? Een online PlayStation 2-titel binnen hun favoriete serie, die in wezen niks te maken had met de normale reeks. In tegenstelling tot de voorgaande delen focuste deeltje elf zich namelijk op real-time gevechten, honderden queesten en tonnen aan customizations. Dit weerhield menig Japans fan er echter niet van om de titel bij de release in 2002 uit te proberen. Het hedendaagse gevolg? Een MMORPG die momenteel door miljoenen spelers actief wordt gespeeld, op allerlei platformen.
Dit succes kwam daarentegen niet zomaar aanwaaien, beter nog, de release van de MMO was zogezegd geen soepele. De PC-versie kwam pas een half jaar na de PlayStation 2-versie en het lokaliseren van de game buiten Japan bleek helemaal een ramp. Pas na twee jaar was de game op alle platformen te verkrijgen in Amerika en Europa. Toch zal menig Europees fan zich geen PlayStation 2-versie herinneren, want de game verplichtte het gebruik van de hard disk-addon, een stukje hardware dat nooit het daglicht heeft gezien in Europa. De eerste versie van de MMO in Europa is dan ook de PC-versie, die dan weer wel immens populair is gebleken.
Ondanks een langdurige lokalisatie heeft de MMO ook in Europa flink wat fans kunnen vergaren, uiteraard niet zonder logische reden. Final Fantasy XI deed voor zijn tijd namelijk iets wat uniek was voor een MMORPG. PC-spelers waren namelijk, dankzij het zogeheten PlayOnline-systeem, in staat om samen met PlayStation 2-spelers aan de slag te gaan. Dit systeem werkte volledig naadloos en dit was, laten we wel wezen, voor een game uit 2002 een knappe prestatie. Nadat de MMO ook voet had gezet in Amerika en Europa was het zelfs mogelijk om als Europeaan op de PC te spelen met een PlayStation 2-speler uit Japan.
Dit wordt vandaag de dag beschouwd als iets doodnormaals, maar in 2006 werd het systeem nóg gecompliceerd toen ook de Xbox 360 voorzien werd van Final Fantasy XI. Zodoende konden Xbox 360, PlayStation 2 én PC-spelers samen uit hun dak gaan, ongeacht de regio. Dit maakte Final Fantasy XI voor zijn tijd de meest toegankelijke MMO op aarde, de game was dan ook de eerste cross-platform MMO in zijn soort. Het is zelfs mogelijk om een op de PlayStation 2 gemaakte personage voort te zetten op de PC en deze uiteindelijk zelfs over te zetten op de Xbox 360. Wederom dankzij het PlayOnline-systeem. Daar kan World of Warcraft nog best een puntje aan zuigen.
Even choquerend
Waar we op de E3 2009 verblijd werden met een nieuwe trailer van Final Fantasy XIII, kregen we echter ook een trailer te zien van Final Fantasy XIV. Dit bracht, net zoals Final Fantasy XI in 2000, een aardschok teweeg van een behoorlijk niveau. Deeltje dertien stond bij wijze van nog in de kinderschoenen en Square Enix wist nu al vrolijk een veertiende deel aan te kondigen. Het einde van de trailer bracht echter een nog grotere schok met zich mee dan de voorgaande schok, want het bleek een opvolger te betreffen van Final Fantasy XI.
Hoewel na het uiteindelijke succes van Final Fantasy XI de aankondiging niet als een verrassing zou moeten komen, waren de reacties van de fans een gemixt scenario. Want wat moet Final Fantasy XIV bieden ten opzichte van zijn voorganger? Een terechte vraagstelling, want Final Fantasy XI met HD graphics, daar zit men natuurlijk niet op te wachten. Volgende week werpen we een blik op de nieuwe rassen van Final Fantasy XIV en hoe de wereld van deze opvolger zich kan verhouden ten opzichte van Final Fantasy XI. Tot volgende week!
Goed column maar zelf heb ik nooit iets gehad met MMOJRPG’s. Ik weet niet, maar ze trekken mij niet aan.
Leuke column Jonah! 🙂
Moet nog is een keer een Final Fantasy uit gaan proberen denk ik.
WTB history of wow 😛
Is Final Fantasy een beetje leuk, Jonah?
Mwoah, de afgelopen paar delen (X-XIII) vond ik een stuk minder (m.u.v. FFXI natuurlijk). Ik ben meer van de oude garde, mijn voorkeur gaat uit naar FFI, FFII, FFVI en FFIX. En nee, FFVII vind ik niks. 😛
Ik ben zelf ook dol op een paar spin-offs in de serie, zoals Crystal Chronicles. Verder zijn er nog wat kleinere delen op de handhelds die ik leuk vind. Final Fantasy draait voor mij vooral om de muziek, de sfeer, het achterliggende verhaal en de manier waarop deze verteld wordt. FFIX is daarom zeker mijn favoriet.
Leuk stuk Jonah! Blij dat er nog een ‘hardcore’ pc-gamer bij GN zit:D
final fantasy is geen MMO… wel een RPG
final fantasy heeft geen eens een mmo geschiedenis