Kies je eigen pad in Final Fantasy XIV

Final Fantasy XI kenmerkte zich met vijf unieke rassen, elk met de nodige voor- en nadelen. Het ene ras focuste zich op magie, terwijl het andere ras zich richtte op handwapens. Dit geldt tegenwoordig als dé standaard in elke MMORPG, maar hetgeen wat Final Fantasy XI uniek maakte, waren de vele beroepen die je kon volgen. Het aankomende Final Fantasy XIV biedt wederom vijf rassen, stuk voor stuk variaties op de vijf oorspronkelijke. Hierdoor voelt de game voor fans herkenbaar, doch fris aan. Door de vele rassen en beroepen kun je in Final Fantasy XIV dan ook je eigen pad kiezen, iets waar we in deze column een kijkje naar gaan nemen…

eft

Hyur

Als eerste hebben we de Hyur, een menselijk ras dat onderverdeeld is in de Midlanders en de Highlanders. Eerstgenoemde clan is sterk gericht op het vergaren van wijsdom en wordt zelfs beschouwd als het meest verfijnde ras ter wereld. Invloed van de Midlanders is dan ook werkelijk in elke stad terug te vinden. De Highlanders zijn hier echter het tegenovergestelde van; een sterk krijgerras dat na een verwoestende oorlog tussen de Hyur en de Elezen gedwongen is om te overleven als huurlingen. Hoewel beide geslachten van de Midlanders speelbaar zijn in Final Fantasy XIV, is enkel het mannelijke geslacht te kiezen van de Highlanders.

ight

Elezen

Ten tweede hebben we een elvenras onder de naam Elezen, onderverdeeld in de Wildwood en de Duskwight Elezen. De Wildwood-clan is te vinden in het woud en ieder lid bezit een uitzonderlijk goed zicht. Dit verklaart tevens de uitzonderlijke boogschutterkunsten die de clan bezit. De tegengestelde clan, de Duskwight Elezen, vertoeft in diverse grotten en ondergrondse ruimtes, waardoor de clan een enorm goed gehoor bezit. De twee clans kunnen jammer genoeg niet met elkaar overweg, ten gevolge van een oorlogsconflict in het verleden tussen de Hyur en de Elezen. Waar de Wildwood-clan in vrede leeft met de Hyur, weigeren de Duskwight Elezen om vrede te sluiten.

eft

Lalafell

Het derde ras dat zich voordoet is de Lalafell, een ras met een handjevol menselijke kenmerken dat veelvuldig gebruik maakte van de vruchtbare eilanden in de zuidelijke zeeën. Deze behendige en intelligente wezens zijn dan ook afkomstig uit de zuidelijke regionen. Net zoals de andere rassen is de Lalafell verdeeld, ditmaal in de Plainsfolk en de Dunesfolk. De eerste clan doet zich met name voor op de prairies en is te vinden in hun kenmerkende, ronde hutten. De Dunesfolk leven daarentegen letterlijk(!) in structuren op de ruggen van enorme wezens. Leden van deze clan dragen in hun voorhoofd een juweel, waarbij elk juweel een sterrenbeeld voorstelt.

ight

Roegadyn

Ten vierde krijgen we te maken met de Roegadyn, bestaande uit grote en gespierde krijgers afkomstig uit de noordelijke regionen. Ze zijn verdeeld in de Sea Wolves en de Hellsguard, de eerste clan was voormalig actief als een gevreesde groep piraten. Vandaag de dag hebben de Sea Wolves zich echter gevestigd als gerespecteerde zeelieden, in dienst als vissers of bij de marine. De Hellsguard is een clan die zich daarentegen niet op wateren begeeft, eerder in vulkanische gebieden. Deze trouwe krijgers beschermen de poort naar de hel en focussen zich op diverse vechtkunsten. Alleen het mannelijke geslacht is speelbaar van dit ras.

eft

Miqo’te

Als laatste is er nog de Miqo’te, een religieus, katachtig ras gescheiden in twee sektes: de Seekers of the Sun en de Keepers of the Moon. Zoals de namen van de clans al aangeven, zijn dit respectievelijk dag- en nachtwezens. Waar de eerste clan de zonnegodin Azeyme aanbidt, adoreert de tweede clan de maangodin Menphina. Over het algemeen zonderen de Miqo’te zich af van andere rassen, zelfs in steden. Enkel het vrouwelijk geslacht is speelbaar van dit ras.

Vier verschillende klassen

Naast alle rassen zijn er natuurlijk ook talloze beroepen die je kunt volgen in Final Fantasy XIV. Deze beroepen zijn onderverdeeld in vier ‘disciplines’: oorlog, magie, hand en land. Onder de eerste discipline vallen bijvoorbeeld boogschutters, gladiatoren en huurlingen. Kijkend naar de kenmerken van elk ras is dus veelal af te lezen in welke richtingen je kunt met een ras. De vierde discipline, land, bestaat bijvoorbeeld uit gouddelvers, ijzersmeden en wapensmeden.

Bij de launch van Final Fantasy XIV zullen er achttien beroepen te kiezen zijn binnen de vier eerder genoemde ‘disciplines’. Mocht je uiteindelijk niet helemaal tevreden zijn met je beroepskeuze, dan hoef je gelukkig niet terecht bij de LOI. Je kunt simpelweg een ander voorwerp, dat te maken heeft met het beroep dat je wilt kiezen, vasthouden. Wanneer je bijvoorbeeld een hamer bij je draagt, verandert je beroep naar ijzersmid. Het is een simpel, doch effectief systeem om snel te kunnen wisselen tussen beroepen, bijvoorbeeld na queesten. Zo kun je ook diverse beroepen ‘tegelijk’ beoefenen en bijhouden. Hoe dit in de praktijk werkt, is binnenkort natuurlijk te lezen in onze uitgebreide review van Final Fantasy XIV.

  1.   
    Dude…'s avatar

    mmmhh lijkt me toch een best vet spel…
    ook voor de xbox?

  2.   
    RoHoutje's avatar

    Hm… Ik ga voor die Hyur! 😆

  3.   
    soulzx3's avatar

    hmm, ik vind denk ik TERA beter dan FF XIV..

  4.   
    Centaur's avatar

    De Hyur zijn er voor het vergaren van Wijsdom?!
    Klinkt als een goede vertaling van de tekst:P.

    Verder wel een vet spel idd!

  5.   
    Jonah's avatar

    Centaur schreef, "De Hyur zijn er voor het vergaren van Wijsdom?!
    Klinkt als een goede vertaling van de tekst:P.
    Verder wel een vet spel idd!"

    Wat is daar dan mee?