Inversion

Zwaartekracht, een grappig fenomeen waar je nog steeds wel een stil bij kan staan. Het is er en we kunnen simpelweg niet zonder, maar hoe vet zou het wel niet zijn om te kunnen klooien met zwaartekracht? Een beetje rondzweven, op de muren lopen of dingen weg laten vliegen, zou dat niet tof zijn om te doen? Inversion probeert ons dit geklooi te laten ervaren, zonder al te veel dure, wetenschappelijke experimenten. Ik raakte zo al snel erg benieuwd naar het spel, maar er begon tegelijkertijd ook iets te knagen in mij.

Gears of Inversion?

Inversion is een third person shooter van Saber Interactive die vooral rust op brute shootouts. Grote gespierde mannen vechten met grote geweren tegen nog grotere aliens die uit grote gaten uit de grond komen. Komt dat je misschien bekend voor? Tijdens de demonstratie van Inversion zat ik met maar één ding in mijn hoofd: “Dit is Gears of War”. Inversion is natuurlijk niet direct een simpele kopie van het spel, maar eerder een soort wannabe. De grauwe tinten, kleding en vijanden lijken zo uit Gears of War te zijn gelopen en er zitten zelfs enorme zagen onder de loop van de geweren in Inversion. Aan de ene hand kunnen we dan denken: ‘Maar Tom, je kunt nu eenmaal niet altijd origineel zijn”, maar aan de andere hand hadden de developers ook een uurtje rondom de tafel kunnen gaan zitten om met een origineel verhaal en nieuwere setting op de proppen te komen.

Mindfuck

Maar goed, Inversion is niet alleen een Gears of War imitatie, het brengt namelijk ook dat leuke, nieuwe speeltje aan bod: de zwaartekracht, dat magische element waar ik het eerder over had. Met behulp van gravity-devices kun je bijvoorbeeld een erg vet zero-gravity veld afschieten, waardoor objecten plots loskomen van de grond. Met deze ability kun je vijanden uit hun cover weg laten drijven of, wellicht nog leuker: hun cover plotseling laten zweven, waarna het een ‘piece of cake’ is om ze neer te halen met je machinegeweer. Bijzonder handig speeltje dus, zo’n zero-gravity gun. Dat is echter nog niet alles, er zijn namelijk ook nog andere zwaartekracht-abilities. Zo is het mogelijk om losse objecten naar je toe te trekken en ze weer met een rotvaart weg te kunnen knallen. Zoiets spreekt helemaal voor zich en is ook leuk om te gebruiken, maar het deed me dan toch weer stevig denken aan een presentatie die ik eerder die dag had, die van Red Faction: Armageddon. In Armageddon zit namelijk de magnet gun die precies hetzelfde trucje doet, als twee druppels water. Inversion gaat er echter nog iets dieper op in met upgrades en uitbreidingen voor deze speciale kracht. De mate waarin je kan rommelen met de zwaartekracht wordt steeds groter en dus ook steeds interessanter. Na een tijdje is het mogelijk om mensen op te tillen en ze richting andere vijanden te smijten of om hele auto’s op te pakken en als cover te gebruiken.

Het feest der zwaartekracht is pas helemaal compleet als het trekpunt van de zwaartekracht verschuift. Even zweven jij en je kameraden door de lucht en dan plots: boem, sta je op de muur. De gevechten gaan ongestoord door, terwijl jij op de muur loopt en je vijanden op het plafond of misschien wel de grond. Een granaat lobben is dan pas echt een mindfuck, aangezien deze door twee gravitatievelden heenvliegt en het dus lastig is (of juist heel makkelijk) om hem bij de tegenstanders aan te laten komen. Een interessant gameplay-element, waar ik graag nog meer van wil zien.

Er is dus veel mogelijk qua zwaartekracht en Inversion nodigt je ook echt uit om ermee te klooien. Het spel kent ook een co-op, waarbij twee spelers gelijktijdig het verhaal doorlopen en elkaar bij kunnen staan met hun gravity-wapentuig. Ook dit zal waarschijnlijk veel leuke experimenten opleveren. Zo kan de een namelijk de vijanden uit hun cover laten zweven, terwijl de ander ze meteen neerhaalt met ‘normaal’ wapentuig. Ik vroeg aan de mensen van Saber Interactive hoe de multiplayer eruit zou komen te zien, want dat wordt natuurlijk één grote clusterfuck vol zero-gravity en gesmijt met meubilair. Men wilde echter nog niet laten weten hoe de multiplayer zal worden, maar mijn verwachtingen blijven hoog.

Voorlopige conclusie

De feature die het mogelijk maakt met de zwaartekracht te kloten blijkt in ieder geval grappig, is uitnodigend en het smeekt naar impulsieve experimenten van gamers. Het punt blijft echter: voor hoelang is dit gekloot echt leuk? Zolang Saber Interactive bezig blijft met innovatieve krachten en het bedenken van situaties, blijft het zonder twijfel een gave game om te spelen. De ontwikkelaars moeten echter oppassen niet te veel van Gears of War te stelen, want het doet alleen maar af aan de ervaring. Dus Saber, haal alsjeblieft die zaag onder de geweren vandaan.

  1.   
    RoHoutje's avatar

    inversion? de screenshots zien er wel vet uit! 🙂

  2.   
    Fox's avatar

    dit komt me heel erg bekent voor maar weet niet meer waar van.

  3.   
    cookymonster's avatar

    the force will be whit you 😆
    kan nog geinig worden mensen eerst even de lucht in gooien en ze dan neerknallen terweil ze midden in de lucht rondvliegen

  4.   
    geart96's avatar

    Ziet er bruut uit 😀

  5.   
    Killafist's avatar

    Fox schreef, "dit komt me heel erg bekent voor maar weet niet meer waar van."

    volgens mij lijkt het een beetje op bulitstorm….

  6.   
    Tom's avatar

    Defqon 1″][quote=”Fox schreef, "dit komt me heel erg bekent voor maar weet niet meer waar van."

    volgens mij lijkt het een beetje op bulitstorm….[/quote]
    Nah, totaal niet. Het spel voelt echt enorm aan als Gears of War. De dynamiek, het design en zelfs het verhaal hebben een redelijk complete Gears-vibe.

  7.   
    yaxxo's avatar

    waarom doet dit mij erg veel denken aan Just Cause 2