Fans van Halo 3 kunnen nog altijd op een zeer populaire multiplayer rekenen, maar eind dit jaar komen ze nog meer aan hun trekken dankzij Halo 3: ODST. Tijdens de E3 konden we uitgebreid gaan knallen met deze game…
Even wennen
Halo 3: ODST vertelt het verhaal van “The Rookie”, een Orbital Drop Shock Trooper (vandaar de afkorting ODST) die op het punt staat aan een nieuwe missie te beginnen, enkele weken voor de gebeurtenissen uit Halo 3. In je bepantserde capsule word je, samen met vele andere Troopers, gedropt richting de stad New Mombasa, maar nog voor je je bestemming kunt bereiken zorgt een enorme schokgolf ervoor dat je bewusteloos raakt en je capsule stuurloos neerstort. Als je weer bij je positieven komt zijn je teamleden nergens te vinden en wacht jou de schone taak om te achterhalen wat er met iedereen is gebeurd.
Het is dus meteen even wennen, geen Master Chief onder de knoppen. Toch is het wel een leuk stukje afwisseling om met de vaardigheden (en beperkingen) van The Rookie bezig te mogen. Zo is ons nieuwe hoofdpersonage minder sterk dan Master Chief en zal hij er soms zelfs verstandig aan doen om groepen vijanden met enige stealth te omzeilen, in plaats van zoveel mogelijk Covenant om te leggen. Misschien niet een aanpak die je van een standaard Halo-game zou verwachten, maar het geeft ODST wel een prima eigen uitstraling.
Een echte band
Een andere grote verandering op het gebied van gameplay heeft te maken met je hoofdzakelijke doel: achterhalen waar je teamgenoten zijn en uitvinden hoe het nu met ze gaat. Dit doe je door in de omgeving bepaalde aanwijzingen te onderzoeken die je herinneren aan je teamgenoten. Op het moment dat je zoiets vindt, begint een interactieve flashback. Vanaf dat punt mag je namelijk met de bewuste teamgenoot spelen. Tijdens de E3-presentatie zagen we al dat er gespeeld werd met teamlid Dutch, een lompe kerel die juist wel weer goed is voor veel explosieve actie en dus ook sneller vol op de aanval overgaat. Op deze manier zul je dankzij de diverse flashbacks en teamgenoten ook wat afwisseling krijgen op het gebied van gameplay en tactieken. Misschien zorgt die afwisseling er wel voor dat we iets minder snel een echte band met The Rookie zullen opbouwen, maar genoeg variatie tijdens het spelen is natuurlijk ook wat waard.
Je staat er overigens niet helemaal alleen voor, want vlak nadat je bent bijgekomen krijg je hulp van de Superintendent, een soort automatisch city-management systeem. Je krijgt zodoende de beschikking over onder andere een kaart van de omgeving, met daarop diverse interessante plekken om te onderzoeken, en een nieuwe visuele optie: Visual Intelligence System Reconnaissance (VISR). Dankzij VISR krijgen bondgenoten en vijanden elk een eigen kleur en ook belangrijke objecten in de omgeving lichten op. Je bent in de game overigens redelijk vrij om te bepalen in welke volgorde je alles beleeft, wat vrij uniek is voor een Halo-game, maar je hoeft dankzij de diverse ondersteuning niet bang te zijn dat je helemaal verloren en verlaten rond moet dwalen op zoek naar een nieuwe aanwijzing.
Time for a Firefight!
Tijdens de persconferentie van Microsoft kwam het even kort aan bod en op de beursvloer van de E3 kon ik er uitgebreid los mee gaan: Firefight, de nieuwe multiplayer modus die een echte troef lijkt te worden van Halo 3: ODST. In deze spelmodus ga je met maximaal vier spelers coöperatief helemaal uit je dak tegen hordes vijanden, wat natuurlijk veel doet denken aan Horde van Gears of War 2 en de Survival modus uit Left 4 Dead. Ondanks de vergelijkingen speelt Firefight echt als een vertrouwde Halo-multiplayer, inclusief de toevoeging van skulls. Die kunnen je behoorlijk tegen gaan werken als ze er ineens voor blijken te zorgen dat ze de Covenant meer health geven.
Het uiteindelijke doel van Firefight is helder: een zo hoog mogelijke score behalen met je team, wat alleen maar zal lukken als je ook echt goed onderling overlegt en samenwerkt. Je team begint met slechts zeven levens, dus één zwakke schakel kan het hele team onderuit halen. Je speelt daarentegen net zolang als dat er levens nog zijn en als je ver genoeg komt in Firefight kan je er zelfs levens bijverdienen. Mijn speelsessie op de beursvloer was al puur genieten en ik weet zeker dat heel veel mensen hier ongekend veel uren mee bezig zullen gaan.
Voorlopige conclusie
Halo 3: ODST lijkt misschien een vreemde eend in de bijt, maar het bekende Halo-gevoel druipt er toch wel vanaf. De singleplayer belooft een verfrissende ervaring te worden met The Rookie en de diverse flashbacks die je kunt spelen als je meer te weten komt over teamleden.
Een groot speerpunt van de game is echter de co-op modus Firefight. Lekker met vier spelers knallen zolang als je kunt, daarbij rekening houdende met je voorraad kogels en levens. Samenwerken blijkt in Gears of War 2 en Left 4 Dead een geweldig concept en ook Halo 3: ODST zal mee kunnen liften op dit succes.
Tel daar nog eens bij op dat de game straks geleverd wordt met alle multiplayer mappen van Halo 3 en het zal duidelijk zijn dat de game heel veel te bieden heeft. Heb je alle mappen al, dan is er ook geen vuiltje aan de lucht, want naast de interessante singleplayer en Firefight modus bevat ODST ook nog een beta-uitnodiging voor Halo: Reach, de volgende Halo-shooter waar Bungie hard aan werkt. Hoog tijd voor een pre-order dus!
goeie preview, alleen wat zijn de screens mooi 😮
grafisch is heeft halo dan een grote verbetering gehad.
ook al heb ik niet zoveel met halo, de co-op modus lijkt me wel tof.
net zoals GoW2 vond ik de singleplayer niet zo heel leuk, maar de co-op modus echt geweldig!
Firefight wordt echt tof 😀
Kan niet wachten. Te cool!
mooie Preview! echt Fire fight, campaign, multieplayer, Halo: Reach beta (LE: + ODST Controler, Pre-order: + Johnson code voor firefight) ik ga hem gewoon zeker halen! 😀
Deze word zoooooooooo vet ik ga hem zeker halen! alleen jammer dat pre-order amerikaans is ik weet nog neit zeker of ik hem pre-order. Ik hoop wel dat hij een legendary edition heeft of zoiets net als halo 3 met een odst helm, dat zou echt vet zijn!
der komt geen forge of matchmacking in halo 3 odst waarom!!!!!!!!!!!!!! 😥 😥
wacht eve wat is dit ???