Punch-Out!!

Punch-Out!! is een boksgame die zowel oude als nieuwe fans moet plezieren. De Nintendo Wii is met zijn motion controls tenslotte uitermate geschikt voor een nieuw deel binnen deze legendarische franchise. Maar loopt Punch-Out!! de ring uit met de Gouden Riem of is hier sprake van een Total Knock Out? Dat lees je in deze review.

Oud, maar vertrouwd

Punch-Out!! is een franchise die menig volwassen gamer onder ons wel kent. We hebben hier namelijk te maken met een serie die begonnen is op de oeroude Nintendo Entertainment System en daar zijn status heeft gevestigd als een boksgame met een unieke herspeelbaarheid, bijzondere graphics en uiteraard lachwekkende tegenstanders. Later heeft Punch-Out!! ook zijn debuut gemaakt op de Super Nintendo Entertainment System, welke op dit platform geperfectioneerd werd en zo een plekje heeft bereikt in het hart van nog veel meer fans. Toch heb ik als kleine opdonder Punch-Out!! nooit mogen spelen, omdat ik simpelweg niet bekend stond met de franchise, laat staan de game. Uiteraard ben ik hier later wel vertrouwd mee geworden, alleen al vanwege het befaamde “Niggah Stole My Bike”, welke tot op de dag van vandaag nog even vrolijk rondspookt in mijn hoofd. Mijn nieuwsgierigheid werd dan ook zeker geprikkeld na de aankondiging van een Punch-Out!! voor de Nintendo Wii.

Diepgang met hindernissen

Als eerste wil ik duidelijk maken dat Punch-Out!! een game is met een veel grotere diepgang dan op het eerste gezicht mag lijken. Dit komt namelijk doordat elke tegenstander zijn eigen tactieken en kenmerken heeft en een goede strategie om ze te verslaan hierbij centraal staat, anders is de aanschaf van een stapel handdoeken geen slecht idee. Zo zul je diverse trage krachtpatsers tegenkomen en logischerwijs ook de snellere gladjakkers. Af en toe kan dit resulteren in trial and error, maar dat is Punch-Out!! wel te vergeven, want juist dit systeem van welgeplande strategieën en tactiek is wat Punch-Out!! zo bijzonder maakt. Je kunt absoluut niet lukraak gaan stoten en daarmee hopen wat te bereiken. Nadenken, een patroon proberen te vinden en daar gebruik van maken, is juist essentieel.

Dit systeem bevat helaas alleen één grote drempel en dat is ironisch genoeg de onnodig ingewikkelde besturing. Zo voer je bijvoorbeeld geen opwaartse stoot uit door omhoog te stoten met de WiiMote of Nunchuck, maar door de analoge stick vooruit te bewegen en tegelijk naar voren te stoten met de WiiMote of Nunchuck. Hetzelfde geldt voor extra sterke Star Punches, welke te verkrijgen zijn door je stoten goed te timen. Ook deze voer je uit door naar voren te stoten en tegelijk of de A-knop of de C-knop ingedrukt te houden. Daarnaast ontwijk je ook nog eens met behulp van de analoge stick door deze naar links, rechts of achteren te bewegen. In het begin gaat dit tegen je gevoel in en zul je hier absoluut aan moeten wennen, vooral wanneer je bekend bent met Wii Sports. Sommigen zullen dan helaas ook niet in staat zijn om deze drempel te overwinnen. Jammer genoeg ben ik er daar één van.

Wanneer je toch voorbij deze hindernis bent, kun je je verdiepen in het systeem en zul je absoluut plezier beleven aan het boksen zelf. Om het jezelf wat gemakkelijker te maken, kun je weer wel de WiiMote zijwaarts houden en gebruiken als een traditionele controller, maar dit neemt natuurlijk wel het ware gevoel weg dat je zou moeten hebben bij een game als Punch-Out!! en denigreert zo alleen maar het platform waarop deze is verschenen. Ik vraag me dan zeker af waarom Next Level Games, de ontwikkelaar achter deze versie van Punch-Out!!, de game niet heeft uitgesteld om uiteindelijk Wii MotionPlus te integreren en de ervaring zo ultiem te maken. Ondersteuning voor het Wii Balance Board is namelijk wel toegevoegd, al is deze bij lange na niet responsief genoeg om daadwerkelijk op te kunnen tegen de snellere tegenstanders.

Veertien in een dozijn

We zouden natuurlijk niet kunnen spreken van een volwaardig deel binnen de serie zonder de terugkeer van een paar klassieke personages. Fans zullen ook zeker niet teleurgesteld worden, aangezien er zowaar twaalf veteranen terugkeren naar het strijdveld, of in dit geval de boksring. Zo zul je weer kennismaken met de nerveuze Glass Joe en de onderbroekhijsende King Hippo, maar ook twee volledig nieuwe personages, waaronder Disco Kid. Het geheime, veertiende personage verklap ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat het een beroemd Nintendo-personage is. Wellicht dat niet iedereen het eens zal zijn met de lijst, maar dat is in dit geval zeker niet storend. Er is enorm veel aandacht besteed aan de overdracht van het uiterlijk en elk personage is overgoten met een heerlijk laagje humor.

De komedie eindigt daar absoluut niet, want ook de algehele presentatie is zeer gelikt te noemen. Grafisch is het spel enorm kleurrijk en wordt er gebruik gemaakt van cel-shading, iets wat altijd tot zijn recht is gekomen op de consoles van Nintendo. The Legend of Zelda: The Wind Waker is hier een goed voorbeeld van. Dit, samen met de ongelooflijk vloeiende animaties van de tegenstanders, tilt het humorgehalte in Punch-Out!! naar een hoger niveau. Het is ook niet zeldzaam geweest dat ik even heb moeten pauzeren, omdat ik af en toe letterlijk moest schuddebuiken van het lachen. Alle personages stralen gewoon een bepaalde energie en vrolijkheid uit die zorgen voor een heerlijke, ongekende sfeer.

Extra’s, extra’s en nog meer extra’s

Punch-Out!! bevat zoals te verwachten een paar klassieke modi zoals de standaard Career Mode waarin je jezelf omhoog moet werken in drie verschillende Circuits, bestaande uit een bepaald aantal boksers, welke naarmate je steeds verder komt aanzienlijk pittiger worden en enorm goede reflexen eisen om als winnaar uit de ring te stappen. Na het uitspelen van deze modus wordt automatisch de Title Defense Mode vrijgespeeld, een modus waarin de tegenstanders nog sterker zijn en hun zwakke plekken nog moeilijker te bereiken. Mocht je deze modus ook uitgespeeld hebben, kun je aan de slag met de Last Stand Mode, welke zoals te verwachten een nog grotere uitdaging voorschotelt. Naast de zojuist genoemde modi kun je ook aan de slag in de Exhibition Mode, waar je kunt vechten tegen eerder verslagen tegenstanders en speciale prestaties kunt behalen door aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Het mag dus duidelijk zijn dat Punch-Out!! geen gebrek aan diepgang heeft en je vooral heel lang kan bezig houden.

Geen online geweld

Jammer genoeg bevat Punch-Out!! alleen geen online modus, iets wat natuurlijk ontzettend zonde is. Het had ten eerste de houdbaarheidsdatum van de game kunnen verlengen, maar vooral gewoon vele uren extra plezier kunnen toevoegen. Gelukkig kun je wel samen aan de slag in de offline split-screen multiplayer. Hier kun je beiden als Little Mac elkaars hoofd bont en blauw slaan, zoals je dat in de singleplayer zou doen. Toch zit er één leuke twist in deze modus, want zodra je genoeg kracht heb verzameld, kun je transformeren in Giga Mac. Beschouw laatstgenoemde maar als een soort Hulk met een volledige tray Red Bull achter zijn kiezen. Dit kan het hele gevecht spontaan in het voordeel brengen van de ander en zorgt voor een leuke balans. Uiteindelijk is de offline multiplayer een toffe toevoeging die voor de nodige vermaak kan zorgen, vooral op een melige vrijdag- of zaterdagavond. Punch-Out!! mag dan ook beschouwd worden als een ware party-game.

Conclusie

Punch-Out!! is alles bij elkaar genomen een zeer vermakelijke boksgame geworden met een verrassende diepgang en leuke extra’s. Helaas wordt de ervaring tegengehouden door de enigszins teleurstellende besturing, welke aanzienlijk verbeterd had kunnen worden met behulp van Wii MotionPlus. Een paar maanden uitstel om deze te integreren en een online modus toe te voegen, was ook zeker geen slecht idee geweest. Maar wees gerust, want dit wil niet zeggen dat we te maken hebben met een matige of zelfs slechte game, want Punch-Out!! wist me wel te vangen met zijn heerlijke humor en vooral gewoon ouderwets plezier.

  1.   
    Uchiha linkz's avatar

    well jammer van die online modus en motion plus anders was ie nog leuker geweest. 😀

  2.   
    Spam-Fischer's avatar

    kan nintendo ooit is een keer een harde en stoere vechtgame maken op de wii 🙁

  3.   
    NightHawk's avatar

    Iets te magertjes voor een normaal geprijsde game vind ik.

  4.   
    Chikin's avatar

    Uchiha linkz schreef, "well jammer van die online modus en motion plus anders was ie nog leuker geweest. 😀 "

    Ja echt he 🙁

  5.   
    JonsoN's avatar

    Spam-Fischer schreef, "kan nintendo ooit is een keer een harde en stoere vechtgame maken op de wii 🙁 "

    Precies..

  6.   
    Dr. D3nVil's avatar

    Spam-Fischer schreef, "kan nintendo ooit is een keer een harde en stoere vechtgame maken op de wii 🙁 "

    daar heb je ps3 en 360 voor nintendo is eerder met mario en zelda 😉