World in Conflict: Soviet Assault

Toen World in Conflict in 2007 verscheen, waren fans van real-time strategy games ongekend enthousiast. Het onvermijdelijke dient zich spoedig aan, want een uitbreiding is onderweg. Wij gingen alvast aan de slag met de preview code van Soviet Assault. En Hij zag dat het goed was…

Let’s go, brave comrades!

World in Conflict: Soviet Assault heeft een bijzondere weg afgelegd. Ontwikkelaar Massive Entertainment werd door het samengaan van Activision en Blizzard overbodig gevonden en kwam, samen met Soviet Assault, op straat te staan. Op dat moment kwam Ubisoft om de hoek kijken en kocht Massive Entertainment en daarbij ook de World in Conflict-franchise. Alle onzekerheid was ten einde…

Toch is dit ook van invloed op de game geweest, want oorspronkelijk zou Soviet Assault samen met het origineel voor de Xbox 360 en PlayStation 3 verschijnen, terwijl het als add-on voor de PC uitgebracht zou worden. Dit zag Ubisoft blijkbaar niet zitten en toen is er gekozen om ook van Soviet Assault een PC-exclusive te maken. Over paar weken verschijnt bij ons de Complete Edition van World in Conflict, met daarin zowel het origineel als de uitbreiding Soviet Assault, en de preview disc van deze stand-alone uitbreiding kwam dan ook als geroepen. Let’s go, brave comrades!

The Americans have been destroyed

Vanaf het moment dat je aan de eerste missie begint, valt op dat we hier met een echte uitbreiding te maken hebben. De tussenfilmpjes vertonen behoorlijke sporen van een oude engine, maar aan de andere kant ziet de actie er in-game gewoon heerlijk uit en kan de game vertrouwen op een zeer prettige besturing. Fans van de serie zullen zonder problemen meteen de actie in kunnen duiken, terwijl Soviet Assault nog altijd zoveel toegankelijkheid biedt, dat nieuwkomers zich al snel thuis zullen voelen. Tanks in formatie laten rijden, nieuwe troepen aanvoeren en het gebruiken van de diverse speciale offensieve en defensieve aanvallen die elke unit kent. Dat we deze keer met het Rode Leger aan de slag mogen, zal voor velen een welkome afwisseling zijn.

Daarnaast blijven de tactical aids geweldig. Deze speciale acties kan je oproepen als je daar genoeg punten voor hebt, die bijvoorbeeld te verdienen zijn door vijanden uit te schakelen. In het begin beperkt het zich nog tot wat gewone luchtaanvallen met zware bombardementen of juist wat meer geplaatste bommen, maar het wordt pas echt leuk als je genoeg punten hebt om tactical nukes, fuel air bombs of een napalm strike in te zetten. Aan het einde van de eerste missie van Soviet Assault kreeg ik vrij spel van mijn bevelhebber om op volle kracht met zoveel mogelijk speciale acties een massale vijandige aanval af te slaan. Het gevolg was explosief, verwoestend, maar vooral ontzettend gaaf.

The Fall of ‘89

De rest van de gameplay voelde tijdens mijn speelsessie eveneens vertrouwd aan. Nog altijd zal je steeds command points in de buurt veilig moeten stellen om verder te komen, waarbij je altijd midden in de actie blijft zitten op het strijdveld. World in Conflict: Soviet Assault is dan ook een echte actie-gerichte game en zadelt je niet op met het bouwen van een uitgebreide basis of andere vormen van micro-management. Persoonlijk kan ik deze aanpak zeker waarderen, maar het is wel iets om op te letten als je van jezelf weet dat je liever wat meer met het managen van je voorzieningen bezig wilt zijn tijdens een game.

De missies met de Sovjets zijn echter wel wat sterker gericht op de persoonlijke momenten tijdens een grote oorlog, waardoor je vooral met kleinere troepen ten strijde trekt en niet enorme legers onder de knoppen zult hebben. De actie was echter nog steeds om te snijden en dankzij een extra hoge moeilijkheidsgraad voor de liefhebbers, very hard, kan je nu nog meer tegestand verwachten van de AI.

Voorlopige conclusie

World in Conflict: Soviet Assault heeft een lange weg afgelegd, maar de release is niet zo ver meer van ons verwijderd. De game richt zich vooral op missies met wat kleinere troepen, maar het strijdveld is nog altijd erg groot en het gevoel van een enorme oorlog blijft behouden. Het is helemaal genieten geblazen als je met speciale acties de vijand gaat bestoken.

Alle ingrediënten lijken in elk geval aanwezig te zijn om van Soviet Assault een succes te maken. De missies met het Rode Leger, de perfect werkende besturing voor zowel nieuwkomers als fans en er is zelfs nog wat extra uitdaging dankzij een hogere moeilijkheidsgraad. Ik kijk er in elk geval erg naar uit om straks met de volledige versie van World in Conflict: Soviet Assault aan de slag te gaan.

  1.   
    Alias's avatar

    Mooie preview. 🙂

    Heeft deze precies dezelfde besturing als World in Conflict? Die was namelijk voor beginners erg makkelijk en zeer snel onder de knie te krijgen (spreek uit ervaring 🙂 )

  2.   
    Rickyboy30's avatar

    Ik zit hier al echt vanaf toen hij aangekondigt was op te wachten!
    de singleplayer was zo inmens goed en de multiplayer was leuk om te spelen 😆

    idd besturing ook enorm fijn 😀

  3.   
    LouisvanGaal's avatar

    ben ik met tickyboy eens vooral de bestuuring is echt heel goed. een top spel!

  4.   
    Spam-Fischer's avatar

    lijkt erg veel op act of war

  5.   
    nickykolkie's avatar

    daar heb ik zo zin in ;p

  6.   
    Bello 2185's avatar

    Ik weet nog goed dat ik speciaal voor de eerste WiC mij bij GN had aangemeld om al het nieuws te volgen. 😀

  7.   
    DieTrying's avatar

    Fcking Leip,, kmoet um hebben 8) 😀

  8.   
    nuclearnemo's avatar

    Leuk, die zou ik wel willen hebben…….kan niet wachten.

  9.   
    LouisvanGaal's avatar

    DieTrying schreef, "Fcking Leip,, kmoet um hebben 8) 😀 "

    Inderdaad hem hem zelf is zeker een aanrader. 😉

  10.   
    wiebeg's avatar

    Vind het een leuk vervolg met zeer speciale effects in dit deel.

  11.   
    giotjuh's avatar

    deze heb ik ook die is vet cool man!

  12.   
    Swoop's avatar

    Die ziet er echt vet uit!
    Ik neem die ook.